שיאצו, יוגה, פילאטיס, ארוחות שף ומנוי לתיאטרון – מאלו הטבות נוספות נהנים...

שיאצו, יוגה, פילאטיס, ארוחות שף ומנוי לתיאטרון – מאלו הטבות נוספות נהנים ההייטקיסטים?

סקר מקיף שערכה אתוסיה מגלה כי עובדי הביוטק נהנים מהטבות רבות יותר מהייטקיסטים. בחברות הקטנות מעניקים יותר הטבות רכב, הטבות פיננסים ותנאים סוציאליים

שיתוף
הטבות Photo by Stuart Miles

סקר שערכה יחידת המחקר של חברת ההשמה בהייטק ובביוטק אתוסיה, בו השתתפו מנהלי משאבי אנוש של חברות הייטק וביוטק ברחבי הארץ, מגלה כי העובדים בתחום זה נהנים ממשכורת 13, מהלוואות בתנאים נוחים ומימי חופשה באוגוסט להורים.

ההטבות השכיחות ביותר בביוטק (בסדר יורד) הן קרן השתלמות, ביטוח אובדן כושר עבודה, תשלום ימי מחלה מהיום הראשון, תכניות אופציות וכן רכב ליסינג – שהפופולריות שלו ירדה במהלך השנים האחרונות בשל שינויי מיסוי. בין ההטבות הנדירות יותר ניתן למצוא השתתפות בהוצאות חדר כושר, רכב חברה ומתן מניות.

עוד עולה מהסקר כי שיעור חברות הביוטק המעניקות את ההטבות לעובדים גבוה באופן עקבי משיעור חברות ההייטק; 31% מחברות הביוטק מציעות הטבות רכב לעובדים, כדוגמת רכב חברה, רכב בתנאי ליסינג והחזר הוצאות רכב, לעומת 23% ו-19% בלבד בתחומי החומרה והתוכנה, בהתאמה. "בתעשיית הפארמה, כ- 50-60% מהתפקידים הם תפקידי שטח, בהם רכב משמש ככלי עבודה ולא כהטבה בלבד", מסבירה את הפערים נעמה צור, מנהלת תחום הביוטק באתוסיה. "בנוסף קיימת סוג של תחרות סמויה בין החברות הבינלאומיות, בעיקר בתחום הפארמה, לגבי מתן הטבות 'סמל סטטוס' של החברה, כגון הטבת רכב".

מענק Photo by stockimagesכמחצית מחברות הביוטק שהשתתפו בסקר (48%) מעניקות לעובדיהן אופציות, לעומת 39% מחברות התוכנה ו-34% מחברות החומרה. המגמה נשמרת בהטבת המניות – 20% מחברות הביוטק מעניקה הטבה זו לעובדים, לעומת 15% מחברות התוכנה ו-13% מחברות החומרה. "נראה שההטבות בסקטור זה מחפות על גובה המשכורת הנמוך יותר מאשר בתחום ההייטק", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה. "ייתכן גם שהנדיבות היחסית במתן אופציות ומניות לעובדים משקפת את הסיכון הגבוה ואת משך ההבשלה הארוך האופייניים לחברות אלה, ומאפשרת לחברות שהצליחו לחלוק את הצלחתן גם עם העובדים".

יציבות לצד שמרנות
נתון מפתיע נוסף העולה מהסקר הוא כי חברות גדולות בהן למעלה מ-500 עובדים בולטות בשיעור מתן הטבות לעובדים נמוך דווקא; מגמה זו ניכרת כמעט בכל אחת מן הקטגוריות שנבדקו – הטבות רכב, הטבות פיננסים והטבות תנאים סוציאליים. זאת, בהשוואה לחברות הקטנות, ברובן סטארט-אפים בהם מועסקים עד 25 עובדים, ולחברות הבינוניות בהן בין 25 עובדים ל-500. "החברות הגדולות מציעות יציבות יחסית בשוק העבודה הקדחתני של ימינו", מסביר סולומון. "ייתכן שיתרון זה מאפשר להן להיות גם שמרניות יותר בהטבות שהן נותנות לעובדים".

אחת ההטבות בהן מתבלטות חברות גדולות היא חדר כושר, יש להניח שבשל קלף המיקוח החזק שבידה על מנת לקבל הצעת מחיר נמוכה, כך שאין מדובר בהוצאה גדולה עבור החברה. בין ההטבות הפחות שגרתיות שמוענקות על ידי כלל החברות ניתן למצוא מתנות לילדי עובדים העולים לכיתה א', פעילות לילדים בחופש הגדול, ארוחות שף, חוגי יוגה, פילאטיס וקבוצת ריצה משותפת, טיפולי שיאצו במשרד. מימון בדיקות סקר בריאותיות לעובדים מעל גיל 40, מנוי לתאטרון, הרצאות העשרה, שיעורי עברית לעולים חדשים ומימון לימודים.

לונדון מחכה?
ימי החופשה, מציינים באתוסיה, נמנים על תנאי העבודה החשובים ביותר בקביעת איכות החיים של העובד, בפרט בתעשיית ההייטק התובעת על פי רוב שעות עבודה ארוכות. זהו גם גורם מכריע ביצירת האיזון בין העבודה לחיים הפרטיים. בניתוח של מספר ימי החופשה נמצא כי עובדים בחברות גדולות (500 עובדים ומעלה) נהנים מימי חופשה רבים בהרבה מאשר עובדים בחברות בינוניות וקטנות. עובדים זוטרים (הבדל של יותר מיומיים חופשה בשנה), עובדים בדרג הביניים ובכירים (הבדל של 3 ימי חופשה בשנה בממוצע בין בכירים בחברות גדולות לבכירים בחברות קטנות ובינוניות).

בהשוואה בין מספר ימי החופשה של עובדים באזורים שונים בארץ, נמצא הבדל משמעותי בין האזורים רק בדרג אחד – הבכירים. מספר ימי החופשה של בכירים באזור הצפון גבוה באופן משמעותי ממספר ימי החופשה של בכירים באזורים אחרים. זאת, לדברי סולומון, בשל הקושי בגיוס עובדים מנוסים לתפקידי מפתח באזור הצפון והאטרקטיביות של ימי חופש מרובים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה