פתאום קם אדם בבוקר ומחליט כי הביזנס הוא גם הפלז'ר

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט כי הביזנס הוא גם הפלז'ר

הפיכת הובי קבוע לעבודה מכניסה, נותרת לעתים קרובות בגדר חלום. מי אלו שהעזו, ניסו ולא התחרטו, ועל מה ויתרו בדרך

שיתוף
עסק עצמאי

 ביום היא מנהלת חשבונות בחברת הייטק, בערב היא מעצבת שלטים, חפצים ומתנות מקוריות. בבוקר היא יוצאת לעבודתה כמנהלת בחברה ציבורית גדולה, בערב היא סטייליסטית שתצא אתכם לשופינג ותייעץ לכם מה ללבוש ומה לא. היא בנתה במשך שנים קריירה בחברת שילוח בינלאומית, והחליטה לעזוב לטובת מה שהיא באמת אוהבת: לייעץ להורים בכל הנוגע לשינה של התינוקות שלהם ולגרום להם לישון לילה שלם ברצף.

שימוש בתחביב שאנו אוהבים במיוחד והפיכתו לעבודה ופרנסה, לעתים קרובות נשאר בגדר חלום. עובדים רבים קמים בבוקר לפרנס את עצמם ואת משפחתם, ובלשון המעטה, לא אוהבים את מה שהם עושים. יש אנשים שזה מפריע להם יותר ויש כאלה שפחות, ויש אנשים שהחליטו לעשות צעדים ראשונים על מנת להגשים את החלום ולאהוב את מה שהם עושים בבוקר. בהחלטה טמונה ההתלבטות הלא פשוטה האם לעזוב את מקום העבודה שנחשב קבוע ויציב, ולנסות להפוך את התחביב שלנו למקור פרנסה ולעסק.

ישנם לא מעט מדריכים המייעצים למעוניינים לפתוח עסק לראשונה, והם כוללים בתוכם מילים שעשויות להרתיע ואף לגרום להם לסגת בחזרה מהגשמת החלום ולחזור לעבודה הרגילה שלהם. מילים כמו "מס הכנסה", "ניהול ספרים", והיכרות על בוריים של עשרות חוקים ודיני עבודה רלוונטיים, לעתים מקלים על ההתלבטות וגורמים לחולמים על עסק עצמאי לוותר.

תחביב יכול להיות משהו שאנחנו עושים בשביל עצמנו, בזמננו החופשי, בשביל הנשמה, ואם אנחנו ממש טובים בזה, לא ירחיק היום שבו תשאל השאלה למה בעצם לא לתעל אותו?

 

שווה את זה?

במקרים רבים זה הפחד מהשינוי ומהלא נודע. נוגה (שם בדוי) מנהלת חשבונות בחברת הייטק, נשואה ואם לשניים, בורכה בכישרון אומנותי ויצירתי. עוד מגיל ילדות הצטיינה בציור ויצרה קישוטים וחפצי נוי שונים. מאז ומתמיד תמיד יצרה לבית שלה, עיצבה שלטים לחדרים, מזוזות וכלי מטבח שונים. אבל מה, תמיד עשתה את זה אחרי העבודה בערב בשעות המאוחרות, תוך פיהוקים רבים לא של שעמום, אלא של עייפות רבה.

 "כל מי שראה את מה שעצבתי, אמר כמה שזה יפה ושהוא היה גם רוצה חפץ כזה", היא מספרת. "כשיום אחד מכרה ביקשה ממני להכין לה מתנה לחברה של הבת שלה בת החמש, והיא דרשה לשלם לי על זה, החלטתי לנסות". אז היא פתחה עסק, והחלה לספר וחברים ולמכרים על משלח היד החדש שלה. "ההשקעה בסוף לא היתה שווה, היא אומרת. "קודם כל אני כן אוהבת את העבודה העיקרית שלי ואת היציבות הכלכלית שהיא נותנת לי, אז לא עולה בדעתי לעזוב אותה, גם אם זה לטובת הדבר שאני הכי אוהבת לעסוק בו. שנית, גיליתי שההשקעה לא משתלמת לי כלכלית לעומת השעות שאני משקיעה". כך שכרגע נוגה ממשיכה לעצב בשעות הפנאי שלה ולאנשים שפונים אליה מיוזמתם, ולא משקיעה בקידום ובשיווק העסק.

 

עסק מדיר שינה

כל אמא, בעיקר לתינוקות ולילדים קטנים, אוהבת להתייעץ ולקשקש עם חברותיה בנושאי הורות ואף זקוקה לזה. שירלי נימברגר, נשואה ואם לשניים, החליטה ללכת עד הסוף ולעשות משהו עם מה שהיא באמת אוהבת. היא עבדה במשך שנים בחברת שילוח בינלאומית, ועוד לפני שיצאה לחופשת הלידה השניה שלה, חשבה להמשיך הלאה בדרכה המקצועית, אך לא ידעה בדיוק לאן.

"במקביל החברות תמיד אמרו לי שהן מרגישות מאוד נוח ונעים להתייעץ אתי, אז חשבתי שיעוץ בתחום ההורות הוא כיוון שאליו כדאי לי ללכת. במקביל הדבר שהכי אהבתי ושגם היה חסר לי הכי הרבה הן שעות שינה". היא החליטה לשלב את העובדות, למדה קורס בנושא שינה של תינוקות וילדים עד גיל חמש  ואף עברה סטאז' אצל משפחות. משם זה התגלגל באופן טבעי. היא הקימה עסק עצמאי, כתבה מאמרים וערכה מספר הרצאות בנושא, וכיום היא יועצת שינה המלווה הורים במסגרת קבוצות ברשתות החברתיות ובאופן פרטני.

"כמובן גם קיימת דאגה כי לא תמיד יודעים איך גומרים את החודש, אבל מסתדרים וזה שווה את העצמאות", היא מוסיפה.

 

השכיר והמתלבטת

גליה (שם בדוי) נשואה לבעל עסק, ובנתה קריירה כמנהלת מחלקה בחברה ציבורית גדולה. היא אוהבת את עבודתה, אך אוהבת יותר את התחביב שלה – סטיילינג, או במילים פשוטות התאמת הלבוש לאדם והובלתו למסע שופינג מוצלח במיוחד. "החלטתי לנסות", היא מספרת, "והפצתי בקרב חברים ומכרים שאני רוצה להתנסות כסטייליסטית, אז לפני שאקים עסק משלי אני נותנת פגישת יעוץ בחינם. לאט לאט הגיעו אליי עוד ועוד אנשים וממש נהניתי ללוות אותם לקניות ולעזור להם לבחור את הבגדים הכי מחמיאים. בעלי כעצמאי רוצה שגם אני אהיה עצמאית והוא כבר תכנן איך לקדם אותי ואת העסק החדש. אבל כרגע אני לא רואה את עצמי עוזבת את מקום העבודה".

ונסיים בנימה אופטימית: יש כאלה שמחליטים לקחת את התחביב שלהם ולא לצאת למסע הרפתקאות, אלא להישאר שכירים.

אודי (שם בדוי), היה לקראת סוף שנות העשרים שלו כשעדיין לא יודע מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול. "הייתי בין עבודות, ולא מצאתי את עצמי. הדבר שהכי אהבתי לעשות הוא לגלוש באינטרנט, אז החלטתי לחקור וללמוד בעצמי על התחום, ובסופו של דבר התקבלתי לעבודה בחברה קטנה המתמחה בשיווק באינטרנט. תוך כדי עבודה המשכתי ללמוד בעצמי, ועשיתי את זה תמיד בכיף עד השעות הקטנות של הלילה". היום אודי מנהל צוות בחברת הייטק גדולה, והוא נחשב למומחה בתחומו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה