שיתוף

ככל שיותר עובדים עובדים מהבית, כך יותר מעסיקים מתעניינים בשיטות ודרכים לפקח עליהם באמצעות טכנולוגיות ניטור מרחוק.

כלים טכנולוגיים אלה מבצעים משימות מרובות, לרבות מדידת זמן הפעילות והמנוחה של העובדים, שמאפשר למדוד את השעות הנוספות שעובדים משקיעים בעבודה.

כלי ניטור אלה מסייעים לחברות לאכוף גם מדיניות אבטחת נתונים, ויש אף כלים שמאפשרים לוודא שהעובדים יושבים ליד המחשבים הניידים שלהם בבית.

אך כלי מעקב והפיקוח אינם יכולים לבצע מעקב צמוד מדי אחר העובד תוך הפרת פרטיותו.

פיקוח על מקום העבודה כפוף למגוון חוקים ודיני עבודה העוסקים בזכות העובדים לפרטיות, ומגדירים מתי מחוייב המעסיק להודיע ​​לעובד כי הוא מנוטר.

ההודעה מראש לעובד כי המעסיק עומד לבצע ניטור לגביו, מספקת פתרון לגבי הציפייה הסבירה של העובדים לפרטיות.

יש לכך חשיבות שכן עובד שחש שפרטיותו נפגעה יכול להגיש תביעה נגד המעסיק על פגיעה בפרטיות.

השקיפות לגבי השימוש בכלי ניטור כאלה היא חיונית למניעת תביעות והיא גם המפתח לבניית אמון בקרב העובדים לגבי כל סוגיות הפרטיות.

ממחקר שערכה חברת המחקרים גרטנר עולה, כי כ-26% ממנהלי משאבי אנוש בארה"ב השתמשו בטכנולוגיה זו או אחרת כדי לעקוב אחר עובדים שעובדים מהבית.

זוהי עלייה משמעותית לעומת 16% ממנהלי משאבי האנוש שהשתמשו בטכנולוגיות ניטור חודשיים קודם לכן.

הפיקוח והניטור כוללים מעקב אחר השימוש במחשבי העבודה, הודעות דואר אלקטרוני לעובדים או לצורך תקשורת פנימית אחרת, שימוש בטלפון עבודה ומיקום עובדים ותנועותיהם.

לאור ההבנה ההולכת ומשתרשת לגבי העובדה שהעבודה מהבית תשאר בהיקפים גדולים מאוד גם לאחר תום המשבר, יש כיום מנהלים רבים בעולם שמעוניינים לבחון את השימוש בטכנולוגיה זו.

מהמחקר של גרטנר עולה, כי כמעט מחצית מהמעסיקים בארה"ב מתכננים לאפשר לעובדים להמשיך לעבוד מהבית במשרה מלאה, כלומר בכל ימות שבוע העבודה.

כ-82% מהמעסיקים במגוון רחב של תחומי פעילות וענפים מעריכים כי לאחר תום המשבר הם ימשיכו לאפשר לעובדים לעבוד מביתם לפחות בחלק משבוע העבודה.

לכן יש חשיבות לאפשרות לנטר את עבודת העובדים מהבית, אבל חשוב לא פחות מכך, שהארגון יהיה שקוף וברור לגבי הכוונות בשימוש בכלים טכנולוגים אלה של ניטור העובדים.

הניטור צריך להתבצע לא רק במטרה לפקח על העובדים אלא גם להועיל להם, כמו למשל:

  • לדעת כמה שעות נוספות כל עובד עבד כדי לתגמל אותו על שעות נוספות.
  • לקבל מידע על משימות שעובדים התקשו בהן במטרה לסייע להם להתגבר על הקשיים.
  • לבצע הערכה נכונה של הישגי העובד כדי לדעת איך לתגמל אותו על עבודה טובה ולמטרות מועילות נוספות.

כל עוד המעסיק משתמש בכלי הניטור למטרות אלה, הניטור הוא חיובי ומועיל.

אבל אם מטרת הניטור היא רק לרגל אחרי העובד משום שמהעסיק אינו נותן בו אמון, או כדי להעניש אותו, זה עלול לסכן את המעסיק בתביעות שיאלצו את המעסיק לשלם פיצויים והוצאות משפט בסכומים גבוהים.

לכן, לפני שמכניסים לארגון מערכות טכנולוגיות שמטרות עובדים מהבית ועוקבות אחריהם, חשוב מאוד להתייעץ עם עורכי דין לדיני עבודה.  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה