האם משתלם להשקיע בעמדות עבודה פעילות?

האם משתלם להשקיע בעמדות עבודה פעילות?

אחת הדרכים החדשות להילחם בבעיות שגורם אורח החיים היושבני הינה הכנסת עמדות עבודה פעילות למשרד. מחקר בחן את היתרונות והחסרונות של ארבעה תנאי עבודה שונים

שיתוף

נחקר, נכתב ונאמר רבות על בעיות הבריאות הרבות שנגרמות בשל אורח החיים היושבני, המאפיין את רוב מקומות העבודה בעידן שלנו, וזהו נושא שאמור להעסיק כל מחלקת משאבי אנוש במידה כזאת או אחרת. אחת האפשרויות להתמודד עם ההתנהגות היושבנית במקום העבודה היא להכניס אליו עמדות עבודה פעילות. עמדות כאלה מאפשרות לעובדים לבצע פעילות גופנית מתונה של הליכה או דיווש תוך כדי עבודה.

מייק סליטר, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת אינדיאנה, כתב באתר משאבי אנוש HR Zone שרק מחקרים מעטים בדקו את יעילותן של עומדות העבודה הפעילות. סליטר ושותפיו רצו לבחון האם אנשים חווים הטבה פסיכולוגית מעמדות עבודה פעילות בזמן שהם מספקים את אותה רמת תפוקה, בהשוואה לאנשים שממשיכים לעבוד בעמדות ישיבה רגילות.

החוקרים ביצעו ניסוי שמטרתו להשוואות תוצאות פסיכולוגיות (שעמום, סיפוק, מתח ועוררות וכיו"ב) ותוצאות ביצועיות (מספר משימות שהושלמו, מספר טעויות וכיו"ב) בארבעה תנאי עבודה: ישיבה, עמידה, דיווש או הליכה. המשתתפים הגיעו למעבדה וחולקו לארבעת התנאים. ניתנה להם אפשרות לגרום לעצמם להרגיש נוח באמצעות קביעת גובה השולחן, מהירות ההליכה או התנגדות הדוושות. אחר כך הם קיבלו 15 דקות להתאמן בביצוע משימת עבודה (חיפוש ברשת, שליפת מידע והקלדה) ולאחר מכן 35 דקות לעבוד ממש. בהמשך, המשתתפים הלכו לעמדות מחשב נפרדות וענו על סקר קצר שנועד לבחון את שביעות רצונם מהמשימות, תחושות המתח והעוררות שלהם ותחושת השעמום שלהם.

לכו על זה
החוקרים מצאו שהמשתתפים בתנאי ההליכה והדיווש נטו לדווח על רמות גבוהות יותר של עוררות ועל רמות נמוכות יותר של שעמום בהשוואה למשתתפים בתנאי העמידה והישיבה. נוסף על כך, אלה שהיו בתנאי ההלכה חוו רמות נמוכות יותר של מתח ותחושות חזקות יותר של שביעות רצון. בהשוואת הביצועים נמצא שההישגים בתנאי ההליכה, הישיבה והעמידה היו זהים ונמוכים יותר בתנאי הדיווש.

תוצאות אלה אומרות שתחנות עבודה שמשלבות הליכה עשויות להיות התערבות חיובית במקום העבודה. אנשים שהשתמשו בעמדות ההליכה נטו ליהנות מיתרונות פסיכולוגיים ללא פגיעה בביצועים. עמדות הדיווש לעומת זאת, עשויות שלא להיות רצויות, שכן היתרונות שלהן לא היו רבים ולמעשה הן הביאו לירידה בביצועים. סליטר אומר שהיה מעניין לראות שבעת דיווש אנשים התקשו לייצב את זרועותיהם, מה שפגע ביכולתם להקליד. מצב זה תואם מחקר שאומר שהזרועות אינן יכולות להישאר בלתי תלויות בזמן דיווש.
סליטר מוסיף שבעתיד הוא ועמיתיו מתכננים לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של עמדות העבודה הפעילות. האם אנשים ימשיכו להשתמש בהן אם יוכלו לבחור? האם היתרונות הפסיכולוגיים יימשכו לאורך זמן? האם קיימים גורמי סיכון? בשלב זה החוקרים אופטימיים בנוגע לעמדות הפעילות ומעודדים אנשים להיות בתנועה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה