על מבחני יושר ומהימנות

על מבחני יושר ומהימנות

שיתוף
אבי ויס, גרפולוג

אבי ויס, גרפולוג

נכתב על ידי: אבי ויס, גרפולוג

במאזני חברות עסקיות רבות מופיע  שיעור "פחת" של כ-5-8% מהמחזור העסקי. נתון זה נובע בעיקר מפעילות לא לגיטימית של מועסקים.  נציין כי שיעור זה מקביל לרמת הרווחיות של חברות רבות ולכן יש לו כמובן משמעות רבה.

כמה מכונים מציעים "פתרון לבעיה". לטענתם, שימוש בתוכנות ממוחשבות בתהליך קבלת מועמדים, יצמצם או אפילו ימנע שילוב "בלתי מהימנים" במערכת.  מעבר להצהרות כלליות, ולמרות העובדה שהשימוש בהן קיים לאורך שנים, לא מצאתי עדויות מחקריות וסטטיסטיות כי התכנות הממוחשבות אמנם עומדות באתגר.

מניסיוני, באחת החברות שנעזרה בתוכנות מסוג זה באופן מסיבי בתהליך המיון של מועמדים נמצא שיעור גבוה מאוד  של עובדים שעברו את מבחן המהינות בהצלחה- שנמצאו בלתי מהימנים בפועל. (במאות בדיקות גרפולוגיות שערכתי  באותה חברה נמצא רק מקרה אחד, מתוך מאות, שנמצא לא אמין).


תוכלו לקבל כלים נוספים וללמוד מה נעשה בארגונים מובילים בתחום גיוס העובדים בארגונים ופיתוח מקורות גיוס במסגרת כנס הגיוס שאנו עורכים. למידע נוסף ורישום לכנס הגיוס ראו:

לו"ז ורישום לכנס הגיוס השנתי


יתר על כן: שעור הפסילה של מועמדים באותם מבחנים ממוחשבים עומד קרוב למחצית מהנבדקים. האפיונים הגרפולוגיים שערכתי לאורך שנים  מעידים כי כ- 10% בלבד, לכל היותר מהנבדקים עלולים בפוטנציה, להיות לא אמינים.

דומה שדווקא מועמדים ממולחים בעלי כוונות שליליות מבינים קצת כיצד לתמרן את "מבחני המהימנות" .

ראוי להדגיש, כי "אי יושר" איננו סיטואציה קבועה.  אין דומה בין רמת הפיתוי של עובד מול קופת מזומנים לכזה המשנע פריטים במחסן.  רמת המהימנות הנדרשת מפקיד בנק גבוהה לאין שעור מזו של ספרנית.

במחקר יזום שנערך על ידי אחד הבנקים הגדולים, נמסרו לכמה גרפולוגים 100 כתבי יד של עובדי בנק תוך קביעה ש-50 מתוכם הם כאלה שנמצאו לא מהימנים. ה-50 האחרים הם עובדי בנק "רגילים".  הגרפולוגים נדרשו לציין מי מתוך ה -100 "ישר" ומי "לא ישר".  שעור הניבוי הנכון שלי היה כ- 80%. בהתחשב בהנחה שלא כל העובדים ה"לא ישרים" אותרו,  ובמורכבות הנושא שעור הניבוי של 80% מעיד שאפשר לאתר את מרבית "המועדים למעוד"- מראש.

  • סדנאות הכנה: הגולשים  באינטרנט ימצאו ללא קושי מכונים המציעים "בדיקות מהימנות" ובצידם מכונים המציעים סדנאות הכנה למבדקים אלה. משתתף בסדנאות ילמד להתמודד עם השאלונים המופיעים במבדק ולהשיב תשובות שישפרו את סיכוייו "להיות ישר", ולהתקבל לתפקיד האפשרות להשפיע על תוצאות מבחן על ידי לימוד והתנסות- פוסלת את אמינות מבחני המהימנות עצמם. לעומת זאת, כתב יד הוא ביטוי אישי שלא ניתן לשיפור יזום. ניסיון להשיג תוצאה משופרת   על כתיבה "איכותית" יותר- יגרע מהביטוי הספונטני וישיג תוצאה ההפוכה.

בבדיקת מדגם גדול של כתבי יד שבוצעו על ידי איתרתי מאפייני כתב העשויים להצביע על נטייה לאי יושר. כללתי מאפייני כתב אלה בגרפולוגיקס.


תוכלו לפגוש את אבי ויס ולשמוע עוד על הנושא בכנס קהילת הגיוס שיתקיים ב-12 ביוני בכפר המכביה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה