עובד סוציאלי הולך יחף

עובד סוציאלי הולך יחף

לקראת יום הוקרת העובדים הסוציאליים בכנסת שנערך היום (ג'), פרסמה הקרן לידידות סקר מיוחד החושף תמונת מצב עגומה של העובדים הסוציאליים בישראל

שיתוף
כוח אדם
יאוש. photi by: Ambro

הסקר הוכן על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב מדגם מייצג של 301 עובדים סוציאליים מתחומים שונים, לרגל יום העובדים הסוציאליים הבינ"ל שמצוין בכנסת ביוזמתם של סגן יו"ר הכנסת ושר הרווחה והשירותים החברתיים לשעבר, ח"כ מאיר כהן, איגוד העובדים הסוציאליים בראשות עו"ס צפרא דוויק והקרן לידידות בראשות הרב יחיאל אקשטיין.

על פי הסקר של הקרן לידידות עולה, כי 85% מהעובדים הסוציאליים נעזרים בארגונים פילנתרופיים על מנת להשיג סיוע למטופליהם. קרוב ל-60% מהעובדים הסוציאליים נתקלים לפחות פעם אחת בשבוע במקרה שבו הם אינם מסוגלים להעניק טיפול מיטבי ללקוחותיהם בשל עומס בעבודה וכ-80% מהעובדים הסוציאליים מציינים את משכורתם הנמוכה בתור ביטוי עיקרי לחוסר הערכת פעילותם מצד המדינה.

הנתונים מצביעים גם על תנאי העסקה ירודים בקרב מי שאמורים לטפל באוכלוסיות מוחלשות. יותר משליש מהעובדים הסוציאליים מדווחים כי הם מקבלים תמיכה כלכלית נוספת ממקורות שונים. אחד מכל שישה עובדים נדרש לתמיכה כלכלית ממשפחתו ו-13% מהעובדים הסוציאליים נדרשים לעבוד במשרה נוספת על מנת להשלים הכנסה.

הדבר העצוב ביותר אולי שנחשף באמצעות הסקר הוא כי למעלה משליש מהעובדים הסוציאליים נשענים על תמיכה כלכלית נוספת ממקורות שונים על מנת להתקיים.
העובדים הסוציאליים, שתפקידם לסייע למשפחות נזקקות, לעיתים נזקקים לתמיכה כלכלית של משפחותיהם בעצמם. על פי נתוני הסקר, מעל לשליש מהעובדים הסוציאליים מקבלים תמיכה כלכלית נוספת ממקורות שונים. אחד מכל שישה עובדים נדרש לתמיכה כלכלית ממשפחתו ו-13% מהעובדים הסוציאליים נדרשים לעבוד במשרה נוספת על מנת להשלים הכנסה.

85% מהעובדים הסוציאליים שנשאלו בסקר השיבו, כי הם נאלצים להסתמך על עמותות שיאפשרו להם לסייע לאוכלוסיות במצוקה. 13% מהעובדים הסוציאליים הודו כי עליהם לעסוק בעבודה נוספת על מנת להשלים הכנסה.

הסקר נערך בקרב 300 עובדים סוציאליים בישראל, שטוענים כי במקום שהמדינה תממן את הסיוע שהם פוסקים למשפחות נזקקות, עליהם להסתייע בגיוס כספים מעמותות שונות וקרנות צדקה לשם כך. לטענת העובדים הסוציאליים, המדינה לא מקציבה מספיק כסף על מנת לסייע לאלו שהכי זקוקים לו. הם נותנים כדוגמה טיפולי שיניים, מזון וסל תרופות למשפחות נזקקות, שאין באפשרותם להשיג עבור לקוחותיהם.

התוצאות העגומות של הסקר מראות כי העובדים הסוציאליים בישראל אינם מקבלים די כלים, אינם מתוגמלים כראוי ואף נושאים בנטל נפשי כבד.

היום חל יום העובדים הסוציאליים הבין-לאומי ובהתאם לנתונים ככל הנראה יתקיימו בכמה מוועדות הכנסת דיונים בנושא הצורך במשאבים הנדרשים לעובדים הסוציאליים בטיפולם במשפחות עניות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה