נשים בעבודה – גרסת שנות ה-40

נשים בעבודה – גרסת שנות ה-40

קטע שנכתב עבור מנהלים בשנות ה-40 מספק הדרכה כיצד להעסיק נשים. אפשר לראות שהתקדמנו קצת מאז

שיתוף
נשים בעבודה

נשים בעבודה

הסדרה "מד מן" מאפשרת לנו הצצה לתרבות העבודה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ואחד ההיבטים המעניינים בה הוא היחס לנשים. עד כמה שמעמדן של נשים בשוק התעסוקה בימינו מצריך תיקון – בכל מה שקשור לשוויון בשכר, ניפוץ תקרת הזכוכית, הגנה מפני הטרדה וניצול מיני והתחשבות באמהות – הסדרה מזכירה לנו שחלה התקדמות בחמשת העשורים האחרונים. אפשר להיזכר גם בעשורים רחוקים יותר, לשמוח על המרחק שעברנו מאז ולהבין שלמאבקים יש תוצאות.

 באתר HRM Asia הועלה קטע מתוך פרסום משנת 1943 בכתב עת שנקרא Transportation Magazine. הקטע מספק למנהלים עצות "שימושיות" בניהול נשים במקום העבודה. "אין יותר כל שאלה האם חברות תחבורה צריכות לשכור נשים עבור משרות שבעבר הוחזקו על ידי גברים," אומר הטקסט. אל תתנו לנימה הכאילו-פמניסטית להטעות אתכם. "גיוס של גברים למלחמה והמחסור בכוח אדם קיבע את הנקודה הזאת." העצות שלהלן נועדו לעזור לגברים למצוא את "הנשים היעילות ביותר שזמינות לעבודה"  וכותרו היא "טיפים למיצוי היעילות מנשים". הנה כמה רעיונות נבחרים מתוכו.

1. "בחרו נשים צעירות נשואות." הנימוק: בזמן שסביר פחות שהן יהיו "פלרטטניות", הן עדיין לא איבדו את "המרץ והעניין בעבודה", כפי שקרה, יש להניח, לאחיותיהן המבוגרות מהן.

2. אם אתם נאלצים לשכור נשים מבוגרות יותר, כותב הטקסט מציע לבחור את אלה שהחזיקו במשרה בעבר. ההסבר: "נשים מבוגרות שבעבר מעולם לא באו במגע עם הציבור מתקשות להתאים את עצמן והן נוטות להיות רגזניות וטרחניות."

3. "ניסיון כללי מלמד שבחורות 'חסונות' – אלה שנמצאות רק מעט בצד הכבד – הן אפילו יותר רגועות ויעילות מאחיותיהן קלות המשקל."

4. "שכרו רופא שיבצע לכל אישה שאתם מעסיקים בדיקה גופנית מיוחדת – כזאת שמכסה את מצבה הנשי." כנראה הרעיון מאחורי העצה הזאת הוא לספק למעסיק הגנה משפטית, אך הבדיקה היא גם אמצעי לגלות האם המועסקת הפוטנציאלית סובלת מ"חולשה נשית" כלשהי שתמנע ממנה לעבוד.

5. "ספקו לנשים העובדות לוח זמנים מוגדר של משימות לכל היום כדי שהן יישארו עסוקות ולא יטרידו את ההנהלה בבקשה להנחיות כל כמה דקות." התפיסה היא שנשים טובות בלבצע מה שאומרים להן, וגרועות ביוזמה אישית.

6. רעיון טוב הוא גם לגוון במשימותיהן של הנשים העובדות. "נשים נוטות להיות עצבניות פחות ומאושרות יותר עם שינויים."

7. נשים צריכות לקבל הרבה הפסקות למנוחה, אבל לא כל כך בשביל לנוח – "לבחורה יש יותר ביטחון והיא יעילה יותר אם היא יכולה לשמור על שערה מסודר, למרוח שכבת שפתון טרייה ולרחוץ את ידיה כמה פעמים ביום."

8. שלא כמו גברים, נשים אינן יכולות לשאת ביקורת נוקשה. "לעולם אל תלעגו לאישה – זה שובר את רוחה ופוגע ביעילותה."

9. "שקלו בהיגיון שימוש בשפה קשה ליד נשים."

10. "השיגו מדים במגוון מידות כדי שכל בחורה תוכל למצוא את המידה המתאימה. זוהי נקודה שאי אפשר להגזים בעד כמה היא גורם לנשים להיות מאושרות."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה