שיתוף

תמיד היו ותמיד יהיו בריונים מתעמרים במקומות העבודה אלא שבימים אלה הם הפכו לאיום משפטי ממשי על הארגון כמו גם איום על מידת הפרודוקטיביות של הארגון.

במילים אחרות, ההנהלות הבכירות של ארגונים כבר לא יכולות להרשות לעצמן להתעלם מהתופעה ולהניח שהיא בעייתו האישית של הקרבן.

בארה"ב התופעה כנראה אף חמורה יותר ומחקרים שבוצעו בארגונים בארה"ב מראים כי עובד אחד מכל שלושה עובדים במדינה יחוו הצקה בעבודה.

מומחים טוענים כי בריונות והצקות יוצרות לארגונים עלויות מיותרות של יותר מ-200 מיליארד דולר בשנה. מדובר בעלויות הנובעות מכמה גורמים בעת ובעונה אחת:

  • ירידה בפריון.
  • גידול במספר ההיעדרויות.
  • נטישת עובדים ועלויות הנובעות מגיוס מחדש.
  • יותר ימי מחלה.
  • ירידה במורל ובנאמנות לארגון.
  • עלויות הנובעות מהסבת עובדים שרוצים לעבור למחלקות אחרות בגלל בריונות שנפגעו ממנה.
  • עלויות משפטיות ופיצויים כתוצאה מתביעות של עובדים.

לא ידוע לאילו סכומים מבוזבזים מגיעים הארגונים בארץ בכל שנה, אבל כשמוסיפים לכך את העלויות הנובעות מתביעות משפטיות, אין ספק שמדובר בבעיה ממשית שארגונים חייבים לעשות כל שביכולתם כדי למגר אותה.

אף שאין בארץ חוק נגד בריונות במקום העבודה, עובדים יכולים לתבוע בגין התנהגויות אחרות שאינן חוקיות, כמו למשל הטרדה, אפליה התעמרות וכו.

ניתן לחלק את הבריונים במקומות העבודה ל-5 סוגים:

1 הצועקים:

בריונים מסוג זה פוצחים לעיתים קרובות מאוד בצעקות לא פרופורציונליות, וללא סיבה, שמטרתן היחידה היא להשפיל אנשים. בריונים אלה פורחים מכך שאחרים פוחדים מהם.

2 הדו-פרצופיים:

בריון מסוג זה הוא עמיתו של הקרבן המתנהג כנאמן לו וחבר טוב שלו. כאשר הקרבן נמצא מחוץ לטווח השמיעה הוא משמיץ אותו, הורס לו את המוניטין ואף לוקח קרדיט על עבודתו.

3 המבקר הבלתי נלאה:

מטרתו של בריון זה היא להרוס את הביטחון של עובדים אחרים על ידי ביקורת הרסנית מתמדת, בדרך כלל בלתי מוצדקת. המבקר הבלתי נלאה מחפש כל פגם אפשרי בעבודתו של הקרבן כדי לקעקע את אמינותו. סוג זה של בריון לא יבחל בזיוף מסמכים והמצאת ראיות כדי לפגוע בקרבן.

4 מחפשי תשומת הלב:

בריונים מסוג זה רוצים להיות תמיד במרכז תשומת הלב. לשם כך הם ינהגו בחנופה עקבית מול המנהל הישיר, כולל העמדת פנים של סיוע לעובדים חדשים או מתקשים.

עם זאת, אם עמיתים אחרים לא מספקים להם את מידת תשומת הלב שהם זקוקים לה או שהעמיתים זוכים לתשומת לב רבה יותר, בריונים אלה יפעלו כדי להרוס את המוניטין שלהם.

לסוג זה של בריונים יש נטייה לדלות מידע אישי מהעובדים החדשים שהם מסייעים להם במטרה להשתמש בו נגדם מאוחר יותר.

5 הסוציופתים:

סוציופתים אינטליגנטים ומתוחכמים הינם מקסימים וכריזמטיים, אבל בסופו של דבר הם הבריונים ההרסניים מכולם. הסיבה לכך היא שאין להם אף בדל של אמפתיה לאחרים. הם מומחים במניפולציה של רגשות של עובדים אחרים כדי לקבל את מבוקשם.

בריונים אלה מקודמים לעתים קרובות לעמדות כוח בתוך הארגון ובכך הופכים מסוכנים יותר לעמיתיהם לעבודה כמו גם לארגון כולו. בדרגות הבכירות יותר הם נוטים להקיף עצמם במעגל של חסידים שמוכנים לעשות עבורם את העבודה המלוכלכת בתמורה ליחס מועדף.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה