שיתוף

הם לא מתווכחים ולא מסתכסכים זה עם זה, הם לא באים בדרישות, הם לא מבקשים שכר או הטבות, הם לא תובעים את המעסיק בבית הדין לעבודה, הם לא טוענים לאפליה בעבודה, הם לא צריכים שעות מנוחה כי הם יכולים לעבוד 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, והם לעולם לא יפגעו במותג המעסיק שלכם. הרובוטים כבר עושים דרכם אל שוק העבודה.

אידיליה? לא בטוח. רובוטים לא ימלאו את המחסור בטלנטים יצירתיים, משום שלפחות לעת עתה הם לא יודעים לקחת יוזמה, לא מסוגלים להמציא ואין להם יכולת לקדם חדשנות בארגון.

מומחים אמריקאים לבינה מלאכותית מעריכים כי בתוך כ-15-25 שנה צפויים הרובוטים להחליף כ-40% מכל התפקידים הקיימים.

יתרה מכך, סקרים שנערכים לאחרונה בארה"ב מצביעים על כך שכבר כיום מתבצעים כ-17% מהתפקידים על ידי רובוטים, וזה צפוי לגדול בכ-30% בשלוש השנים הקרובות.

ולמרות זאת, נראה כי החשש בכל העולם מפני המוני רובוטים שיתפסו את רוב המשרות בעשור הקרוב, ויביאו לפיטורים המוניים הוא (לפחות לעת עתה) קצת מוגזם.

האופטימיסטים שבין החזאים מתמקדים באינטראקציה שתהיה בין בני האדם לרובוטים, וטוענים שיש להתמקד בפיתוח שיטות, שיאפשרו להפוך את האינטראקציה הזאת ליצירת משרות עתידיות רבות שכיום אינן קיימות.

לדבריהם, הטכנולוגיה תיצור יותר מקומות עבודה ממספר מקומות העבודה שיתפסו על ידי הרובוטים.

לדוגמה, הבינה המלאכותית תאפשר לאנשי המכירות לעשות את עבודתם טוב יותר בכך שתסייע להם לנתח את שיטות המכירה, ולאפשר לבצע יותר מכירות ליותר אנשים או ארגונים, ובה בעת להקפיד על שיטות מכירה שהינן הוגנות, הגונות ועומדות באמות מידה משפטיות וחוקיות.

יש הטוענים כי בני האדם יצטרכו לפקח על עבודתם של הרובוטים, וסביר להניח שכך יהיה לפחות בעשור או שניים הקרובים.

האתגר הגדול שיעמוד בפני הארגונים אם כן, הוא לאתר עובדים בעלי כישרונות, מיומנויות ויצירתיות, מהסוג שלא ניתן לשלב במערכת ההפעלה של הרובוטים.

אלא שסביר להניח שאותן מיומנויות, כישורים וכישרונות יהיו מסוגים חדשים לחלוטין שכיום אין עדיין לאיש דרך אפילו לדמיין מה הם יהיו.

עוד מעריכים המומחים, כי הביקוש הגדול של המעסיקים יהיה לעובדים בעלי רמה גבוהה של מיומנויות רכות, לרבות יכולת להפגין אמפתיה, לפתור בעיות סבוכות במהירות, לתקשר היטב, לנהל משא ומתן ביעילות וללמוד במהירות.

במילים אחרות, גמישות, יכולת ללמוד מהר והסתגלות מהירה למעבר מתפקיד לתפקיד, יהיו התכונות שיעמדו במוקד היכולת של עובדים להשתלב בשוק העבודה.

יש הטוענים כי דווקא היעדר הנאמנות של עובדים צעירים בימים אלה, היא תכונה חיובית המלמדת על יכולתם להסתגל במהירות לתפקידים חדשים, ללמוד מהר ולהצליח.

בארה"ב יש כבר כיום ארגונים שבראיונות העבודה שואלים את העובדים מתי בפעם האחרונה הם למדו מיומנויות חדשות או המציאו משהו חדש, בין אם במסגרת עבודתם או במסגרת החיים האישיים שלהם, תחביבים וכד'.

בשורה התחתונה, גמישות, יכולת לדלג בין תפקידים וארגונים, יכולת למידה מהירה והסתגלות טובה, הן תכונות שעובדים יזדקקו להן בתקופת המעבר, במהלכה יכנסו יותר ויותר רובוטים לתפקידים שכיום ממלאים בני אדם.

השאלה הגדולה היא מה יהיה בעוד כ-25 שנה מהיום, כאשר הבינה המלאכותית כבר תאפשר לרובוטים להיות מתוחכמים דיים כדי לבצע תפקידים שדורשים למידה מהירה, ואפילו יכולת ליצירת חדשנות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה