כיום מנהל משאבי אנוש חייב להיות בקיא בדיני העבודה!

כיום מנהל משאבי אנוש חייב להיות בקיא בדיני העבודה!

ראיון עם עו"ד מיכל שמר, סמנכ"ל משאבי אנוש ועורכת דין שהתמחתה בדיני עבודה

שיתוף
מיכל שמר

עו"ד מיכל שמר, אם לשלושה, בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית, תואר שני במנהל ציבורי ולאחרונה גם מוסמכת לעריכת דין לאחר התמחות בדיני עבודה, בריאיון בלעדי למערכת HRus.

במקביל לתפקידים כסמנכ"לית משאבי אנוש בארגונים מובילים במשק, מיכל מרצה למנהיגות ולהתנהגות ארגונית ודיני עבודה, בין השאר במכון הטכנולוגי חולון. במקביל, מיכל מכהנת כנציגת ציבור מעסיקים בבית הדין לעבודה ולאחרונה היא גם מוסמכת לעריכת דין לאחר התמחות בדיני עבודה, במשרד עו"ד ברנזון.

בריאיון זה עו"ד שמר מתארת כיצד הגיעה לתפקידה הנוכחי כמנהלת אגף משאבי אנוש בעירייה, על ה"אני מאמין" שלה והמסר שלה לקהילת משאבי האנוש.

איך הגעת לתפקיד ניהול משאבי אנוש?
עו"ד מיכל שמר: לאחר שירותי הצבאי כחובשת קרבית בשריון, התלבטתי בין לימודי רפואה, ארכיטקטורה או פסיכולוגיה. החלטתי פשוט ללמוד משהו ולראות לאן תוביל אותי הדרך. כך הגעתי ללימודי עבודה סוציאלית – לימודים חווייתיים ומעניינים מאוד.

לאחר שנה נפלאה כעובדת סוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים בעיריית הרצלייה, המליצה עלי פקידת סעד לחברתה הטובה מאמדוקס וכך "התגלגלתי" לתפקיד חדש במשאבי אנוש. לא ידעתי מה זה היי-טק, לא ידעתי מה זה "משאבי אנוש", אי הוודאות אתגרה אותי. נכנסתי לתפקיד בניסוי וטעייה, למדתי על תהליכים ארגוניים, טיפול בפרט, גיוס, תקנים, שכר, הדרכות, פיתוח ארגוני, רווחה, קידום מצויינות, בניית תוכניות עסקיות, דיני עבודה ועוד. במסגרת התפקיד נסעתי לחו"ל לברזיל, לאירופה, ערכתי אבחונים ארגוניים והטמעתי הדרכות באתרים שונים בעולם. בהמשך, התנסיתי בניהול עובדים והתמודדתי עם שינויים ארגוניים מורכבים, כגון מיזוגים, רכישות ולצערי גם פיטורי מסות.
במהלך עבודתי באמדוקס נשלחתי מטעם הארגון ללמוד ניהול משאבי אנוש ועם תום הקורס התבקשתי להרצות בו – כך נכנסתי לעולם ההדרכה. הייתי ביישנית מאוד ולא האמנתי שאי פעם אעמוד מול קהל, אבל בחרתי להתמודד ולא חששתי להיכשל. על מנת לשפר את מיומנויות ההדרכה ואת הביטחון שלי, התנדבתי להרצות בארגונים שונים, כגון ג'ון ברייס, המי"ל, המכללה למנהל ועוד.

לאחר כ- 10 שנים בעולם ההיי-טק, במהלכן ילדתי שלושה ילדים וסיימתי את התואר השני במנהל ציבורי, הרגשתי בשלה להקים אגף משאבי אנוש בעולם אחר לחלוטין, במפעל תעשייתי. לאחר מספר שנים עברתי לחברה מדהימה, קבוצת "יוניון מוטורס" (טויוטה, לקסוס ועוד) שם למדתי יסודיות, איכות, מדדים, אחריות קהילתית וסביבתית מהי, בין השאר מהמנכ"ל מיכה כרמון. משם עברתי לחברת מגדל, לצורך הקמת חברת בת ולמדתי עוד על תפיסת ה – Lean Management. לאחר השלמת לימודי המשפטים וההתמחות במשרד עורכי הדין ברנזון, בתחום דיני העבודה, חזרתי לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש והפעם במגזר הציבורי.

לאיזה ארגון הכי התחברת?
מכל ארגון שבו עבדתי למדתי המון. אני שמחה שנחשפתי לסוגים שונים של ארגונים, במגזר הפרטי והציבורי, בעולם ההיי-טק והתעשייה. התפקיד ברשות ציבורית הוא מורכב ומעניין, מאחר שהוא נתון למגבלות שאינן קיימות במגזר הפרטי, להתמודדות עם פוליטיקה, עם וועד עובדים ופיקוח מצד גורמים ממשלתיים. המגבלות הללו אינן דווקא שליליות – להיפך, במגזר הפרטי דווקא באין מגבלות כגון אלו הלחצים פעמים רבות גדולים יותר על מנהלי משאבי האנוש.

מה את הכי אוהבת בתפקיד?
את הגיוון הרב, את היכולת לצקת לכל ארגון את התכנים שאני מביאה עמי, את הערכים ואת ה"אני מאמין" שלי ואת היכולת להשפיע על ארגונים, על תהליכים ועל אנשים.

מהו ה"אני מאמין", שלך?
בראש ובראשונה, כבוד לאדם באשר הוא. אין אדם או תפקיד חשוב יותר או פחות. ניהול זה מקצוע כפי שלהיות פועל ייצור או מורה זה מקצוע ודווקא העובדים אשר נמצאים בממשק עם הלקוחות הם בעלי ערך רב יותר לארגון מאשר המנהלים, המתוגמלים גבוה יותר, מאחר שהנם בעמדות בעלות אחריות גבוהה וסיכון מקצועי.

אמון, יושר ויושרה הם התשתית למערכת יחסים ארגונית. אני מאמינה שכאשר עובדים נהנים ממה שהם עושים תרומתם רבה יותר לארגון. אני לא מאמינה בהצהרות ו- "Kick Off" לתהליכים, אלא בעשייה, בתכנון ובמדידה. אני מקפידה להרחיק ממני רכילות ולהיות עניינית ככל האפשר, מאמינה בפשטות, בכך שהשליטה על חיינו ועל רגשותינו היא בידינו וכי כל אדם בוחר היכן להיות וכיצד להרגיש.

מעולם לא נזקקתי ל"מרפקים" על מנת להתקדם ואני מאמינה שניתן להצליח בתפקיד בעזרת מקצוענות, יחסי אנוש טובים ושיתוף פעולה. אני סבורה, כי מי שמצליח להשיג את מטרותיו הוא לאו דווקא החכם יותר, או המשכיל יותר, אלא הנחוש, זה שאינו חושש לשגות ושממשיך וקם גם כשנכשל.

מדוע החלטת ללמוד גם משפטים?
עם השנים, הבנתי שדיני העבודה תופסים נפח יותר ויותר גדול מהתפקיד. עובדים חשופים יותר ויותר למידע ובמקביל צומחים ארגוני עובדים גם בחברות פרטיות. לכן, חיוני מאוד להעמיק בתחום על מנת לבצע את התפקיד באופן אחראי ויסודי ולהגן הן על הארגון והן על העובדים. בנוסף, כנציגת ציבור בבית הדין לעבודה, נחשפתי לעולם המשפט והרגשתי צורך להעמיק ולתרום בתחום שאני מחוברת אליו והקשור לעולם העבודה.

כיצד את רואה את עולם משאבי האנוש העתידי?
אני סבורה שעל כל מנהל משאבי אנוש לעבור הכשרה משמעותית בתחום דיני העבודה. מיחשוב מערכות ארגוניות חשוב על מנת לבסס תהליכי עבודה מסודרים, לצמצם טעויות אנוש, למנוע "טרטור" עובדים מגורם אחד למשנהו ועל מנת לשמר ידע ארגוני. חשוב להבין, כתפיסה מקצועית, שכל עובד יכול להיות מנהיג וכי אין תפקיד חשוב יותר או פחות. תפקידים בעלי ערך משמעותי ביותר הם אלה בעלי הממשקים עם הלקוח. על מנת לבסס את המקצוע כגורם משמעותי בארגון ועל מנת לצמצם לחצים כאלו ואחרים המשפיעים על קבלת ההחלטות שלנו, חשוב מאוד שנתאגד ושנביא לכך שתפקיד מנהל משאבי אנוש יהיה מוגן כסטטוטורי.

איך משלבים לימודים, הרצאות, כתיבה, קריירה ומשפחה?
אני מקפידה לאהוב את מה שאני עושה ולנהל את הזמן נכון. הלימודים מעניקים לי אנרגיה בעבודה, העבודה מעניקה לי אנרגיה בבית ולהיפך. פעמים רבות הבאתי את הילדים ללימודים, הם ראו בכך פרס וזה תרם, לדעתי, רבות לחינוכם. ילדיי שותפים מלאים לפעילותי הציבורית ולתרומתי לקהילה, את ההרצאות אני עושה באופן תקופתי, בימי שישי, מספר מצומצם של שעות כך שזה משתלב עם העבודה והילדים. אני מרגישה שהילדים שותפים לעשייה שלי, גאים בי ומפרגנים לי.

מעבר לכל העשייה המקצועית והציבורית שלך, יש לך זמן לתחביבים?
אני אוהבת לבלות עם משפחתי, לטייל, לרקוד, לכתוב שירים, לשיר, לצייר, לנגן בפסנתר ובתקופות פנויות יותר לתרום לקהילה ככל יכולתי.

לסיום, מה המסר שלך לקהילת משאבי אנוש?
דבקו בערכים שלכם וביושר שלכם, יהיו הלחצים להם הנכם נתונים אשר יהיו, העמיקו הידע בדיני העבודה, היו ענייניים, ממוקדים, נחושים ואל תחששו להיכשל, כבדו כל אדם, והיו צנועים.

ב-26 במרץ יתקיים כנס דיני עבודה השנתי, הגדול והמקיף ביותר בתחום. הנך מוזמן/מוזמנת להירשם עוד היום וליהנות מהטבות למצטרפים בהרשמה מוקדמת*
מידע נוסף והרשמה בקישור זה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה