מסתמן: תושעה פעילות מרכזי ההכוון התעסוקתי של התמ"ת

מסתמן: תושעה פעילות מרכזי ההכוון התעסוקתי של התמ"ת

הלכו 105 מיליון שקלים? היוזמה של התמ"ת עשויה לרדת לטמיון, בשל הפגיעה בשירות התעסוקה המקורי.

שיתוף

האם ירדו לטמיון 105 מיליון שקלים? ועדת העבודה והרווחה של הכנסת עשויה להשעות בקרוב את הפעלתם של מרכזי ההכוון התעסוקתי, המשמשים כפלטפורמה משלימה לפעילותו של שירות התעסוקה.

בישראל פזורים 22 מרכזים מסוג זה, שהוקמו בהשקעה משותפת בת 105 מיליון שקלים מצד משרד התמ"ת וארגון הג'וינט. הללו נועדו לעודד את תעסוקת בני המיעוטים בפריפריה.

בשלב זה רק חלקם פועלים ומספקים סיוע למובטלים באיתור מקומות עבודה, הכנה והכשרה לעולם העבודה, סיוע בתחום היזמות העסקית, הפנייה לתוכניות הכשרה מקצועית בענפים שונים, יצירת קשרים עם מעסיקים פוטנציאליים והדרכה בכתיבת קורות חיים והתנהגות נכונה בזמן ראיון העבודה.

על הקפאת הפעילות ישנה תמימות דעים נדירה יחסית, בין בעלי תפקידים משני קצות הקשת הפוליטית. יו"ר ועדת העבודה והרווחה, חיים כץ (ליכוד), טען שמדובר בכפילות לנוכח קיומו של שירות התעסוקה, המספק את מרבית השירותים הניתנים על-ידי מרכזי ההכוון החדשים. "מרכזי ההכוון האלה הוקמו ללא בסיס חקיקתי", הוסיף והבטיח כי הוועדה תתכנס בימים הקרובים כדי לדון בנושא (בדיקה קצרה שערכנו העלתה שהישיבה שהייתה אמורה להתקיים בנדון היום (ד') בוטלה מסיבה לא ברורה).

במקביל, גם באגודה לזכויות האזרח, המזוהה עם אג'נדה פוליטית שמאלנית ומסייעת למיעוטים, פנו לאחרונה לוועדה והתריעו כי הקמת מרכזי ההכוון היא בגדר הפרטת שירות התעסוקה – דבר שעלול להסב פגיעה בעובדיו ובציבור המובטלים.

בנוסף לכך, טוענת האגודה, מרכזי ההכוון התעסוקתי לא יסייעו לרוב דורשי העבודה הערבים, מכיוון שמרכזים אלה אמורים לשרת אוכלוסיית יעד מצומצמת, שאינה כוללת מקבלי קצבאות הבטחת הכנסה ומקבלי דמי אבטלה.

 "הייבוש של שירות התעסוקה והפרטתו, פוגעים ישירות בדורשי העבודה, באפשרותם לקבל ייעוץ והכשרה ולהשתלב בעולם העבודה", אמרה עו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות וכלכליות באגודה. "על הממשלה לחזק את השירות במקום לבצע מיקור חוץ נוסף לשירותים שהוא נותן ממילא, ולהקדיש לכך תקציבים גדולים להם לא זוכה השירות", הוסיפה ניר. 

ממשרד התמת"ת נמסר בתגובה כי "משרד התמ"ת תומך בהקמת המרכזים, אינו שולל את קיומם ופעל בשיתוף כלל הגורמים הממשלתיים, וועדות הכנסת הרלבנטיות, רשות התעסוקה וארגוני החברה האזרחית הרלבנטיים – בתיאום מלא – בטרם קבלת ההחלטה האמורה ולאחריה, וכן ימשיך לפעול בתיאום מלא לקידום התעסוקה בפריפריה וסיוע לאוכלוסיות מודרות להשתלב במעגל העבודה."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה