מנהלים, מעסיקים – שמעתם חדשות?

מנהלים, מעסיקים – שמעתם חדשות?

בכל יום שומעים לפחות מקרה אחד של עברה על חוקי עבודה, על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ומה לא. מעסיקים, המגמה ברורה – יותר ויותר מועמדים ועובדים מגישים תביעות נגד מעסיקים מפרי חוק

שיתוף
מעסיק פוטנציאלי כיום

מעסיק פוטנציאלי כיום

חוק הגברת האכיפה של דיני העבודה יהיה בעוד שלושה חודשים בן שנה. החוק, מעבר לעצם החלתו, העלה באופן משמעותי את המודעות ואת הדיונים בנושא הכה רגיש – העסקת עובדים לפי חוק והפליית מועמדים.  
עניינו של מאמר זה היא לא לחוות דעה על החוק ועל האיזון שבין העובדים למעסיקים, אם קיים כזה, אלא להציף את המציאות כפי שהיא:  המודעות לחוקי העבודה עלתה, אך בפועל ניתן לשמוע ולקרוא כל יום על מעסיקים שונים שעוברים על החוק. לעתים בגלל פקחי התמ"ת שמגיעים לארגונים לאכיפה, אך לא תמיד. כאשר מדובר בעברות דומות, שחוזרות על עצמן מדי מספר ימים, לא נותר אלא להציב תמרור אזהרה בפני מעסיקים: שמרו על החוק. עבירות ותביעות לא רק יגרמו לכם להוציא עשרות אלפי שקלים ולעתים אף מאות אלפי שקלים, הם יפגעו משמעותית בעסק שלכם.
היום למשל פורסם בגלי צה"ל כי בן 62 ביקש לענות למודעת דרושים כנהג אוטובוס בחברת סופרבוס. בתו התקשרה והקליטה את נציגת החברה, שהתעניינה בן כמה אביה, המעוניין במשרה. כשדיווחה הבת כי הוא בן 62, נאמר לה כי הוא מבוגר מדי והמשרה מיועדת למועמדים עד גיל 55. משרד התמ"ת דווקא טען כי הוותק של המועמד בכביש מהווה יתרון גדול עבור משרה זו. החברה מסרה בתגובה כי היא מעסיקה עובדים רבים מעל לגיל 55, וכי תלונתו של המועמד תיבדק…
כאמור, דוגמא זו היא אחת מיני רבים עליהן שומעים באופן יומיומי. המציאות מראה כי גם אם החוק אינו תמיד לצדו של העובד, כל מקרה נבחן לגופו על ידי בית המשפט, ישנן הרבה מאוד פסיקות תקדימיות והרבה מהן לטובת העובד, שהנו לרוב הצד החלש בעניין. כך ארגונים ועסקים רבים משלמים מחיר גבוה מאוד מבחינה כלכלית ומבחינה תדמיתית. 

"לפני כחמישה חודשים קרא אוריאל לין, נשיא איחוד לשכות המסחר, למשרד התמ"ת להפסיק את הפרסום על חוק הגברת האכיפה של דיני העבודה. הוא כינה את הקמפיין 'מסע הפחדה', ו'מסע הכפשה למעסיקים', ומציג אותם כעבריינים. מבלי להיכנס לדעתו של לין, העובדות בשטח מראות כי זה נכון: יותר ויותר מעסיקים הופכים להיות עבריינים, ועוד עבריינים פוטנציאליים. מדבר מחייב התארגנות מחדש של כולם, גדולים כקטנים, כדי למזער את הנזקים ולעבוד לפי חוק. שלוש עצות מרכזיות עשויות לסייע בנושא:

• על ארגונים גדולים להעסיק מומחים לדיני עבודה, או רפרנט שיהיה בקשר עם מומחה חיצוני בתחום דיני העבודה. המומחה/ הרפרנט ידאג להתעדכן בחוק ובפסיקות השונות, הן מול הרשויות המחוקקות, והן מול הפרסומים ואמצעי התקשורת.
• מקומות עבודה קטנים חייבים להקדיש זמן קבוע להתעדכנות בחדשות, בפסיקות ובהתעדכנות בנושא.

בואו להתעדכן ולהתחדש בניהול משאבי אנוש, בכנס חדשנות במשאבי אנוש שיערך  ב-14.3! לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה