רילוקיישן זו חוויה סופר מורכבת עבור המשפחה כולה

רילוקיישן זו חוויה סופר מורכבת עבור המשפחה כולה

מיכל דליות קוראת לארגונים שמציבים עובדים ברילוקיישן: העניקו לעובד ולמשפחתו תמיכה וליווי לאורך כל הדרך

שיתוף
מיכל דליות

מיכל דליות

"יופי, העבירו אותם לאמריקה, החיים שלהם דבש!"
"מה היא מעיזה לקטר?! הרי היא חיה לה שם בלונדון…."
"יו, הם ברילוקיישן בטאיוון, איזו חוויה אקזוטית!"

בואו נודה שזה הדבר הראשון שהיינו אומרים או חושבים אילו היינו שומעים על זוג מכרים שנשלח לרילוקיישן במסגרת העבודה נכון? אז זהו, שזה בדיוק מה שהיינו אומרים וחושבים לפני ההרצאה המרתקת של מיכל דליות (סופר נני בשבילכם). דליות, מנכ"לית ובעלים של מרכז מיכל דליות, נשאה הרצאה בכנס wellbeing – רווחת העובדים, שנערך במרכז וואהל, ומשך אליו גם השנה מאות חברי קהילת משאבי אנוש ורווחה.נותני חסות לכנס רווחת עובדים

ההרצאה של מיכל דליות בכנס הרווחה אמנם שינתה את תפישתנו, כאנשים, חברים, בני משפחה של ואולי בקרוב בני זוג של – מי שנבחר להצבה בניכר במסגרת העבודה, אבל היא כיוונה במיוחד לאנשים שאחראיים על רווחת העובדים בארגון. המסר של ההרצאה היה ברור: רילוקיישן הוא פרויקט מורכב עם סיכויי הצלחה לא כל כך גבוהים. כדי שזה באמת יצליח, יש לתמוך רגשית ולוגיסטית בעובד ובבני משפחתו לארוך כל הדרך. זה נשמע כמו השקעה, אך זה בעצם מנגנון צמצום סיכונים והליך שיחסוך לארגון הפסדים גדולים בטווח הארוך.

רילוקיישן – האם אתם מכירים את הסטטיסטיקה?

על פי מדד הדה-מרקר לשנת 2013 – כל הצבה רביעית של עובד בחו"ל נכשלת. כל הצבה שאינה צולחת עולה לארגון 50,000 דולר בממוצע. הסיבות הנפוצות ביותר לאי הצלחת ההצבה הן:

33% אי השתלבות המשפחה.

21% טיפול לא מוצלח.

18% בעיות רפואיות.

7% אי קבלת היתר עבודה לבן/בת הזוג.

13% פערים תרבותיים.

כולנו שמענו על רילוקיישן, כל כך הרבה אנשים עושים את זה. אז למה להתחיל לדבר ולהתכונן? כי יש פער אדיר בין הפנטזיה למציאות.

הצבות נכשלות בעיקר בגלל מה שקורה במשפחה. הארגון שולח אדם לחו"ל עם מטרות ויעדים כגון חיזוק מוניטין, הגברת נוכחות גלובלית, השקעה בתהליך הלמידה וההתפתחות של העובד כדי שניתן יהיה להפיק ממנו יותר בעתיד, פריצה לשווקים חדשים, שימור עובדים טובים, קידום מקצועי של עובדים מבטיחים, חיזוק העובדים והשקעה ממוקדת במקצועיות שלהם בנישה ספציפית.

גם לעובד יש מטרות וחלום להתפתחות מקצועית, לרכוש ידע והתנסויות, לזכות בקידום בתפקיד, ליהנות משכר גבוה, הטבות ייחודיות ועוד. בנוסף, אנשים רוצים לראות עולם ולחוות חוויות יוצאות דופן. אז יש לנו עובד שמוכן לארוז מזוודות ולצאת לאן שהארגון שולח אותו על מנת לקיים את ההבטחה לארגון וכדי לדאוג לו ולבני משפחתו. העובד יוצא עם תוכניות וחלומות ואז… הוא נוחת ביעד חדש ונכנס לסביבת עבודה חדשה וזרה. הוא צריך ללמוד ולהתאמץ יותר מבעבר כדי להבין את האקלים העסקי, את השיח עם המקומיים, את התרבות הארגונית השונה..

בנוסף על כל הקשיים המקצועיים, העובד מרגיש רגשות אשם כי הוא ניתק את המשפחה שלו מהבית, בתי הספר, חברים ומשפחה ועכשיו קשה לכולם. מנהלת לקוחות בכירה הפכה לעקרת בית. משפחה אחת נתקעה עם הזבל בבית במשך 3 שבועות. ילדה קטנה לא הצליחה לרכוש חברים…

מיכל דליות: "אז אנחנו אומרים 'מה היא מתלוננת? היא חיה לה בלונדון". אבל דעו לכם שהמשפחה עוברת משבר קשה ביותר כשהיא יוצאת לרילוקיישן. בן או בת הזוג מתקשים למצוא עבודה או לקבל אישור עבודה והם פתאום עוצרים את הקריירה שלהם ויושבים בבית. זו תחושת תסכול אדירה. הם מתמודדים פתאום עם דברים כמו: שביתות, מחירים מופקעים, ריחות שונים, מאכלים שונים… פתאום הסבתות מתחילות לשלוח אוכל מהארץ. הייתה לי מטופלת שעברה לאירופה ובמשך 3 שבועות היא נתקעה עם האשפה כי היא לא הצליחה להבין איך ממחזרים ומתי..

"טיפלתי במשפחה שבה לילדה הקטנה היו בעיות חברתיות. המורה קראה לאמא ואמרה לה שהילדה קצת מתקשה חברתית. האמא כמעט התעלפה! זה הדבר הקשה ביותר בשביל אמא, לשמוע שהילדה לא משתלבת חברתית המורה הסבירה שהיא מדברת עם הילדים והם לא מבינים אותה ואז היא מתייאשת ושותקת… שאלתי את האמא 'מה הזהות של הילדה?' והיא ענתה 'ישראלית. אנחנו ישראלים!'.

הסברתי לאמא שכל עוד הילדה מסתובבת עם זהות ישראלית היא לא תעשה מאמצים לתקשר עם ילדים בצרפתית ושצריך לעבוד איתה על זהות מקומית כדי לאפשר לה להשתלב. האמא התחילה לדבר עם הילדה צרפתית ברחוב, ובנוסף היא החלה לקחת אותה לספריה כדי לשאול ספרים בצרפתית כדי לחזק את השפה שלה ואת הזהות. בתוך חודשיים מצבה של הילדה השתפר פלאים!".

אז אם אתם עדיין שואלים את עצמכם למה אנחנו, כמנהלי משאבי אנוש או רווחה בארגון, צריכים לדאוג לבעיות החברתיות של ילדה בת 6, התשובה היא ברורה. אם הילדה הזו לא תשתלב בבית הספר, אמא שלה לא תהיה שקטה והאבא – העובד ששלחם לחו"ל כדי לעשות חייל, ירגיש רגשות אשם. זה יכול לפרק משפחה וזה יכול להיות הגורם מספר אחד לאי הצלחת ההצבה, מה שיוביל להפסדים עצומים לחברה.

מיכל דליות: "חשבו על כמה אתם כארגון משקיעים בעובדים שלכם בארץ. טיולים, ימי כיף, מתנות לחגים… אז למה אתם לא דואגים להם בתהליך ההצבה? דווקא שם הם זקוקים לכל התמיכה! אנחנו יכולים לשלוח עובד להצבה בחו"ל עם סיכויים גבוהים להצליח אם נדע לתת לו ולמשפחתו את התמיכה הנכונה לתהליך."


פורטל HRus מודה למשתתפים ומחזק את תושבי הדרום, בתקווה לימים שקטים.
נתראה באירועים הבאים שלנו – לאירועים וכנסי משאבי אנוש – לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה