מחשוב ענן ומחלקת משאבי האנוש

מחשוב ענן ומחלקת משאבי האנוש

ראיון עם אלי זיברט, סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת חילן, על מחשוב במודל ענן וההשפעות שלו על ניהול ההון האנושי בארגון. האם עתיד תוכנות משאבי האנוש נמצא גם הוא בענן?

שיתוף
אלי זיברט - חילן

משמעויות כניסתו של המחשוב במודל הענן לארגונים הן הרבה מעבר לשינויים טכנולוגיים. שירות הענן מאפשר מהירות תגובה, ניידות וגמישות, ומסייע למחלקת משאבי האנוש להתמקד באסטרטגיה בקלות רבה יותר מבעבר. שוחחנו עם אלי זיברט במטרה להבין טוב יותר באילו מובנים משנה טכנולוגיית הענן את העבודה וההתנהלות במחלקת משאבי האנוש.

אלי שלום. אז מהו בעצם מחשוב ענן והיכן הוא יכול לבוא לידי ביטוי בעולם משאבי האנוש?

זיברט: "בהקשר הזה המושג 'ענן' משמש ככינוי לרשת האינטרנט – הוא פיתרון מחשוב ארגוני שמסופק על ידי נותן שירות מחוץ לארגון, מרחוק, ובדרך-כלל על גבי האינטרנט. בהקשר של מחלקת משאבי האנוש, ההתייחסות היא לתוכנה כשירות (SaaS – Software as a Service), שמשמעותה אפליקציית משאבי אנוש, שבמקום להתקין אותה על מחשבי הארגון, המשתמשים פונים אליה דרך האינטרנט. יתרון אחד הוא שנחסכת ההתקנה בארגון, וחשוב יותר – שדרוגים וטיפולים טכניים, כמו גיבוי והתאוששות מאסון, נעשים על ידי הספק במקום אחר ובלי להפריע".

זיברט מוסיף שתפיסת הענן אינה מסתכמת בפן הטכנולוגי. "גם מבחינת השירות, ספק שירותי הענן לוקח על אחריותו את הניהול השוטף של האפליקציה," הוא מציין. "יחד עם הארגון הוא מגדיר את רמת השירות (SLA – Service Level Agreement) מול הלקוח. גם מודל התמחור שונה: במודל הענן התשלום נקבע על פי השימוש בפועל ומאפשר גמישות בתשלום באופן שוטף וללא השקעה גדולה בתחילת הדרך. לעולם משאבי האנוש תפיסה כזאת מתאימה במיוחד, כי ברוב המקרים המשתמשים ניידים, מפוזרים, לעתים על פני מספר אתרים ואף על פני מספר מדינות בעולם."

האם כל תוכנה לניהול ההון האנושי מהסוגים המוכרים לנו, כגון מערכות נוכחות, שכר, גיוס, הדרכה וכיו"ב, יכולה לעבוד במודל של מחשוב ענן?

זיברט: "כל תוכנת משאבי אנוש ובכלל יכולה לעבוד במודל ענן, אבל צריך לשים לב לשני דברים: קשה וכמעט בלתי אפשרי להסב תוכנה רגילה לתוכנת ענן כשירות; ובפן השירותי ספק הענן נדרש להתמחות במתן שירותים, להבדיל מבית תוכנה שמתמחה בפיתוח תוכנה. לפיכך, הלכה למעשה, חברות ענן מצליחות הן מיסודן חברות שירותים שפיתחו טכנולוגיה ושיטות עבודה שמותאמות למודל ענן."

מלבד התוכנות המוכרות לכל מנהל משאבי אנוש שהוזכרו בשאלה הקודמת, באילו עוד תחומים יכול המחשוב לשפר את ניהול ההון האנושי?

זיברט: "חילן מציעה פתרון מקיף לניהול ההון האנושי בארגון. למערכת עשרות מודולים שמכסים את צרכי ניהול המשאב האנושי ופועלים ביניהם באופן אינטגרטיבי ללא צורך בממשקים. כל ארגון בוחר את המודולים שהוא צריך ונהנה גם מפתרונות Best Practice שמתבססים על ניסיוננו המצטבר מול אלפי ארגונים. מעבר לפתרונות הסטנדרטיים, כל ארגון יכול להגדיר צרכים ספציפיים ונשמח להתאים לו פתרונות על גבי התשתיות הקיימות."

סל הפתרונות שחילן מציעה למנהלי משאבי אנוש כולל את תיק העובד, ניהול השכר, ניהול הנוכחות, גיוס עובדים, הערכה, פעילויות רווחה, BI, בקרה פנסיונית ועוד. אילו מהם מבוססים על מחשוב ענן?

זיברט: "כולם. חילן נולדה עם תפיסה של מחשוב ענן. פעם קראו לזה 'לשכת שירות'. אנחנו קיימים למעלה מ-40 שנה ומתמחים בפתרונות כאלה. מתן שירות הוא בליבת הדנ"א שלנו, ולדעתי אנחנו ספק התוכנה כשירות הגדול ביותר בארץ, ודאי וודאי בתחום משאבי האנוש. אנחנו עובדים עם אלפי ארגונים ועם למעלה מ-800,000 משתמשים."

ההחלטות סביב מימוש פרויקט תוכנות משאבי אנוש מתחלקת לרוב בין מנהל מערכות המידע ובין מנהל משאבי האנוש. האם המעבר למחשוב ענן יכול לסייע למנהל משאבי האנוש להפחית את התלות במנהל מערכות המידע?

זיברט: "בעיני אין כאן שאלה של יותר או פחות תלות, אלא שינוי בתפיסת תפקיד מנהל ה-IT בעידן הענן. בעידן הזה מנהל ה-IT תופס מקום אסטרטגי בהגדרת המדיניות – ביצועים, אבטחת מידע, סטנדרטים לגיבויים, נהלים להתאוששות מאסון… הוא ממלא תפקיד ניהולי אסטרטגי ובהיבט הזה עובד יחד עם מנהל משאבי האנוש."

זיברט מוסיף שכמו ה-HR, גם מחלקת ה-IT קרובה ל"ביזנס" יותר מאי-פעם. "המנהלים משתפים פעולה בבחירת הפיתרון היעל ביותר לביזנס של הארגון," הוא מסביר. "ללא ספק, התפקידים משתנים. ה-IT לא נדרש לבצע את הפרויקט [של מחשוב במודל הענן] אלא לקבוע את המדיניות. זה נכון גם לגבי מנהלי האנוש, שהופכים יותר עסקיים מאי-פעם, וזה בא לידי ביטוי גם במערכות שהם צריכים."

נושא משאבי האנוש הוא רגיש מאוד בתחום צנעת הפרט ושמירה על חיסיון המידע. האם המעבר לענן אינו טומן בחובו סכנה לחשיפת מידע אישי לגורמים שאינם רשאים לראותו?

זיברט: "סכנה לצערי הרב ודאי שיש, אבל זאת לא השאלה בעיניי, מכיוון שבכל מקום שיש מידע, יש סכנה לשימוש לא תקין בו, אם במזיד ואם בתום לב. זה לא קשור לענן. השאלה היא בעצם האם במחשוב הענן הסכנה גדולה יותר מאשר בתוכנה רגילה. התשובה תלויה בספק של שירות הענן. חברה שמתמחה בענן ולוקחת על עצמה את הסטנדרטים הגבוהים ביותר, נשמעת לתקנים חיצוניים מחו"ל ומהארץ, חברה שבליבת העסקים שלה נמצאת ההגנה על המידע – תאבטח את המידע לא פחות ואפילו טוב יותר מרוב הארגונים ששומרים על המידע בעצמם, פשוט כי זו לא ההתמחות שלהם. פתרונות טכניים להגנה על המידע, גם כשהוא נמצא בענן – יש. המחסום הוא לא הכלים, אלא הדרך שבה מיישמים אותם ומי עושה את זה."

מהן המגמות הצפויות בעתיד בתחום ניהול משאבי האנוש?

זיברט: "אני חושב שהמגמה החשובה ביותר היא ה-Mobile, הניידות. יש בזה משהו הרבה מעבר לנוחות. ברור שנוח יותר להשתמש באפליקציה היכן שאתה נמצא בלי להיות תלוי במחשוב של הארגון – זה ה-BYOD (Bring Your Own Device), אבל לניידות יש אפקט יותר משמעותי. כפי שציינתי קודם, משאבי האנוש מתקרבים לביזנס. יש חשיבות רבה מאוד לקרב את קבלת ההחלטות לזמן האמיתי ולשטח, לא רק להנהלה ולחדרי הישיבות. למשל, מנהל שמסתובב בשטח יכול באותו הרגע להיכנס למכשיר הנייד ולהוסיף עוד משמרת אם יש בכך צורך, ולא צריך להגיע למשרד או לדבר עם מישהו שם. או מנהל שמסתובב בשטח ובעקבות שיחת מסדרון עם אחד העובדים ליד מכונת הקפה, רוצה לבחון אפשרות לשלוח את העובד לקורס מסוים – המנהל יוכל מיד להיכנס לתיק האישי של העובד ולהוסיף הערה, או אפילו פעולת זימון לקורס הדרכה… הניידות נותנת למשתמשים כלים לעשות דברים ולקבל החלטות בשטח עצמו, כשהם קורים. זאת המהפכה של המובייל. עם התפיסה השונה של שינוע המידע בארגון, המובייל הוא לדעתי המהפכה של עשר השנים הקרובות."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה