מורה נבוכים: כך תקראו בקלות את דו"ח הפנסיה הפרטי שלכם ל-2011

מורה נבוכים: כך תקראו בקלות את דו"ח הפנסיה הפרטי שלכם ל-2011

בשבועות הבאים יגיעו אליכם בדואר ההפרשות לקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי החיים ל-2011. אל תתעלמו מהם

שיתוף

בשבועות הבאים רבים מכם יקבלו בדואר הביתי את הדו"חות השנתיים המסכמים את ההפרשות לקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי החיים ל-2011.

עו"ד רונן סולומון, מנהל תחום פיננסיים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, ינסה בדקות הקרובות לעשות עבורכם מעט סדר בקריאה הסבוכה של הדו"חות האלה. "עבור מרביתנו", אומר סולומון, "קריאת הדו"חות מייגעת ובלתי מובנת ולרוב אנו נוטים לזרוק אותם או להתעלם מהם.

"אבל יש לזכור", הוא מדגיש, "שמדובר במידע רב-ערך על אחד הנכסים החשובים ביותר של האדם – סכום החיסכון הפנסיוני שיעמוד לרשותו ביום הגיעו לגמלאות. גם אם לעיתים נדמה לנו שישנן שנים רבות וטובות עד לפרישה מהעבודה, הרי שאם לא נבדוק כבר היום את מצבנו הפנסיוני, אנו עלולים לגלות ביום מן הימים כי נותרנו עם קצבה זעומה.

 

"עשרת הדיברות" לפניכם.

 

1. ודאו שקיבלתם את כלל הדו"חות מהחברות המנהלות אליהם הפרשתם, בהווה ובעבר. כיוון שרובכם מפרישים דרך מקום העבודה תוכלו לראות בתלוש השכר לאילו חברות הפרשתם. במידה ולא קיבלתם דו"ח מחברה מסוימת, אל תהססו – התקשרו אליה ובקשו זאת. הדבר נכון גם לגבי אלו המפרישים באופן עצמאי.

 

2. בדו"ח שקיבלתם מופיעים פרטיכם האישיים. שימו לב שכל הפרטים אכן נכונים. החלפתם כתובת מגורים? דאגו לעדכן גם את החברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני. התחתנתם או נולדו ילדים? מזל-טוב, לא לשכוח לעדכן.

 

3. בדו"ח השנתי יופיע ריכוז הפרשותיכם חודש בחודשו לקופה. וודאו שקיימת התאמה בין הרשום בדו"ח למה שמופיע בתלושי השכר או לסכומים שהפקדתם באופן עצמאי.

 

4. בדו"ח מופיע מידע על הכיסוי הביטוחי במקרה בו חלילה תאבדו את יכולתכם לעבוד. וודאו שהכיסוי מספק לכם קצבה בשיעור של לפחות שלושת רבעי השכר. במידה ולא, תוכלו לרכוש תוספת כיסוי ביטוחית.

 

5. בדו"ח יהיו רשומים המוטבים אשר יהיו זכאים לקבל את כספי החיסכון או קצבת השאירים במידה ולא תהיו בחיים. וודאו שאכן אתם מעוניינים בכך שמי שרשום בדו"ח יקבל את כספכם. לדוגמא: התגרשתם? עדכנו את הקופה בהתאם.

 

6. בדו"ח יהיה רשום שיעור דמי הניהול אותו אתם משלמים לחברה המנהלת את החיסכון שלכם. רובכם זכאים לדמי ניהול נמוכים במסגרת הנחה שניתנה לכם במקום העבודה. במידה וגיליתם שאתם משלמים דמי ניהול גבוהים ממה שסוכם עמכם, לא להתייאש – התמקחו.

 

7. בדו"ח יהיה רשום סכום חיסכון חזוי ושיעור קצבה חזויה. יכול מאוד להיות שהסכומים שצברתם נמוכים, וכך גם הקצבה החזויה נמוכה. זה הזמן לפנות למנהל ההסדרים הפנסיוני במקום העבודה או ליועץ פנסיוני בבנק, שיערוך סימולציה לחישוב הקצבה הפנסיונית, ובמידת הצורך הגדילו את הפרשותיכם בהתאם.

 

8. בפוליסות ביטוח חיים, קופות גמל וקרנות השתלמות יהיה רשום החלק ההוני הניתן למשיכה. זכרו, הכסף אמור לשמש אתכם לתקופה בה לא תהיה לכם הכנסה. אם לא חייבים – עדיף להשאיר את הכסף בקופה.

 

9. בדו"ח תצוין חלוקת ההשקעות שהקופה מבצעת בכספכם. בדקו עם עצמכם האם אתם מעדיפים קופה אגרסיבית או סולידית בהשקעותיה. החלטתם לשנות את אפיק ההשקעה? ניתן לנייד את כספי החיסכון הפנסיוני לקופה אחרת או מסלול השקעה אחר.

 

10. המדינה מעודדת חיסכון ארוך טווח ומעניקה הטבות לחוסכים. בדו"ח ישנו ספח אישור למס הכנסה שמרכז את הסכומים שהפרשתם במהלך השנה. ניתן לפנות עם הספח יחד עם טופס 106 ממקום העבודה ולבקש ניכוי או זיכוי על הפרשותיכם. הפנימו: המדינה מחזירה לכם כסף. אתם רק צריכים לקחת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה