לרתום את משפחת העובד לארגון

לרתום את משפחת העובד לארגון

הדרישה בהייטק לזמינות גלובאלית, היכולת הטכנולוגית להתחבר, ואזורי הזמן השונים מאפשרים לבצע את העבודה מכל מקום ובכל מצב וכתוצאה מכך שעות העבודה לעולם אינן מסתיימות

שיתוף

"במאה ה- 21, זמן המשפחה וזמן העבודה נמצאים בחפיפה תמידית. בנוסף, חלק ניכר מהעובדים והמהנדסים עוסקים בפיתוח טכנולוגיות עתידיות שקשה מאוד להסבירן לאדם שאינו מהתחום. כך נוצר לעיתים נתק וניכור בין בני הזוג והילדים לעובד וחייו המקצועיים, המשפחה חווה את העדרויותיו של העובד למשך שעות רבות ולעיתים גם כאשר הוא נמצא פיזית בבית הוא מתנתק."

רותם כהן, מנהלת הרווחה באינטל ישראל, תרצה בכנס הרווחה השנתי 2016 שיתקיים ב- 19 ביולי בכפר המכביה, על תפקידה של הרווחה ביצירת חיבור חיובי ובונה אמון בממשק שבין צרכי הארגון למשפחה.

"במחלקת הרווחה באינטל אנחנו תופשים את משפחתו של העובד כלקוח מרכזי בארגון. המשפחה הינה מקור של כוח והיא זו המהווה את רשת התמיכה הבסיסית של העובד. ההנחה היא שככל שהמשפחה תכיר ותיחשף יותר לארגון ולמטרותיו ותבין וכיצד הארגון תורם לשיפור חייהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם, תהיה העבודה באינטל מקור של גאוה לכל המשפחה".

האם אתה מכור או מסור לעבודה?!

רותם עובדת באינטל ישראל מזה עשור. ב- 9 השנים האחרונות עסקה בפיתוח ארגוני וניהול משאבי אנוש של מספר ארגונים גלובליים, ואת הידע שצברה היא מיישמת בשנה האחרונה כמנהלת הרווחה באינטל ישראל.
"תוך כדי עבודתי באינטל, כתבתי את עבודת התזה שלי שעסקה בהשפעת הרגלי העבודה על התא המשפחתי. במחקר דגמתי את "אוכלוסיית הייטק", שהעובדים בה ידועים בשעות העבודה הקיצוניות שלהם ושאלתי את עצמי האם האינטראקציה בין משפחה לעבודה חייבת תמיד להסתיים בקונפליקט?

במחקר זה מצאתי כי התשובה תלויה בגורם המניע את העובד לעבודה הקשה. ישנם גורמים מניעים שמקורם בדחף בלתי נשלט לעבודה וישנם גורמים מניעים שמקורם בהנאה שהעבודה מספקת.

במחקר נמצאו שני טיפוסים של אנשים שהתנהגותם ודפוסי עבודתם דומים אך המוטיבציה המניעה אותם שונה ולכן גם ההשפעה על התא המשפחתי תהיה שונה."

מה ההבדל בין להיות מסור ללהיות מכור לעבודה?

"המכור לעבודה" לא יכול להתנתק מעבודתו. זהותו האישית והמקצועית מקבלות משמעות רק כאשר הוא נמצא בתוך מעגל העבודה. בכל זמן ובכל מקום הוא יחזור למחשב, יקרא אימיילים ויעבוד על משימות נוספות. כאשר "המכור לעבודה" נאלץ להתנתק מעבודתו הוא עלול לחוש תופעות הדומות ל"תסמונת גמילה" כולל תופעות לוואי פיזיות ונפשיות קשות. מצב זה יוצר קונפליקט תמידי בינו לבין משפחתו המייחלת לחזרתו הביתה.

"המסורים לעבודה" לעומת זאת, ישקיעו אף הם מזמנם לעבודה מרובת שעות אך עם זאת ידעו גם להתנתק, להקדיש זמן לעצמם, למשפחתם ולסובבים אותם. "המסור לעבודה" דומה בהתנהגותו למכור לעבודה, גם הוא עובד משך שעות ארוכות מאוד אך הוא יודע לעשות את ההפרדה ולהקדיש זמן לעצמו ולמשפחתו."

מה מרוויחים המסורים לעבודה?

"המסורים לעבודה מרוויחים סיפוק רב והגשמה עצמית גם בעבודה וגם במשפחה. לדוגמה: עובדת הייטק שמסורה לעבודה ומצליחה בה, מתמלאת באנרגיות חיוביות המשפיעות באופן חיובי גם על תפקודה בבית. היא נהנית מהעבודה, מאושרת יותר, רגועה יותר ואמא טובה יותר לילדיה.

למסורים לעבודה, כל יום עבודה שעובר בהצלחה מייצר עבורם אנרגיות טובות ומרץ המשפיעים על הנתינה וההשקעה בבית, בילדים ובבן או בת הזוג."

ישנה חשיבות רבה למעורבות בני המשפחה בחיי היום יום של העובד

"עולם ההייטק הדינמי מייצר מצבי לחץ רבים המשפיעים על העובדים, כגון: שינויים ארגוניים, ביטול פרויקטים, עבודה מסביב לשעון, מעברים גלובליים, קיצוצים בכוח אדם ועוד, וכמנהלת רווחה אני מחפשת דרכים כיצד להקל על הלחץ של העובדים.

להבנתי תפקיד הרווחה בין היתר, לאתר את נקודות הממשק היוצרות מתח בין המשפחה לעובד ולבנות מעטפת השמה דגש על התא המשפחתי, היחד והחיבור החיובי שלהם לארגון."

כיצד זה נעשה?

"באינטל יזמנו פורטפוליו ייחודי של פעילויות משותפות לעובד עם בני משפחתו, שלא רק מייצר פעילויות של כיף, אלא מספק ערך מוסף של שילוב והתקרבות המשפחה לחיי העובד בארגון.

הנחנו כי ככל שנצליח שבני המשפחה ידעו יותר ויהיו מעורבים יותר, כך יהיה להם קל יותר להתמודד עם ההשקעה בעבודה ואף לתמוך, להסתקרן, לשאול שאלות ולהיות מעורבים.

לשם כך אנו עורכים באינטל מספר אירועים בשנה המשלבים את משפחות העובדים, תוך דגש על יצירת דיאלוג חוויתי כמו יום המשפחה, אירוע ערב לבני ובנות הזוג, אירוע טכנולוגי גדול בו בני המשפחה מוזמנים להכיר את הפעילות שלנו באינטל, ואירועים נוספים עליהם ארחיב בכנס.

אנו חושבים על דרכים לחזק את החיבור של המשפחה לחוויית העבודה באינטל ומשלבים באירועים תכנים הומוריסטיים הממחישים את העשייה בארגון. בפסח למשל, ארגנו מתחם מיוחד של אינטל במסגרת פסטיבל 'גיק פיקניק', שנבנה ע"י מתנדבים מהארגון במיוחד עבור ילדי העובדים ובו הומחשו הפיתוחים של אינטל בצורה חווייתית ומשעשעת כדי שיתחברו לתוצרים העדכניים."

 האם כל אלו הוכחו כמשפיעים באופן חיובי על העובדים באינטל?

"בהחלט. כאשר אנו  מזרימים באופן פרואקטיבי אנרגיות חיוביות לממשק בין המשפחה לארגון, העובד מרוויח מכך. אני מאמינה גדולה בתפקידנו ברווחה לחבר, להגדיל שותפות, לפתוח דיאלוג ולהפחית ניכור. המשפחות מגיעות בהמוניהן לאירועים, ואנו מקבלים משובים ממשתתפים רבים שחוזרים ואומרים "סוף סוף אני מבין מה אתה עושה" "מה אינטל עושה". מכאן אנו מסיקים כי הצלחנו לתת מענה לצמא ולצורך הגדול הן של העובדים והן של משפחותיהם לדיאלוג מסוג זה. 

חשוב לציין כי פעילויות הרווחה מתווספות לשלל הפעילויות הנעשות באינטל שתפקידם לתרום לאיזון בין צרכי המשפחה לצרכי העבודה, כגון:  חזרה הדרגתית מחופשת הלידה, שעות עבודה גמישות, אפשרות לעבוד מהבית ועוד." 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה