שיתוף

למידה מבוססת מיקום היא כבר מזמן לא הדרך היחידה ללמידה של עובדים בארגונים, אבל בתקופה האחרונה, מאז פרוץ מגיפת הקורונה, היא הולכת ונעלמת, ואת מקומה תופסת הלמידה מרחוק.

בעוד הוויכוח לגבי למידה מרחוק של ילדים בבתי ספר הולך וגובר, המעבר להרבה יותר למידה מרחוק של עובדים בארגונים מהווה חדשות טובות מאוד.

נכון להיום, חברות רבות בעולם עברו מהכשרה בשיטות מסורתיות להכשרה על גבי פלטפורמות מקוונות.

למידה מרחוק משמעה שהמנחה והלומדים נמצאים במיקומים פיזיים שונים ולפעמים אף באיזורי זמן אחרים.

אחת הנקודות החשובות בהקשר זה היא, שהכשרה מרחוק משפרת את חווית הלמידה. בשיטה זו יש שתי אופציות:

אופציה אחת היא שהלומד יכול להכנס לשיעורים המוקלטים בכל זמן שנוח ומתאים לו, ואף להשאיר שאלות בפורום המיועד לכך.

האופציה השנייה היא שלכל עובד יש אפשרות גם להכנס לשידורים החיים של השיעורים ולשידורים החיים המוקדשים לשאלות ותשובות.

גמישות זו במסגרת למידה מרחוק מציעה יתרונות רבים לעובדים ולארגון כאחד. ארגונים המאמצים את שיטת הלמידה מרחוק יכולים לתמוך בפיתוח הקריירה וההתמקצעות של עובדיהם, בלי קשר למיקום הפיזי שלהם.

מנקודת המבט של הארגון, המעבר ל-100 אחוזים של למידה מרחוק יכול להתבטא בהפחתת עלות תוכניות הלמידה והפיתוח.

המשמעות היא שמצטמצמת מאוד העלות של שכירת מקום פיזי לקיום ההדרכה, הקורס או הסדנה. בכסף שמתפנה ניתן לרכוש יותר קורסים עבור יותר עובדים.

בין היתרונות הנוספים לארגון הנובעים מלמידה מרחוק ניתן למנות את ייעול הזמן המוקדש לקורס.

למשל, אין צורך לבזבז זמן בנסיעה ועמידה בפקקים בהגעה אל המקום שבו מתקיים הקורס. יתרון נוסף מתבטא בכך שהעובדים יכולים לקבל משוב בזמן אמת לגבי המשימות שהם מקבלים לבצע במהלך הקורס.

טרם פרוץ משבר הקורונה עלה ממחקרים שבוצעו בנושא הלמידה מרחוק, כי בארגונים שתומכים בלמידה מרחוק של עובדים יש ירידה של כ-25% בשיעורי הנטישה לעומת ארגונים שאינם תומכים בלמידה מרחוק.

המשמעות היא שהלמידה מרחוק יכולה להגביר מאוד את מידת המחוברות של העובדים לארגון.

בנוסף, האפשרות לעובדים ללמוד את הקורסים בצורה מקוונת מהבית, משפרת ביצועים ופרודוקטיביות, מאחר ששיטה זו מאפשרת להם לבצע תרגילים ושיעורי בית בזמנם החופשי ובפורמט המתאים לצרכיהם.

זאת ועוד, בארגונים שפרוסים על פני מספר מדינות בעולם ומעסיקים עובדים ישראלים ברילוקיישן, כאשר העובדים נמצאים באיזורי זמן שונים, העובדים יכולים ללמוד יחד באותו קורס, בלי קשר למדינה בה הם ממוקמים.

התזמון הינו שקוף למשתתפים. כלומר, עובד מישראל שבוחר להשתתף בשיעור בשידור חי בשעות הערב, יכול לתקשר עם עובד שממוקם בארה"ב שזה עתה מתחיל את יום העבודה שלו.

למידה מקוונת ומשותפת זו מאפשרת ליצור תקשורת טובה וגיבוש חברתי בין עובדי הארגון, בלי קשר למיקום הפיזי של מגוריהם ולאיזור הזמן שהם נמצאים בו.

יתרה מכך, למידה מקוונת (מרחוק) היא אחת הדרכים היעילות ביותר להבטחת גישה שווה לכל העובדים לאותם חומרים ותמיכה בלמידה.

המשמעות היא, שמודל הלמידה מרחוק מאפשר לגשר על הפערים שהיו עלולים להתקיים בין עובדים שנמצאים במקום שיש בו קורסים יותר מתקדמים לבין אלה שבאיזור בו הם חיים, מתנהלים קורסים באיכות נמוכה יותר.

בדרך זו, כל העובדים של הארגון מקבלים הזדמנות שווה להתפתחות ורכישת מיומנויות, בלי קשר למיקומם הפיזי.

שיטות הלמידה המקוונות מרחוק, הכוללות סרטוני הדרכה מוקלטים מראש, דפי עבודה להורדה, מרכז דיגיטלי של חומרי למידה, ופורום שבו ניתן לשאול שאלות ולבל תשובה לכל שאלה של כל עובד, מבטיחות כי העובדים יכולים לגשת אל חומרי ההכשרה בכל עת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה