שיתוף

שימור עובדים והיכולת למשוך טלנטים חדשים הם כיום קריטיים יותר מבכל תקופה אחרת.

לכן, כעת יותר מתמיד יש לאתר את הגורמים העיקריים והמובילים לנטישתם של עובדים ויוצרים פגיעה במותג המעסיק.

ממחקרים שבוצעו על ידי חברת המחקרים האמריקאית גאלופ ועל ידי גופי מחקר נוספים שעוסקים במשאבי אנוש עולה, כי מנהל גרוע נמצא בראש רשימת הגורמים לעזיבתם של עובדים את מקום העבודה ופגיעה במותג המעסיק שלה.

במילים אחרות, אם יש יותר מדי עובדים מוכשרים שעוזבים את הארגון בתוך תקופה קצרה, יתכן מאוד שהסיבה לכך היא לאו דווקא רוח התקופה או משום ששכרם נמוך ממה שהם היו רוצים שיהיה, אלא העובדה שהמנהל הישיר שלהם הוא מנהל גרוע שלא יודע לשמר עובדים ולסחוף אותם אחריו. ואם זו לא הסיבה העיקרית לכך הרי שיתכן שזו לפחות אחת הסיבות המרכזיות.

מתברר שבשנים האחרונות, האימרה לפיה עובדים לא מתפטרים מהארגון אלא מהמנהלים שלהם, הופכת יותר ויותר רלוונטית.

למנהלים, ובפרט למנהלים הישירים של עובדים, יש השפעה רבה מאוד על הביצועים ושל העובדים ועל היכולת לשמר אותם. המשמעות היא, השפעה אדירה של מנהלים על הדרך שבה העבודה מתבצעת ברמה היומיומית.

ההשפעה הזאת ניכרת בכל היבט של חיי העובד בארגון, החל ממצב הרוח שאיתו הוא מתחיל תא יום העבודה, דרך השפעה על המוטיבציה שלו, ועל ההתפתחות והצמיחה של העובד ועד להחלטה האם להמשיך לעבוד בארגון או להתפטר.

בעבר קרה שהנהלות בכירות בארץ פיטרו מנהלים שגרמו לעובדים שלהם לעזוב, או שיצרו אווירה עכורה ורעילה במחלקה שלהם ולפעמים גם בארגון כולו.

אלא שלפחות בארץ, אלה הם המקרים היותר נדירים. לעומת זאת, המקרים היותר שכיחים הם של הנהלות בכירות שמודעות לבעייתיות של מנהל אבל מעדיפות להתעלם מכך.

הרצון להמנע מטלטול הספינה גורם לכך שבמקרים רבים, הנהלות בכירות של חברות מעדיפות להתעלם מהבעיה ולשמר את המנהלים הבעייתיים, על אף אבדן של עובדים טובים, שגוייסו בעמל רב.

אם כן, מהם ההבדלים בין מנהל טוב למנהל גרוע. ראשית, מנהל טוב לא לוקח לעצמו את כל הקרדיט על הצלחות של הכפיפים לו. הוא מוודא שהם מקבלים את הקרדיט הראוי, וההערכה וההוקרה שמגיעה להם.

מנהל גרוע, לעומת זאת, לוקח לעצמו בלבד את כל הקרדיט על ביצועים טובים של הכפיפים לו, ומטיל עליהם את האשמה לכל הכישלונות, כולל טעויות וכישלונות שלו עצמו.

עובדים זקוקים להכרה והוקרה על השגת יעדים, בפרט אם הם משיגים יעדים מעל ומעבר למה שהיה מצופה מהם.

מנהל גרוע לא יכיר בהישגי העובדים ולא יוקיר אותם. פעמים רבות מנהל גרוע גם ימנע את קידומם של עובדים טובים ויעכב או ימנע לחלוטין את ההזדמנויות שיכולות להיות להם בכל מה שקשור להכשרות.

שנית, מנהל גרוע לא מאפשר לעובדיו חופש פעולה ויצירתיות ומעדיף לנהל אותם ברמת המיקרו, על כל צעד ושעל.

ניהול ברמת המיקרו מהווה פעמים רבות גורם המדכא את הרצון של העובדים לחשוב באופן עצמאי ולהביע דעות שונות לאלו של המנהל. המשמעות בפועל היא מניעת היכולת של כל עובד לצמוח ולשגשג.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה