רשימה: כל מה שצריך להכין לקראת הרילוקיישן

רשימה: כל מה שצריך להכין לקראת הרילוקיישן

לקראת יציאת העובד לרילוקיישן, הכנו עבורכם "צ'ק ליסט" עליו מומלץ מאוד לעבור בטרם העלייה למטוס. ותבדקו שוב שלא שכחתם כלום

שיתוף
צ'ק ליסט לתהליך הקליטה

צ'ק ליסט לתהליך הקליטה

יציאת עובד לרילוקיישן מעלה חששות רבים בקרב העובד וגם בקרב המעסיק, שחש אחריות כלפיו. ממה מתחילים? על מה צריך לחשוב? האם לא שכחנו כלום? הכנה מתאימה וארגון נכון מראש תפחית משמעותית את החרדות. ישראל פרומן, מנכ"ל חברת ORI העוסקת במתן פתרונות לרילוקיישן, הביא את רשימת ה"סידורים" שיש לערוך במסגרת ההכנות לשליחות הגדולה:

  1. ויזה. מדובר בתהליך מורכב המלווה בחוסר ודאות, שעשוי להארך חודשים ארוכים.על כן מומלץ להתחיל בתהליך כצעד הראשון לרילוקיישן. במקביל, יש לוודא כי הדרכונים של בני המשפחה ברי תוקף.
  2. יעוץ מס. לתקופת הרילוקיישן השלכות רבות מבחינת תשלומי המס בישראל ובמדינת היעד. מומלץ לקבל יעוץ מתאים שיכסה את חוקי המס הרלוונטיים בשתי המדינות.
  3. בריאות. מומלץ לתכנן את טיפולי הבריאות וביטוח הבריאות לפני היציאה מהארץ, תוך יעוץ עם רופא המשפחה. יש לקבל מהרופאים המטפלים את התיקים הרפואיים של כל בני המשפחה ולתרגמם לשפת מדינת היעד. יש לבדוק את ביטוח הבריאות במהלך השליחות ביחס לכיסוי שהוא נותן בארץ היעד. כמו כן רצוי לוודא גם את הכיסוי בזמן ביקורי מולדת בארץ, ולשים לב גם לתקופת תום השליחות, מאחר שיתכן שתידרש תקופת המתנה של מספר חודשים על מנת לקבל שירותים רפואיים תחת חוק בריאות ממלכתי.
  4. [adrotate banner="47"]ביטוחים. יש לוודא כי לעובד יש שלושה ביטוחים בסיסיים: ביטוח רפואי, ביטוח חיים וביטוח אובדן כושר עבודה. רציפות הביטוחים היא בעלת חשיבות רבה, כדי שהעובד לא יגיע למצב של חוסר כיסוי ביטוחי בתום תקופת השליחות.

    בהמשך למצוין בסעיף הקודם, ביטוח הבריאות מוסדר בעיקרו תחת חוק ביטוח בריאות ממלכתי באמצעות תשלומים למוסד לביטוח לאומי. כשאדם אינו נחשב לתושב הארץ, תדרש תקופת המתנה של חודשיים מול כל שנת ניתוק תושבות בעת החזרה לארץ. מומלץ לפעול באחת משתי הדרכים: א. להמשיך ולשלם את דמי הביטוח הלאומי במשך כל תקופת הרילוקיישן. ב. להצטייד בפוליסת ביטוח רפואי בינלאומי המבטיחה כיסוי למשך תקופת ההמתנה בעת החזרה לארץ.

    ביטוח החיים וביטוח אובדן כושר העבודה כלולים לרוב תחת ביטוח הפנסיה/ מנהלים. כמובן מומלץ להתייעץ עם סוכן ביטוח רלוונטי.

  5. צוואה. יש להכין צוואה על כל מקרה אפשרי. במדינות מסוימות המדינה לוקחת תחת חסותה ילדים שהתייתמו במידה ולא קיימת צוואה המגדירה אפוטרופוס למקרה שכזה, עד לתום ההליכים המשפטיים.
  6. לימודים. יש לבחון את מוסדות הלימודים הרלוונטיים מוקדם ככל האפשר, בהתאם לסיום מועדי ההרשמה. לעתים ההרשמה למוסדות לימוד מסוימים מסתיימת חודשים ארוכים לפני תחילת שנת הלימודים. יש להכין תרגום של תעודות מהארץ.
  7. תעסוקת בני זוג. הנתונים מצביעים על בעיה בתעסוקת בני הזוג כגורם מספר אחת בכישלון של רילוקיישן. לכן מומלץ לטפל בנושא לפני הנסיעה ולא לאחר המעבר. 
  8. ביקור מקדים. במידת האפשר יש לקיים ביקור מקדים במדינת היעד, כחודשיים לפני המעבר המתוכנן. הביקור מסייע בהתארגנות הראשונית ומאפשר להתחיל בחיפוש אחר המגורים, רישום ללימודים ועוד.  
  9. מטען. משלוח המטען יכול להימשך זמן רב ואף מספר שבועות. יש לתכנן את המשלוח ולהיערך בהתאם לתקופה שבה חלק מהציוד אינו בנמצא, פתרון אפשרי הוא שכירות של רהיטים וכדומה.  
  10. חיות מחמד. תהליכי הרישוי, החיסון וההסגר לפי הנדרש בכל מדינה, עשויים להימשך מספר חודשים ויש להכינם בהתאם.
  11. כרטיס אשראי. יש לקחת בחשבון שבמקרים רבים לא ניתן לקבל כרטיס אשראי בחו"ל ללא היסטוריית אשראי מספקת. יש מקרים שבהם חברות אשראי בינלאומיות מוכנות להכיר בהיסטוריית השימוש בכרטיסי אשראי בארץ, במידה והעובד הנו לקוח שלהן. מכתב ממנהל הבנק המאשר את מהימנות הלקוח יכול לסייע בכך. השימוש בכרטיס אשראי ישראלי הנו יקר בשל העמלות והמרת המטבע.
  12. רשויות. יש להודיע על המעבר לרשויות הבאות:
    1. ביטוח לאומי – למי שמעוניין לשלם את דמי הביטוח הלאומי בחו"ל – יש להצטייד בארץ בפנקסי התשלום. למי שאין כוונה לשלם דמי ביטוח לאומי בתקופה זו, יש לעדכן את המוסד לביטוח לאומי כדי למנוע קנסות בהמשך.
    2. דואר – הפניית דברי הדואר למען אחר.
    3. צבא – יש לעדכן את יחידת המלואים על הנסיעה במידה והעובד שייך ליחידה.
    4. רשות השידור – יש לעדכן על המעבר כדי להפסיק את החיוב.
    5. נשק – למי שברשותו נשק רשום יש להפקידו למשך תקופת הרילוקיישן.
  13. רכב/נהיגה. במדינות מסוימות נדרש רישיון בינלאומי, אותו ניתן להשיג בארץ. בנוסף, אפשר להצטייד במכתב מסוכן ביטוח הרכב – לדוגמא במידה ואין תביעות המכתב עשוי לסייע בהפחתת גובה פוליסת ביטוח הרכב בחו"ל, דבר שעשוי לסייע בהוזלת הביטוח בחו"ל.
  14. ייפוי כוח. יש לשקול למנות מיופה כוח בארץ, לצורך טיפול בחשבונות בנק, תשלומים שוטפים, השכרת בית ותחזוקו ועוד.

 

בהצלחה!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה