כישלון רילוקיישן: כשהחלום מתנפץ לרסיסים

כישלון רילוקיישן: כשהחלום מתנפץ לרסיסים

בני זוג שלא מוצאים את עצמם במדינה הזרה, גילוי שהעבודה היא לא בידיוק מה שחשבתם, ביטוח בריאות לחו"ל שלא מכסה את הכל - כל אלה הן סיבות לכישלון אפשרי של רילוקיישן

שיתוף
סיבות לכישלון רילוקיישן

כשאומרים לי רילוקיישן יש לי פרפרים בבטן. מצד אחד, זה חלום. לגור בניו יורק, אם אפשר במנהטן כמובן, לצאת לעבודה בלבוש מחויט, לחזור בערב ולקרוע את העיר (בהנחה שכמובן יש בייביסיטר במקום הסבתא).  ממש קארי ברשו.

מצד שני, יש כל כך הרבה סיבות וחששות שהחלום הזה יתנפץ לרסיסים. שלא לדבר על אם מדובר ברילוקיישן למדינה נידחת בארצות הברית, באמצע המדבר או בכלל במזרח הרחוק, או אפריקה? פרפרי ההתרגשות הופכים לאבן, ואז מגיע השלב שאני מנסה לשכנע את עצמי שכן כדאי ואסור לי לוותר על החוויה.

יש הרבה סיבות אפשריות לכישלון רילוקיישן. מי שבאמת רוצה שהוא יצליח, חייב לקחת את הסיבות האלה בחשבון ולהחליט מה הוא עושה עם זה: אומר שיהיה בסדר וממשיך הלאה, או יושב עם בן הזוג שלו ומנסה לדעת האם הסיבה הזאת רלוונטית להם. כמובן, גם מצדו הארגון חשיבות הצלחת הרילוקיישן היא גבוהה. אף מנהל משאבי אנוש לא יאהב להתמודד עם השלכות ותוצאות הכישלון, שיביאו להפסדים.

גם ודווקא מי שנוסע לרילוקיישן לבד חייב גם הוא לעבור על כל הסיבות לכישלון אפשרי, כי העובדה שהוא רווק חופשי יכולה להקל במספר תחומים, אך תחומים אחרים עלולים להחריף.   

הסיבות האפשריות לכישלון רילוקיישן:

  • חוסר מוכנות אמיתית של בני הזוג. ההתלהבות הראשונית, הפיתוי הבסיסי של נסיעה לחו"ל גורמים לכולם להרגיש שרילוקיישן הוא בונוס, והזדמנות בלתי חוזרת להגשמת חלום. יכול להיות, אבל יחד עם זאת יש בני זוג ואף יחידים שלא יורדים לעומקו של עניין. [adrotate banner="47"]

  • אי מציאת תעסוקה על ידי בן הזוג. חיפוש עבודה מחדש הוא לא תמיד תהליך נעים, ובמיוחד אם בן הזוג מתקשה במציאה של עבודה. הדבר עלול להביא לתחושת תסכול רב מצד בן הזוג, לחוסר כדאיות כלכלית למעבר מצד המשפחה של העובד ולחששות לגבי העתיד התעסוקתי של בן/בת הזוג עם החזרה מהרילוקיישן. אי הסתגלות לתרבות. אם מדובר במדינה שהתרבות בה שונה בתכלית מהתרבות בישראל, לא כל אדם מסוגל להתחבר אליה ובעיקר להשתלב בה, כשמדובר בשהייה ממושכת (לעומת ביקור במדינה למטרת טיול).
  • דיכאון של בן הזוג בעקבות אי הסתגלות ובעקבות געגועים. כתוצאה מהנאמר למעלה, הגעגועים לארץ ולמשפחה עשויים להתגבר, אז עשויות לעלות מחשבות על האפשרות לחזור הביתה. העובד עסוק בעבודתו, בן / בת הזוג הם פעמים רבות נקודת הכשל ברילוקיישן בנוגע לרצון לחזור לארץ.
  • קשיי הסתגלות של הילדים. אין משהו ששובר את הלב יותר מלראות את הילד חוזר הביתה מבית הספר לא שמח. מהצד השני ישנם גם הילדים הבוגרים יותר, שתופסים עצמאות ומחליטים שהם רוצים לחזור לארץ. לעתים זה בעקבות מרד, ולעתים הם באמת מרגישים גדולים ועצמאיים מספיק, הם מחליטים שהם רוצים לחזור. אז נאלצים ההורים לחזור בעקבותיהם.
  • ביטוח בריאות לחו"ל שאינו מתאים. זהו נושא רגיש, כאשר לא מתכוננים כראוי. יש לוודא כי עוזבים את הארץ עם מלוא הידע אודות השירותים הרפואיים במדינת היעד ועם כל הכיסויים. לא פעם נאלצו משפחות לחזור בעקבות טיפולים שאילצו אותם לחזור לארץ, או בעקבות הגילוי שאין להם כיסויים לכל מקרה.  

סיבות הקשורות לכישלון בתפקיד או אי התאמה למקום העבודה החדש:

יש עובדים שלא לוקחים בחשבון שגם אם הם מכירים את החברה בה הם עובדים בארץ – מדובר במקום עבודה חדש. על כן כמו בכל מקום עבודה חדש בארץ, לעתים עובד מחליט, מכל מיני סיבות, שהוא אינו משתלב במקום העבודה וש"זה פשוט לא זה".  

  • כישלון בתפקיד ניהולי. יש להיערך במיוחד כאשר מדובר בתפקיד ניהולי. לא כל עובד קל לנהל, ובמיוחד כאשר מדובר בעובדים מתרבות אחרת, ועל כן כישלון בניהול העובדים המקומיים עשוי להיות סיבה לכישלון הרילוקיישן.
  • כשלים בתכנון ובתקשורת: קשיים, בעיקר לוגיסטיים בהקמת סניף ו/או כשלים בתקשורת עם הסניף בישראל עשויים להביא לסיום העבודה במסגרת הרילוקיישן. 
  • במקרה שמדובר ברילוקיישן של האישה, שבעלה מצטרף אליה: עלול לקרות מצב שהגבר, שהיה בעל קריירה גדולה בישראל, בטוח שהוא יוכל לקחת מנוחה מהעבודה ובפועל הוא אינו מסוגל לשבת בבית. לחילופין – הקושי בחיפוש עבודה מחדש, לאחר קריירה ארוכה ומצליחה עשוי להביא אותו לתסכול רב ולרצון לחזור להצלחה בארץ.
  • נוסעים בעלי בעיות זוגיות, שלא מתראיינים ולא עוברים תחקיר מקדים בארץ על ידי מחלקת משאבי אנוש, עשויים בהחלט למצוא את עצמם עם אותן הבעיות – במעטפת של בדידות במדינה זרה. במילים אחרות: זוגות שבטוחים שהבעיות שלהם יפתרו בחו"ל.
  • רווקים הנוסעים לרילוקיישן, בעיקר מופנים או שקטים, עשויים למצוא עצמם סובלים מבדידות בעקבות קשיים חברתיים.

 לסיכום, יש הרבה סיבות לכישלון אפשרי של רילוקיישן. לפני ששולחים עובד, מומלץ לעבור על כל הסעיפים ולוודא שהעובד יוכל לעמוד באתגרים הלא פשוטים האלה. לאחר שגם העובד עבר עליהם בעצמו, מומלץ להיפגש עם העובד לשיחה משותפת ולשוחח יחד על כל הבעיות האפשריות ועל ההתמודדות עמן.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה