כיצד לפטר את העובד הראשון שלך

כיצד לפטר את העובד הראשון שלך

זה אף פעם לא קל לפטר עובד, במיוחד כשזו הפעם הראשונה שלך

שיתוף
תהליך פיטורי עובד

תהליך פיטורי עובד

תהליך הפיטורין בדרך כולל 5 שלבים כואבים: בהתחלה העובד עלול להיות בהכחשה מוחלטת, לאחר מכן זה משתנה לכעס, ואז תחנונים – כשהעובד מתחנן לעשות כל מה שניתן כדי להישאר בעבודה, לאחר מכן עצבות ובסופו של התהליך – קבלה והשלמה.

בכל השלבים הללו עליך כמנהל משאבי אנוש, או מנהל ישיר של העובד, לגלות אמפתיה וסובלנות רבה ולקבל בהבנה את השלבים השונים בתהליך.

מתי מוכרחים לפטר עובד?

כשעובד ביצע עבירה או מעשה לא חוקי כגון: גניבה, שקר, הונאה או תקיפה, זהו בסיס תקף לפיטורין חשוב שיהיו לך ראיות לגבות את המעשה.

עבירות הקשורות לביצועים יכולות גם הן להוביל לפיטורין, כאשר עובד נכשל באופן עקבי במשימותיו, לא עומד ביעדים ובמועדים, ולאחר שבצעתם איתו שיחות בנושא ועשיתם כל שביכולתכם כדי לסייע לו להשתפר, לעתים אין ברירה וצריך להיפרד ממנו.

לפעמים הסיבות הן בינאישיות, כגון חוסר יכולת לתקשר בצורה יעילה, חוסר יכולת להתחבר ולהסתדר עם עמיתים לעבודה, סירוב לשיתוף פעולה עם ההנהלה וכד'. כל אלו אף הן סיבות הגיוניות לפיטורין. גם כן, לאחר שבוצעו שיחות עם העובד בנושא (כולל שימוע לפני פיטורין) וניסיונות לשיפור.

בטרם הפיטורין יש להבין את הכללים המשפטיים, כדי להימנע מתביעה. למרות שתביעות לעתים בלתי נמנעות, בצעו את כל הכללים כדי לוודא שעשיתם הכל באופן חוקי ובהתאם לזכויות העובד.

הבינו את מדיניות ההעסקה של החברה בטרם אתם מפטרים את העובד. לכל חברה יש מדיניות העסקה ופיטורין משלה, כמובן בהתאם לחוק הכללי. עם זאת, החוזה של העובד עלול לסתור את מדיניות ההעסקה של החברה, אם לדוגמה מדובר בהסכם קיבוצי, במקרה זה יש לבדוק את ההסכם לעומק ולפעול בהתאם.

חשוב מאוד להבין מתי אסור לפטר עובד, כדי להימנע מתביעות מיותרות. לדוגמה: עובדת בהריון, עובדת שנמצאת כעת בטיפולי הפריה, ועוד. חשוב לוודא באופן מוחלט כי הפיטורין לא נעשים על רקע אפליה, לקות גופנית מסוימת, מחלה וכד'.

וודאו כי קיימתם שימוע לפני פיטורין. על פי החוק, המעסיק חייב לקיים עם העובד שימוע לפני פיטורין פיטוריו, בו הוא יציג בפני העובד את הנימוקים המלאים לפיטוריו. לעובד ניתנת להשמיע את הטיעונים שלו להמשך העסקתו. חשוב לדעת כי לעובד יש זכות להזמין אדם מטעמו לשימוע, כגון עו"ד, מכר, יועץ, בן משפחה וכו'.

הכינו מסמכים שיצדיקו את החלטת הפיטורין וינמקו אותה בכתב. המסמכים הללו צריכים לכלול תיעוד של כל שיחת משוב וביקורת, התניות לשיפור וכן את תוכן השימוע לפני פיטורין.

הבינו את הלוגיסטיקה בתהליך הפיטורין כדי שתוכלו לשקף אותה לעובד. אם יש "טופס טיולים" שהעובד צריך להחתים, הרשאות לביטול, החזרת ציוד, טפסים ללשכת התעסוקה שעליכם לספק לעובד, טפסים לשחרור כספי פיצויים וכן הלאה.

שיחת הפיטורין צריכה להיות אמפתית ונעימה. לפטר עובד זה אף פעם לא קל, אולם עליכם לשמור על כבוד העובד ולהסביר לו פעם נוספת מדוע עליכם לפטרו ולהביא ציטוטים מהמסמך הכתוב

אפשרו לעובד לעזוב את מקום העבודה מיד לאחר הפגישה, גם אם זה אומר שהוא יצטרך להגיע פעם נוספת לחתום על טפסים. עובדים בדרך כלל נרעשים לאחר אירוע כזה והם צריכים את הזמן כדי להתאושש.

אובדן עבודה היא חוויה טראומטית. לכן חשוב להקשיב בתשומת לב לעובד המפוטר ולענות על השאלות שלו באמפתיה ובהבנה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה