שיתוף

מחברות הייטק דרך בנקים וחברות ביטוח, ועד מפעלי ייצור, כמעט כל הארגונים בארץ כבר הצטרפו למהפיכת ירידי הדוכנים עבור עובדיהם. מגמה זו, שהולכת וצוברת תאוצה במגוון רחב של ארגונים, מאפשרת לעובדים לרכוש מוצרים בזול ובמקום מרוכז אחד (במקום עבודתם, שבו הם מבלים את רוב שעות היום), וחוסכת עבורם זמן יקר בחיפוש אחר מוצרים, לאחר שעות העבודה, על חשבון שעות הפנאי, זמן האיכות עם הילדים ועוד.

בשלב זה ניתן לראות את מגמת ירידי הדוכנים בעיקר בארגונים גדולים. יש אמנם גם לא מעט עסקים קטנים שמעוניינים לקיים ירידי דוכנים עבור עובדיהם, אבל בשל מיעוט העובדים המועסקים בחברות אלה, קיימת מגבלה מסויימת לגבי רמת הרווחיות של הספקים (מוכרי המוצרים). כתוצאה מכך, יש גם מגבלה מסויימת על סוגי המוצרים הנמכרים ושיעורי ההוזלה. במקרים אלה של עסקים קטנים, יש צורך במפיק ירידים יצירתי שידע לארגן את היריד כך שכולם ירוויחו ויהיו מרוצים. גם העובדים (הקונים) וגם הספקים (המוכרים).

"התפקיד שלי כמפיקת ירידי דוכנים הוא להביא למקומות עבודה מוצרים זולים ואיכותיים", אומרת דליה לב, מפיקת ירידי דוכנים, הפועלת באמצעות האתר "ירידים אונליין", בשיחה עם HRus.

איך זה עובד בפועל?

"מנהלת משאבי האנוש יוצרת איתי קשר ומבקשת יריד בנושא מסוים. לעיתים היא מבקשת ספקים ספציפיים מהרשימה שמוצגת אצלי באתר. מנהלת משאבי האנוש מכירה את הצרכים של העובדים שלה ולכן יודעת להגדיר אילו מוצרים בדיוק היא מעוניינת שיהיו ביריד.

"כמפיקת היריד, אני יכולה להביא מוצרים שהינם זולים בכ-30%-50% ממחירם בחנויות ובמרכולים. יתרון נוסף הוא החיסכון בזמן. הלקוח (העובד) לא צריך לחפש, לנסוע למתחמי חנויות וכו כדי למצוא את מה שחיפש".

אילו סוגי ירידים זוכים לפופולריות גבוהה יותר?

"הייתי אומרת שירידי הקונספט זוכים לביקוש גבוה מאוד. בין הקונספטים היותר פופולריים ניתן למנות ירידי בריאות, ירידי המזון, ירידים לחגים שכוללים בעיקר מתנות לחג, מצעים, תכשיטים וכלי בית; יריד יום האישה, יריד יום האהבה ועוד".

לב, שבעבר היתה יועצת בטיחות, ממונת בטיחות בצה"ל וקצינת לוגיסטיקה, היא במקצועה יועצת בטיחות מזון ומכירה את ההליכים לקבלת אישורים ממשרד הבריאות עבור דוכני מזון. את דרכה בעולם ירידי הדוכנים החלה כתכשיטנית בעלת דוכן לתכשיטים. לאחר שנחשפה לפוטנציאל הטמון בירידים למקומות עבודה החליטה להפיק ירידי דוכנים.

איך מחליטים על סוג היריד ואילו מוצרים ימכרו בו?

"במקומות עבודה שיש בהם יותר גברים מנשים", היא מסבירה, "מנהלת משאבי האנוש תזמין ירידים שמציעים יותר מוצרים שמתאימים לגברים, למשל אביזרים לספורט, ביגוד ספורט, הנעלה לגברים, בשמים לגברים, גאדג'טים וכד.

"במקומות עבודה שיש בהם יותר נשים מגברים, מגוון האופציות למוצרים גדול יותר. מה גם שהניסיון שלי מראה שנשים בדרך כלל קונות יותר מגברים. בחברות כאלה אפשר לארגן ירידי תכשיטים, בישום קוסמטיקה, טיפוח, ביגוד לנשים, בגדי ילדים, צעיפים ועוד. אגב, בירידים כלליים (לגברים ונשים כאחד) קורה לא אחת שהגברים שמצלמים את המוצרים, שולחים לאישה, ואם היא מאשרת הם קונים.

"מנהלת משאבי האנוש שמזמינה יריד תכשיטים, לדוגמה, יכולה לבחור איזה סוג תכשיטים יוצג ביריד. יש תכשיטים מעור, מכסף ומזהב, תכשיטי חרוזים, או כמה סוגים ביחד. מנהלות משאבי האנוש ומנהלות הרווחה יודעות בדיוק מה עובדי הארגון אוהבים. הן יודעות להגדיר דרישות מאוד ספציפיות כולל ירידה לפרטים הכי קטנים. ככל שאני מקבלת יותר פרטים, כך סיכויי ההצלחה של היריד גדולים יותר, משום שכל שיש יותר פרטים כך ניתן להתאים טוב יותר את היריד לסוגי המוצרים שהעובדים מעוניינים לרכוש".

כמה ספקים מגיעים בדרך כלל לכל יריד?

"מספר הספקים תלוי בגודל הארגון ובדרישותיה של מנהלת משאבי האנוש", אומרת לב. "במקומות שמעסיקים כמה מאות אנשים אני מביאה שני ספקים שונים. בארגונים קטנים יותר מספיק בדרך כלל ספק אחד".

מהו יריד בריאות?

"ביריד בריאות יש דוכנים שמוכרים כל מה שקשור לאורתופדיה, עיסוי, כרטיסים מוזלים לסדנאות להפסקת עישון, התאמת משקפיים המתקיימת ביריד, כולל חדר שניתן להחשיכו, ועוד. כמו כן, ניתן להוסיף ליריד הבריאות גם הרצאה בחינם, במגוון רחב של נושאי בריאות. אני עובדת עם רופא נטורופת שמעביר את ההרצאות בחינם במהלך ירידי הבריאות. מנהלת משאבי האנוש מחליטה איזה נושא מתאים לעובדים שלה. יש הרצאות על בריאות באמצע החיים, בגיל השלישי, הרצאות על אכילה נכונה, על איך לחיות נכון, ועוד. הרצאה כזאת מתאימה ל-500 איש ונערכת במשך כשעתיים.

"ההרצאה יכולה להיות לפני היריד, אחריו, או במהלכו. זה נתון לבחירתה של מנהלת משאבי האנוש. כשאני מפיקה יריד בריאות אני מביאה את כל הקומפלקס. עם זאת, יש מקומות בהם המעסיק לא מעוניין שהעובדים שלו יצאו לשעתיים, ואז נערך היריד ללא הרצאה".

מה קורה במקומות בהם מנהלת משאבי האנוש לא יודעת בדיוק מה העובדים רוצים?

"אכן, יש מקרים שמנהלת משאבי האנוש לא יודעת מה בדיוק לבחור. במקרים כאלה התפקיד שלי הוא להציע להן, ולשלוח להן תמונות להמחשה. הן מחליטות על פי המידע שמקבלות ממני. אני מאוד משתדלת להתאים את הספקים לצרכי העובדים ולוודא שמנהלי משאבי האנוש יקבלו את כל מה שהם מבקשים. אחרי הכול, אם הספקים לא ימכרו, תגרם עוגמת נפש לשני הצדדים".

מה קורה כשספקים לא מצליחים למכור מספיק?

"חשוב מאד לדאוג שהספקים לא יפסידו. קורה לפעמים שספק מסוים לא מכר כלום ביריד או מכר מעט מאוד. במקרים כאלה אני לא גובה את העמלה מהספק. חשוב לי מאוד להיות אנושית והגונה. לכן הספקים אוהבים לעבוד איתי. יש היום כמעט 10 אלפים ספקים שעובדים איתי במגוון גדול מאוד של סוגי ירידים".

אילו סוגי השקעה ועלויות יש למפיק?

"ראשית, יש את עלויות הביטוח, משום שאני לוקחת על עצמי את הביטוח של היריד; עלויות מסוג אחר הן עלויות המפות, שלפעמים נהרסות ויש לקנות חדשות. פרט לכך יש את השקעת הזמן, והריצות בין ספקים, וכל מה שקשור לארגון היריד. הרבה מאוד תיאומים עם ספקים ועם החברה, בדיקת ההתאמה בין הספקים לעובדי החברה, איתור ספקים ספציפיים שמנהלי משאבי האנוש מבקשים, ועמידה בכל הדרישות של מנהלת משאבי האנוש".

איך נמכרו סדנאות ביריד ומתי הן נערכות?

"ביריד נמכרים למעשה כרטיסים מוזלים לסדנאות. מנהלת משאבי האנוש יודעת באילו סוגי סדנאות העובדים מעוניינים, וביריד הם יכולים לקנות כרטיס כניסה לסדנה (שנערכת בזמן ובמקום אחרים. לא במהלך היריד). זו יכולה להיות סדנה להפסקת עישון, סדנה להגשת עזרה ראשונה שמועברת על ידי מגן דוד אדום או כל סדנה שמנהלת משאבי האנוש מבקשת".

יש אחריות על המוצרים?

"כן בהחלט. הספקים נותנים חשבונית מס\קבלה. אני מחוייבת לאחריות על המוצרים, ולכן כל הספקים שעובדים איתי נותנים תעודות אחריות על המוצרים שהם מוכרים. אם לקוח קנה מכשיר חשמלי והמכשיר התקלקל יש לי אחריות בתור מפיקה שיתקנו או יחליפו את המוצר".

 

לכתבה השנייה בסדרה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה