שיתוף

בימים אלה, כאשר עובדים מצפים להעלאות שכר לאור ההתייקרויות, במטרה לשמר את השכר הריאלי שלהם, וכאשר ברקע גוברת אי הוודאות לגבי עתידם של עובדים וחברות מסוימות כאחד, ובין לבין גם יש עלייה בריבית שמייקרת את המשכנתאות ומצמצמת את האפשרויות של משקי הבית לקחת הלוואות, אחת ההטבות היותר חשובות לעתידם של העובדים הוא הדרכה פיננסית.

רוב העובדים נוהגים לחשוב שיש להם ידע פיננסי וכי הם יודעים איך לנהל את כספם והתחייבויותיהם. אלא שבפועל, רוב האנשים מקבלים את המידע שלהם ממקורות שאינם לחלוטין מוסמכים בנושא הפיננסי.

יתרה מכך, במצב הנוכחי, יש לא מעט עובדים שכירים שמקבלים החלטות לגבי המשך (או הפסקת) עבודתם בחברות בהן הם מועסקים, אלא שהחלטות אלה עלולות להיות מוטעות.

בד בבד, עובדים רבים מקבלים החלטות לגבי הביטוחים הפנסיונים שלהם (למשל למשוך חלק מהכסף, לקחת הלוואה כנגד הביטוח הפנסיוני ועוד), שעלולות להתברר כשגויות במידה שיגרמו להם בעתיד נזק חמור ובלתי הפיך.

המשמעות היא, שעובדים רבים נוקטים בימים אלה מהלכים מוטעים, גם אם בנקודת הזמן שהם מקבלים את ההחלטה, השיקול נראה כהחלטה הטובה ביותר.

אלא שהדרכה פיננסית יכולה להועיל גם למעסיק. מחקרים שבוצעו בנושא עולה, כי עובד שמוטרד ממצבו הפיננסי, הוא הרבה פחות מרוכז בעבודה, המוטיבציה שלו יורדת משמעותית, בפרט אם המעסיק דוחה את בקשותיו להעלאת שכר.

לפעמים, עובד כזה מנסה למצוא דרכים להתגבר על בעיותיו הפיננסיות על חשבון שעות העבודה, ולפעמים הדבר מגיע לידי כך שכאשר הוא נדחק לפינה, יש עובדים שעלולים למעול בכספי החברה, לגנוב ממנה או למכור סודות מסחריים שלה.

חשוב לציין, כי דווקא העובדים שזקוקים יותר מכול ליעוץ פיננסי, הם אלה שלא יכולים להרשות לעצמם (כלכלית) לשלם עבורו.

כאן נכנס לתמונה הארגון. יעוץ פיננסי לעובדים שמוענק כהטבה על ידי הארגון, ניתן על ידי מומחים שנבדקו על ידי מנהלי משאבי האנוש, ונמצאו כבעלי ידע וניסיון כדי להנחות נכון את העובדים.

ניתן להעביר את ההדרכות במסגרת סדנאות, סמינרים אונליין, או יעוץ פרטני. החלטות נבונות בנושא הפיננסי, מאפשרות לעובדים לחסוך יותר, לייצב את מצבם הכלכלי ולתת להם שקט נפשי.

התוצאה היא מניעת תחושת תסכול מהעובדים, ואף תחושה שלארגון אכפת מרווחתם הכלכלית. 

במסגרת הדרכות פיננסיות לעובדים העובדים לומדים איך לנהל נכון את כספם, איך לחסוך, איך להתאים את רמת ההוצאות לרמת ההכנסות, איך לנהל מעקב אחר הוצאות והכנסות ולמה זה חשוב, ואיך לבדוק באילו הוצאות ניתן לקצץ וכמה.

פרט לכך, במסגרת ההדרכות הפיננסיות ניתן ללמד את העובדים גם איך להתנהל נכון מבחינה פיננסית במסגרת עבודתם בארגון. כלומר, הידע איך להתנהל נכון כחלק מהיחידה העסקית, יכול לחסוך עלויות לארגון.

בשלב זה, מספר המחקרים בתחום זה אמנם אינו גדול. אבל מאחוז ניכר מבין המחקרים שנערכות לגבי הדרכות פיננסיות בארגונים עולה, כי הדרכות אלה מגבירות את רמת החסכון של העובד, בפרט כאשר מדובר בחיסכון לפנסיה, ובעיקר בקרב עובדים שהכנסתם נמוכה.

חשוב לציין, כי מהסקרים שנערכו בנושא עולה, כי יש יותר ויותר עובדים שהחלו להתייחס ברצינות לייעוץ הפיננסי שקיבלו במסגרת ההדרכות המוענקות להם בחינם על ידי המעסיק.

מחקר שנערך לפני כמה שנים בארה"ב, על ידי קרן בינלאומית העוסקת בתוכניות הטבות לעובדים הצביע על כך, שכ-43% מהארגונים בארה"ב מעניקים לעובדיהם הטבה של הדרכות פיננסיות במקום העבודה.

והסיבה לכך היא לאו דווקא בגלל טובת העובד בלבד. כאמור, כאשר לעובדים יש בעיות כלכליות, לארגון נגרם בזבוז של עשרות שעות עבודה בכל חודש, מה שמביא איתו לאבדן תפוקה, ובסופו של דבר לאבדן הכנסות ורווחים.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה