יו"ר ועדת הכספים דחה את הדיון בהפרדה בין התפעול לשיווק פנסיוני לצורך...

יו"ר ועדת הכספים דחה את הדיון בהפרדה בין התפעול לשיווק פנסיוני לצורך התדיינות עם מנהלי ההסדר

"מורגש כי ההתדיינות עם סוכני הביטוח על חוק כה משמעותי בתחומם טרם מוצה, ואני מבקש כי תימשך ההתדיינות עימם לפני שהוועדה תכריע בנושא"

שיתוף
הפרדה Photo by cooldesign

ועדת הכספים דנה ביום חמישי האחרון בהצעת החוק הממשלתית, המשולבת בחוק ההסדרים, לפיה תתבצע הפרדה מוחלטת בין השיווק לתפעול בשוק הפנסיה."מורגש כי ההתדיינות עם סוכני הביטוח על חוק כה משמעותי בתחומם טרם מוצה, ואני מבקש כי תימשך ההתדיינות עימם לפני שהוועדה תכריע בנושא", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

הפרדה Photo by sheelamohanלדברי דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון באוצר, הצעת החוק מאפשרת את מרב חופש הבחירה לעובד, מסלול או סוכן. "ההפרדה בין שיווק לתפעול מקובלת בארצות מובילות נוספות, והוא נועד למנוע הפחתת דמי ניהול מהעובד", אמרה.

גיל ברגפוינד, כלכלן המועצה לצרכנות, הדגיש שהייעוץ הפנסיוני חייב להיות אובייקטיבי, והמועצה מקדמת הצעת חוק ברוח זו שתבטיח ליווי פיננסי לכספי העובדים.

רוב סוכנויות ההסדר מצויות בבעלות קבוצות הביטוח הגדולות, ומטרת האיסור להעניק למעסיק הן שירותי תפעול והן שירותי שיווק היא למנוע מצב של 'סבסוד צולב', בו המעסיק מקבל הנחות משמעותיות עבור שירותי התפעול, ובתמורה הוא מעביר לידי סוכן ההסדר את הטיפול בעובדים שמשלמים דמי ניהול מקסימליים. כלומר, בפועל לא פעם ההנחות מהן נהנה המעסיק מגולמות בדמי הניהול שמשלמים העובדים, ואת זאת מעוניינים באוצר למנוע. מהלך זה מאלץ את המעסיק לעבוד עם שני סוכנים לפחות – האחד ישווק לעובדים מוצרי פנסיה והשני יעניק למעסיק שירותי תפעול, ומובן שהפרדה זו מבשרת על עלייה בהוצאות הצפויות למעסיק.

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הבהיר שיתמוך בכל הצעה שתרחיב את יכולת הבחירה של העובד, ואילו ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) תהה מדוע הרפורמה הוצבה בתוך חוק ההסדרים וציין כי הוא ראויה לדיון נפרד.

"אי אפשר לבקש מאתנו לדאוג למבוטחים ומצד שני למנוע מאתנו לתת ייעוץ פנסיוני, שיכול להיות שיש תכניות אחרות או טובות יותר", אמר אריה אברמוביץ, יו"ר לשכת סוכני הביטוח. "לא יכול להיות שתהיה אפליה בין מבוטחים".

ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס (ישראל ביתנו) הציעה "להכריח", כלשונה, את הציבור לקבל ייעוץ פנסיוני. "הפנסיה נראית מאד רחוקה לאנשים, וכל החלטה שלהם היום תשפיע על עתידם בצורה משמעותית", אמרה.

ח"כ רחל עזריה (כולנו) הדגישה שהצמדת חברות התפעול לחברות השיווק בתחום הפנסיה תיצור שחקן חזק מדי בשוק, וההפרדה היא הכרחית כיוון שהמדינה נושאת באחריות לגורל אזרחיה בגיל המבוגר.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה