טיפים לפיתוח למידה אפקטיבית

טיפים לפיתוח למידה אפקטיבית

ריאיון עם שרון גדעוני עוז, מנהלת תחום פיתוח הדרכה בחברת היי קפיטל

שיתוף
פיתוח הדרכה
פיתוח הדרכה

בשבוע שעבר שאלנו את שרון גדעוני עוז, מנהלת תחום פתרונות הדרכה ולמידה בחברת היי קפיטל, מהם הטיפים לפיתוח למידה אפקטיבית בשלב המאקרו בתהליך פיתוח הדרכה, היום נתמקד בשלב השני בתהליך, שלב המיקרו.

 

מה הכוונה בפיתוח הדרכה 'מיקרו'?
בשלב המיקרו אנו מפתחים את יחידות הלימוד עצמן בהתאם לנושאים שהגדרנו בסילבוס הקורס בשלב המאקרו. בשלב זה אנו מפתחים את תוצרי הלמידה השונים: מערכי שיעור, תרגולים, מבדקים, עזרי למידה ועוד בהתאם לשיטות הלמידה המתאימות.

 
מהם השיקולים אותם עלינו לקחת בחשבון בפיתוח יחידת לימוד?
בתהליך פיתוח יחידת לימוד עלינו לקחת בחשבון מספר רב של גורמים. גורמים הקשורים לנושא הלמידה לדוגמה: מהות וחשיבות הנושא הנלמד, מורכבותו ומטרות הלמידה. גורמים הקשורים לקהל היעד לדוגמה: מאפייני קהל היעד (גיל, מגבלות, וכיו"ב), ידע קודם נדרש ופערי ידע. כמו כן, בשלב זה נתייחס לגורמים לוגיסטיים הנוגעים למשאבי ההדרכה שעומדים לרשותנו כגון: עזרי הדרכה, כיתות הדרכה, כמות לומדים, משך ההדרכות, מספר שעות ההדרכה ועוד.

השיקולים הללו ישפיעו על שיטות הלימוד, רצף הלמידה ועזרי הדרכה בהם נשתמש בבניית יחידת הלימוד.

מסר חשוב, כשאנו באים ומשקללים את כל הגורמים הללו, עלינו לזכור כי יחידת הלימוד צריכה להיות יישומית, אינטראקטיבית וחווייתית עד כמה שניתן.

 
מניסיונך, מהו הדבר החשוב ביותר בפיתוח יחידת לימוד?
הדבר החשוב ביותר הוא להבין את 'לב התפקיד' של בעל התפקיד עבורו אנו מפתחים את ההדרכה וללמד את התכנים באמצעותו. הכוונה היא שאם בעל התפקיד הוא נציג שירות/מכירה, מהות תפקידו היא ניהול שיחות שירות/מכירה ו'לב התפקיד' הוא תסריט שיחה. או לדוגמה טכנאי, שמהות תפקידו היא טיפול בתקלות ולכן לב התפקיד שלו הוא תהליך טיפול בתקלה.

 

איך 'לב התפקיד' בא לידי ביטוי בתהליך הלמידה?
תרגום לב התפקיד בתהליך הלמידה יהיה באמצעות מבנה יחידת הלימוד מבוסס 'לב תפקיד'. כך, אם מדובר בנציג שירות, מבנה יחידת הלימוד יתבסס על שלבי תהליך השיחה (פתיחה, איתור צרכים, התאמת פתרון וסגירה) ובכל שלב נלמד את התכנים והפעולות הרלוונטיים לאותו השלב. באמצעות מבנה כזה של יחידת הלימוד אנו מקרבים את מצב הלימוד למצב ה"אמת" בשטח, לימוד המידע הנכון, בזמן הנכון ובהתאם לפניית הלקוח, כפי שהעובד יידרש לעשות בשטח.

 

אמרת שיחידת הלימוד צריכה להיות יישומית, אינטראקטיבית וחווייתית. איך נגרום לה להיות כזאת?
מחקרים מראים שככל שהלמידה פעילה יותר והלומד מעורב בתהליך הלמידה, החומר ישמר בזיכרון לטווח הארוך. עלינו להשתדל לגוון את שיטות הלמידה הכלולות ביחידת הלימוד: משחקים, הפעלות, שימוש באמצעי המחשה (לדוגמה סרטונים, עיתונים) וכל זאת, כמובן במינון הנכון. כאשר אנו מייצרים לעובד חווית למידה, הסיכוי שהוא יזכור את החומר הנלמד גדל.


היום מדברים על Blended Learning
, למה הכוונה?
הכוונה היא שימוש במגוון שיטות למידה: הדרכות פרונטליות, למידה עצמית, למידה מתוקשבת, חניכה, פורומים ועוד. כיום מדברים על זה שהלמידה האפקטיבית ביותר נוצרת כאשר משתמשים במגוון שיטות למידה. לדוגמה, תהליך הדרכה שמתחיל בלמידה פרונטלית בכיתה עם מדריך, ממשיך בלמידה עצמית של הלומד באמצעות לומדה ומסתיים בלמידה חברתית בצ'אט. הלמידה המשולבת באה לתת מענה לשונות בין הלומדים, בדרך זו הלומד קולט את האינפורמציה במספר ערוצים והסיכוי שהמידע ייקלט בצורה אפקטיבית יותר גדל.

 

לסיכום, כשעומדים בפתחו של תהליך פיתוח הדרכה עלינו לשים לב למספר עקרונות מנחים:

  • חיבור הלמידה באופן ישיר למצב האמת בו נדרש העובד לעבוד בשטח.
  • שימוש במגוון שיטות למידה.
  • שמירה על מעורבות הלומד בתהליך הלמידה באמצעות משחקים, הפעלות, תרגולים ועוד.
  • יצירת חווית למידה המסייעת לקליטת החומר בזיכרון לטווח הארוך.

 

ליצירת קשר עם חברת היי קפיטל ולקבלת מידע נוסף על נושא זה, ניתן למלא את הפרטים הבאים:

[[ טופס מוטמע]]

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה