חדשנות: מה שארגון חילוני יכול ללמוד מארגון חרדי

חדשנות: מה שארגון חילוני יכול ללמוד מארגון חרדי

אטי דה לאון, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת רייצ'יפ המעסיקה רק נשים חרדיות, מספרת למה כל כך טוב לנהל חברה קצת שונה. ראיון

שיתוף
אטי דה לאון

אטי דה לאון

אטי דה לאון מונתה לפני כחודשיים לתפקיד סמנכ"לית משאבי אנוש של חברת ההייטק רייצ'יפ. רייצ'יפ מתמחה באימות שבבים, תוכנה ובדיקות בתעשיית הסמיקונדקטורס, ומעסיקה רק נשים חרדיות. היא פועלת בשני מרכזים, בבני ברק ובחיפה, ודה לאון הגיעה לחברה לאחר שייעצה למנכ"לית ובעלי החברה, רחלי גנות, אותה הכירה  מספר שנים לפני כן כשהיתה מנהלת משאבי אנוש בחברת הייטק. גנות היתה מועמדת לתפקיד אליו התקבלה.

דה לאון, 45, מביאה עמה ניסיון בתחום של 18 שנה, בעיקר בחברות הייטק גלובליות. ניסיונה כולל עיסוק במגוון התחומים של משאבי האנוש כמו גיוס, רווחה, הדרכה וייעוץ למנהלים, וגם בתחומים שכיחים פחות כמו רכישות ומיזוגים וניהול משאבי אנוש בזמן סגירות של חברות. היא מספרת שהיא אוהבת את התחום ואת התפקיד ולדבריה הוא אחד המרתקים שיש: "תמיד את יודעת איך את מגיעה לעבודה, אך פעם לא תדעי איך תצאי בסוף היום ומה הוא יעלה. הגיוון והשוני בנוסף לעיסוק עם אנשים הוא מנצח מבחינתי".

מדוע החלטת לקבל את התפקיד ברייצ'יפ?

"במהלך הקריירה שלי עברתי מתוכנה לחומרה ולאינטרנט. רייציפ היא חברה מעניינת, חברה המעסיקה נשים חרדיות. במשאבי אנוש אין באמת משמעות בעצם המיקוד בתחום אחד, אפשר להיות ורסטיליים. במגזר החרדי יש כיום הרבה התעניינות תעסוקתית – מדובר באנשים עם המון פוטנציאל שלא מונף עד היום. לעומת העבר, כיום מי שמפתח חומרה הוא נשים, ויש בזה הרבה מאוד עניין ושוני. ובשבילי כל תפקיד שהוא בעל עניין ועשייה הוא מצוין".

מודעות דרושים כמוצא אחרון

דה לאון היא חילונית בחברה המעסיקה רק נשים חרדיות (כמעט, כי במטה החברה מועסקים שני גברים). "כחילונים, יש לנו כל מיני סטיגמות על החברה החרדית כי אנחנו לא מכירים אותם ביום יום" היא אומרת. "אבל מפתיע לגלות שככל שאת מתקרבת מתברר שיש ביננו הרבה מאוד דמיון! מצאתי בחברה נשים מוכשרות וחרוצות, שלחלקן יש גם 10 ילדים. מובן שהחברה נותנת המון מקום לאמהות ולהורות, יש שעות עבודה נוחות והמון קבלה לנושא של ילדים חולים ובכלל".

"רחלי גנות היא בעצמה אשה חרדית, והיא באה מהמקום הזה של הבנה מאוד גדולה לצרכים הגדולים של אשה שמעוניינת לשלב קריירה. בסופו של דבר הנשים מוכשרות ללימודים טכנולוגיים וליציאה לעבודה, בזמן שנשים אלה מאפשרות לבעלים שלהן ללמוד, הן מפרנסות. לנו כחילונים יש ביקורת כלפי החרדים, שלא תורמים למדינה והעובדות האלה כן משלמות מסים וכן תורמות.

"הארגון הזה הזה מאפשר להן להיות עסוקות ולעבוד בחברה נשית למרות שיש אאוטסורסינג, וגם שם מאפשרים להם סביבה נוחה להן – כשרה, עם נשים, שירגישו בנוח ובנועם ובהתאם לכללים שלהן. יש להן כללים ברורים של מה כן ומה לא. זה עולם חדש ומלואו, ואני כל יום לומדת דברים חדשים וזה נפלא. אני חילונית וכל העובדות מקבלות אותי נהדר, עם המון כבוד. בכלל, אצלן הכל בקלילות ואף פעם אין תלונות, הכל אצלן יהיה בסדר וזו הגישה שלהן. כל אשה חילונית מרגישה מאוד מפונקת לידן".

כיצד אתן מגייסות עובדות?

"אנחנו בעיקר יוצרות קשר עם נשים שמסיימות סמינרים, ומשתמשים הרבה גם בשיטת חברה מביאה חברה, דרך המלצות ממורים של סמינרים. יש גם מרכזים חרדיים שמפנים אלינו מועמדות, חלקם משויכים למשרד התמ"ת. את העובדות החדשות רייצ'יפ מכשירה באופן ממוקד. בנוסף יש חברות השמה נפרדות. בכל מקרה, אנחנו לא משתמשות בפרסום מודעות דרושים לא בעיתונים ולא באינטרנט, רק באופן חריג אם אין ברירה נפרסם בעיתונות המקומית".

מה נעשה כדי לשמר את העובדות?

"זה מכלול שלם. עצם יצירת סביבת עבודה שתואמת לצרכי נשים חרדיות משמרת אותן בארגון. אנחנו למשל לא עובדים בחול המועד, וגם עובדות המוצבות אצל לקוחות במסגרת אאוטסורסינג מקבלות סביבת עבודה תומכת וידידותית לצרכיהן. בנוסף, יש חיי רווחה והדרכה, מערך של מתנות ואירועים, טיולים, חגים וימי הולדת, הרבה תמיכה ומעורבות. אנחנו מקפידים לשמור על תקשורת ברורה, מעורבות של העובדות בפורמים מסוימים, וגם יש מערך תגמול בשכר".

היא נכנסה לתפקיד רק לפני חודשיים, ולדבריה היא מתכננת לקחת את נושא משאבי האנוש קדימה וליצור חיבור בין המרכזים. לסיכום היא מעבירה מסר לקהילת משאבי האנוש:

"כל השנים הייתי בארגונים חרדיים, אז אני רוצה לומר למנהלי משאבי אנוש לא לפחד מהשונה, כי שונה הוא לא בהכרח בעייתי. יש בזה הרבה מאוד רווח נקי".

 רוצים לחדש עוד בארגון שלכם? כנס חדשנות במשאבי אנוש יוצא לדרך! לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה