הערב: ניסיון אחרון למנוע השבתת הרכבת וענף התחבורה ממחר

הערב: ניסיון אחרון למנוע השבתת הרכבת וענף התחבורה ממחר

השעייתה של יו"ר הוועד גילה אדרעי יצרה הידרדרות מהירה ביחסים השבריריים ממילא בין ההסתדרות והרכבת. המנכ"ל בועז צפריר: "הרכבת במצב קטסטרופלי"

שיתוף

מנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר ייפגש אחר-הצהריים (ב') עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אבי ניסנקורן בבית הוועד הפועל בתל-אביב, בניסיון לעצור את סחף ההסלמה ביחסים בין ועד עובדי הרכבת להנהלה.

יו"ר ההסתדרות עופר עיני ויו"ר הרכבת, אורי יוגב, יצטרפו אף הם לפגישה מאוחר יותר הערב. היה והדיונים לא יעלו יפה, תופסק (שוב) תנועת הרכבות ממחר בשש בבוקר, ללא הגבלת זמן. במקביל מאיימים בהסתדרות להכריז על סכסוך עבודה בכל ענף התחבורה, ובכלל זה רשות שדות התעופה, הנמלים ועוד.

עד כה השבית הוועד חלקים מעבודת הרכבת כמו עבודות הפיתוח, רכבות המשא ועבודת הפקחים, אך רכבות הנוסעים פעלו כמעט כסדרן.

ההסלמה המתוקשרת מאוד בין ועד העובדים וההסתדרות לבין הנהלת הרכבת ושר התחבורה מנגד, החלה אתמול בעקבות ההחלטה להשעות את יו"ר הוועד גילה אדרעי מתפקידה למשך שלושה חודשים. בהסתדרות רואים בכך "סדין אדום" וניסיון לנטרל את התנגדות העובדים למהלכי ההפרטה ברכבת שכבר החלו.

עיני אמר הבוקר לאתר YNET, כי התנהלות הנהלתה רכבת כמוה כ"שבירת כללי המשחק" בתחום יחסי העבודה. לדבריו, "ההתנהלות של הנהלת הרכבת לא קשורה רק לגילה, אלא גילה כיו"ר ועד. זו פעם ראשונה שהנהלה, בטח בחברה ממשלתית, שוברת את הכלים ביחסי העבודה וועד עובדים מורחק ומושעה ממקום העבודה באמצע מאבק. לא אתן שמהלך כזה יהיה כלפי ועדי עובדים באמצע מאבק. זה שבירת כללי המשחק", אמר עוד עיני והבטיח ש"בקטע העקרוני – אני לא אוותר, אלך עד הסוף. הפתרונות הם רק במשא ומתן.

 "ההנהלה יוצרת מצב שאין ועד שיתמודד עם ההפרטה. אני לא אתן לזה לקרות. אני אעשה כל מה שצריך כדי לבטל את המהלך של ההנהלה". הוסיף עיני וציין, "הדרך היחידה לפתרון היא לחזור לשולחן המשא ומתן. כל צעד חד צדדי ואלים, כמו הצעד הזה, מבחינתי ייתקל בתגובה הולמת".

במכתב ששיגר אמש לשר כץ, התייחס עיני להשעייתה של אדרעי וכינה את ההחלטה "פעולה חד-צדדית וכוחנית. "הפעולות בהן נקטה הנהלת הרכבת עלולות לגרום להקצנה חריפה של יחסי העבודה הקיבוציים… בטרם תיגרם הסלמה מיותרת אני קורא לך ולהנהלת הרכבת דרכך, להודיע מיידית על הקפאת כל ההליכים והפעולות כאמור, ולשוב למו"מ ענייני".

 

"הרכבת במצב קטסטרופלי"

מן העבר השני, התבטא מנכ"ל הרכבת בועז צפריר בראיון לגלי צה"ל ואמר כי אין בכוונתם לפטר את אדרעי, למרות התנהלותה המקצועית הבוטה. "האמצעים המשמעתיים מאוד חמורים", הדגיש, "ונבעו רק בגלל אלימות קשה כלפי עובדים, מנהלים וגם כלפיי. לרכבת ישראל יש 40 חברי ועד, רובם ככולם טובים ומקצועיים, שידם אינה באלימות. רק ארבעה מתוכם הם מובילי אלימות, ולא מובילי מאבק מקצועי.

"במשך כל זמן המאבק הארגוני הלגיטימי, שנמשך שנה וחצי, הוצעו לעובדים חלופות רבות באשר לסוגיית התחזוקה של רכבת ישראל. אנו לא רוצים בפיצוץ הזה, אלא רוצים לשפר את הרכבת שנמצאת במצב קטסטרופלי. תחזוקת הרכבת נמצאת במצב חמור מאד, והוועד מנסה בכל דרך אפשרית – לרבות באלימות – למנוע את השיפור הזה. אין סכנה לנוסעים, אבל יש סכנה להמשך קיומו של הציוד ברכבת. האיחורים והתקלות ברכבת נובעים, בין היתר, מהמצב הזה", הודה צפריר.

לפי ההסכם שנחתם באחרונה, תהיה יצרנית הקרונות הקנדית בומברדייה אחראית על תחזוקה של יותר מ-130 קרונות חדשים שנרכשו מהחברה על ידי רכבת ישראל. בשנה וחצי האחרונות התנהל משא ומתן עם ועד העובדים בנוגע לאחזקת הקרונות החדשים. במהלך המשא ומתן ניסתה הנהלת הרכבת להגיע להסכמות עם ועד העובדים, אולם הניסיונות לא צלחו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה