שיתוף

אם עד לפני יותר משנה דובר רבות על כך שעובדים רבים חוששים לאבד את פרנסתם לטובת הרובוטים והבינה המלאכותית, הרי שבעקבות משבר הקורונה – שהביא איתו את אחד מהפכים הגדולים ביותר אי פעם בתחום משאבי אנוש – נראה שעובדים לא רק שאינם חוששים לאבד את מקור פרנסתם, רבים מהם אף לא מעוניינים לחזור אליו.

ביוני השנה תסתיים אמנם תקופת החל"ת (חופשה ללא תשלום, בתשלום דמי אבטלה) האוטומטי אבל גם אז, כלל לא בטוח שעובדים שסוג התפקיד שהם ממלאים מהווה עבורם מקור פרנסה בלתי מספק – הן מבחינת היקף השכר והם מבחינת האתגר שהוא מהווה עבורם – אכן ינסו לחזור אל מקום עבודתם הקודם.

במילים אחרות, יש לא מעט עובדים שסוג העבודה שהם מבצעים הינו טכני במהותו, ומבוסס על פעולות שגרתיות שחוזרות על עצמן, או כאלה שאינן דורשות מאמץ מחשבתי, ובפרט, תפקידים שאינם דורשים יצירתיות ולא מאפשרים למבצעים אותם להביא לידי ביטוי את כישוריהם בתחום כלשהו.

חלק מהעובדים הללו, אם לא רובם, מצאו לעצמם עיסוקים כעצמאים במהלך תקופת החל"ת.

יתכן מאוד שחלקם, אם לא רובם, יעדיפו להמשיך לעסוק בעיסוק זה כעצמאים ולא יחזרו אל מקומות העבודה הקודמים שלהם.

אם אכן כך יקרה, והמעסיקים לא יצליחו לגייס עובדים אחרים במקומם, הרי שהם (המעסיקים) ימצאו עצמם מול  שתי ברירות:

האחת היא להעסיק עובדים מבוגרים, גם בתפקידים שעד לפני כשנה נחשבו ככאלה שעובדים מבוגרים לא מעוניינים או לא יכולים פיזית לבצע.

הברירה השנייה היא להכניס לעבודה יותר ויותר רובוטים שפועלים באמצעות בינה מלאכותית. ממלצרים ועד מוכרים בחנויות, מפקידים ועד עובדי מטבחים, וכל שאר סוגי התפקידים שעובדים שונאים לקום בבוקר כדי לבצע אותם.

כל אותם תפקידים שרובוטים יכולים לבצעם במהירות ובקלות, ובטווח הארוך גם בהרבה פחות עלויות. בלי הפסקות, בלי חופשים, בכל השעות ובלי תנאים סוציאליים.

כבר לפני יותר משנה ניתן היה לראות שטכנולוגיות הבינה המלאכותית והרובוטיקה הולכות ומתקדמות בקצב מהיר ביותר.

זאת ועוד, לרובוטיקה ולבינה המלאכותית יש גם אספקט נוסף בתחום משאבי אנוש: הן יכולות לסייע רבות  למנהלי משאבי אנוש לנהל את כל נושא איתור הכישרונות – בתפקידים בהם הרובוטים לא ימלאו את מקום העובדים, כלומר בתפקידים בהם יש צורך בעובדים אנושיים.

הבינה המלאכותית בשילוב עם הרובוטיקה יכולות לא רק להכנס לתפקידים רוטיניים, הן גם יכולות לאתר את בעלי המיומנויות במהירות וביעילות הנדרשות, לגייס אותם, לקלוט אותם בצורה נכונה ועוד.

גם היכולת להעניק חווית עובד חיובית ולשמר את העובדים לאורך זמן בארגון, יושפעו רבות מהכנסת רובוטים וכלים של בינה מלאכותית.

חברות שלא יקדמו במהירות את הליכי הכנסת הרובוטים וכלים של בינה מלאכותית עלולות למצוא עצמן במצב שבו חסרים להן עובדים לאורך זמן, ובה בעת הן ימצאו עצמן מדשדשות מאחורי החברות שכן הכניסו רובוטים במקום העובדים שלא חוזרים.

בסיכומו של דבר, ככל שהטכנולוגיה שתעמוד לרשותן של מחלקות משאבי האנוש תהיה משוכללת ומתקדמת יותר, כך הארגון ימצא עצמו במצב טוב יותר לעומת המתחרים.

פרט לכך, הביקוש לטלנטים צפוי לגבור מאוד ככל שתגבר התחרות בשוקי היעד. וככל שיגבר הביקוש לטלנטים, כך יגבר הצורך ברובוטים וכלים של ובינה מלאכותית שיעמדו לרשות משאבי האנוש.

מנכ"לים ומנהלי משאבי אנוש שלא ישכילו להבין במהירות את המצב החדש, ואת מידת הצורך ברובוטים ובבינה מלאכותית, עלולים לגלות שהארגון איבוד יכולות ומיומנויות קריטיות.

לאור כל זאת, מנכ"לים וסמנכ"לי משאבי אנוש שפניהם לעתיד, חייבים להוביל את המהפיכה במחלקות משאבי האנוש ולמעשה בארגון כולו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה