שיתוף

"מה שאתה מקבל ע"י השגת המטרות שלך, אינו חשוב כמו מה שאתה הופך להיות עם השגת המטרות". (הנרי דוד תורו).

אין ספק כי אנשים שמציבים לעצמם מטרות מצליחים יותר. יש משהו מניע מאוד בהגדרת מטרה ועבודה למען השגתה.

כאשר אנו מציבים לעצמנו מטרה, זה בעצם הופך להיות חלק מאיתנו. זה הופך להיות חלק מהזהות שלנו ומי אנחנו. אנו משנים את ההתנהגות שלנו ואת הלך הרוח שלנו כדי לוודא שנשיג את המטרה.

מונח בכלכלה התנהגותית שמיטיב לתאר זאת נקרא: "אפקט הבעלות" שגורס כי אנשים נוטים לתת ערך כלכלי גבוה יותר למוצר אשר בבעלותם. בפסיכולוגיה, הכוונה לאפקט המתרחש כאשר אנו לוקחים בעלות על משהו וזה הופך "שלנו" כמו מטרה, אנחנו מחויבים לה יותר.

לדוגמה, אם אתה מגדיר הורדת מספר מסוים של קילוגרמים בדיאטה עד תאריך מסוים כמטרה, אתה מתחיל לשנות את הרגלי החיים שלך. סביר שאתה תתחיל לאכול בריא, תעסוק בפעילויות ספורט שונות עם חברים, אולי אפילו תמצא לעצמך חברים חדשים – אם זה יעזור לך להשיג את המטרה שלך מהר יותר.

עם זאת, כפי שרבים מכם יודעים, אנשים רבים אינם מצליחים להשיג את מטרותיהם בהצלחה. מחקרים מראים כי רק 8% מהאנשים משיגים את מטרות השנה החדשה שלהם.

השאלה היא, מדוע אנשים נכשלים ברציפות בהגדרת המטרה, ומה הם הסודות מאחורי הגדרה זו, שיסייעו להם להצליח?

המדע מאחורי הגדרת המטרות

הרבה ממה שאנחנו יודעים על קביעת מטרות היום נובע מעבודתו של ד"ר אדווין לוק משנות ה -60.ב -1968 פרסם לוק מאמר בשם "לקראת תיאוריה של מוטיבציה למשימות ותמריצים ", שהציג כמה דברים חשובים על הגדרת מטרות והשגתם:

מטרות ספציפיות משפרות את הביצועים של העובדים.

משוב רלוונטי מניע עובדים לקראת מטרות.

ככל שהמטרה ספציפית וקשה יותר, כל האנשים נוטים לעבוד קשה יותר להשגתה.

הנקודה השלישית היא החשובה ביותר. המפתח להשגת המטרה עובר דרך המוטיבציה שמגיעה מהעבודה למען השגת המטרה.

מה שאנו למדים מכך הוא, שאם שאתה מגדיר מטרה או יעד קל מדי עבורך, ייתכן ואפילו לא תנסה להשיג אותו, כיוון שלא תהיה לך מוטיבציה. מצד שני, אם תגדיר מטרה קשה מדי, תהיה המום מדי מכדי להשיגה.

המחקר של לוק מצא כי 90% מהזמן, מטרות ספציפיות ומאתגרות הובילו לביצועים גבוהים יותר מאשר מטרות פשוטות או כאלו של "עשו כמיטב יכולתכם".

למה הכוונה במטרה קשה וספציפית?

כדי להפוך את המטרה לאפשרית להשגה, היא צריכה להיות ספציפית. אם לדוגמה האדם שרוצה להוריד במשקל יגיד לעצמו: "אני רוצה לאבד 5 קילו תוך 5 שבועות" זה עדיין יהיה מעורפל מדי. אך אם הוא יאמר לעצמו: "אני מפסיק לאכול לחם, עוגות, שוקולד, ועוסק בפעילות גופנית במשך 4 פעמים בשבוע למשך שעה, למשך 5 השבועות הבאים, יהיה לו קל יותר לעמוד במטרה הקשה – כיוון שהיה תהיה ספציפית ומוגדרת."

אם ניקח את זה צעד אחד קדימה, אנחנו יכולים לקבל אפילו יותר ספציפי ולהפוך את המטרה יותר להשגה. הגדרת המטרה חמישה פאונד היה התחלה טובה, אבל עכשיו להסתכל על ההבדל בין שתי מטרות אלה.

מספר שנים לאחר המחקר המקורי של לוק, חוקר נוסף בשם ד"ר גארי לאת'ם למד את ההשפעות של הגדרת המטרה במקום העבודה. המחקר המשותף של לוק ושל לאת'ם, הוביל לקביעת 5 מאפיינים שעליך לקבוע, על מנת להשיג את המטרה: בהירות, אתגר, מחויבות, משוב, מורכבות.

הבהירות מתייחסת להגדרת יעדים ברורים (כמו בדוגמה של הדיאטה).

האתגר מתייחס להגדרת מטרות מאתגרות: ככל שהמטרה קשה וספציפית יותר, כל האנשים יעבדו קשה יותר כדי להשיגה.

מחויבות: לצורך השגת המטרה עליך להיות מחויב לה לחלוטין.

משוב: המפתח להצלחה בהשגת המטרה שלך היא באמצעות משוב על ידי מעקב אחר ההתקדמות.

מורכבות: כאשר המטרה מורכבת, חשוב "לפרק" אותה לשלבי ביניים ברורים, על מנת להצליח להשיגה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה