הטרדות מיניות- לא אצלנו!

הטרדות מיניות- לא אצלנו!

גם כיום אחוז המדווחים על הטרדות מיניות במקומות עבודתם גבוה למדי. כדאי שתבדקו אם הארגון שלכם ערוך כראוי למניעה וטיפול בסוגיה

שיתוף
הטרדות מיניות

למרות שבשנים האחרונות עלתה המודעות לנושא ההטרדות המיניות במקומות עבודה, אחוז ההטרדות המיניות במקומות עבודה רבים עודנו גבוה למדי, ללמדנו כי הטיפול בסוגיה הלכה למעשה לוקה בחסר. הדבר נכון גם כשמדובר בארגונים גדולים. כך כלמשל עולה סקר שפורסם לאחרונה בעיתון "הארץ" העלה כי כמחצית (47%) מהרופאות בישראל הוטרדו מינית בעבודתן באופן מילולי או גופני, רובן (60%) על ידי איש צוות רפואי בכיר שעבד לצדן.

החוק למניעת הטרדה מינית תשנ"ח-1998 (סעיף 3) מגדיר הטרדה מינית באם מתקיימים אחד או יותר מהתנאים הבאים:

  1. סחיטה באיומים (כפי שהיא מפורטת בסעיף 428 לחוק העונשין), כאשר האדם שאותו סוחטים נדרש לעשות משהו בעל אופי מיני.
  2. מעשים מגונים (כפי שהם מוגדרים בסעיפים 348 ו-349) לחוק העונשין.
  3. הצעות בעלות אופי מיני החוזרות על עצמן חרף התנגדות הצד השני, או אם זה הצד השני מראה שאינו מעוניין.
  4. התייחסויות חוזרות המתמקדות במיניותו של האדם, חרף התנגדותו או חוסר עניין מצדו.
  5. יחס מבזה ומשפיל כלפי אדם כאשר קיימת התמקדות במינו או במיניותו.

    בהתקיים אחד או יותר מסעיפים הללו, תהא לעובד עילה להגיש תלונה על הטרדה מינית, גם אם לא אותת למטריד באופן מפורש כי אינו מעוניין או כי הוא נפגע.

 

טיפול בהטרדות מיניות במקום העבודה:

על פי החוק להטרדה מינית במקום העבודה ניתן לפעול בשלושה מישורים: ניתן לפעול במישור פלילי, שכן הטרדה מינית והתנכלות נמנות בגדר עבירה פלילית. בנוסף, ניתן לפעול במישור משמעתי בתוך הארגון על ידי ועדת חקירה, שימוע, השעיית העובד עד תום ההליכים, העברת העובד המטריד מתפקידו או ממעמדו ועוד. לבסוף, ניתן לפעול במישור האזרחי שכן הטרדה מינית והתנכלות עונות על ההגדרה של עוולה אזרחית לפי פקודת הנזיקין (תשכ"ח 1968).  

מניעת הטרדות מיניות במקום העבודה:

בעל עסק, ללא קשר לגודלו או לתחום עיסוקו, מחויב לפעול על מנת למנוע הטרדה מינית. זאת באמצעות יצירת מנגנון יעיל, כחלק מהתרבות הארגונית הרשמית, אשר יאפשר להגיש תלונה בגין הטרדה מינית. כמו כן, עליו לפעול על מנת למנוע ועל מנת לברר כל תלונה לגופה כשהארגון ערוך לחקור לעומקה כל תלונה ולפעול על פי המסקנות שהוסקו לאחר כל בירור.

בכל ארגון צריכה לפעול גוף או ועדה הערוכה לטפל בכל עת בתלונה על הטרדה מינית באופן מקצועי ונטול פניות. ארגון המעסיק למעלה מ-25 עובדים אף מחויב לקבוע תקנון שבו יובאו עיקרי החוק בדבר הטרדה מינית והתנכלות במסגרת יחסי עבודה ובו יפורטו כל אמצעי הגשת התלונות שעניינן הטרדה מינית והתנכלות לכלל ציבור העובדים. כמו כן, עליו להגדיר אחראי על הטרדה מינית ולפרסם את שמו ואת דרכי ההתקשרות עמו בקרב כלל העובדים. במקרה של החלפת האחראי באופן זמנית או באופן קבוע, יש לעדכן שוב את כלל העובדים.

 הארגון מחויב לפרסם את התקנון בין העובדים במשרד, בשטח, בסניפים ובאתרים השונים. יודגש, כי אין להסתפק בתליית התקנון במקום העבודה אלא יש לוודא כי התקנון תלוי במקום בולט לעין ונגיש לכל עובד כבר מיומו הראשון. אי פרסום התקנון למניעת הטרדה מינית מהווה עבירה פלילית.

 

על מנת ללמוד עוד על אודות דיני עבודה, אתם מוזמנים לקחת חלק בכנס דיני עבודה שייערך בקרוב. לפרטים מלאים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה