הוציאו חוזה: עשרות אלפי חוזים קיבוציים יעלו לרשת לשימוש חופשי

הוציאו חוזה: עשרות אלפי חוזים קיבוציים יעלו לרשת לשימוש חופשי

מאווררים את הארכיון: פרויקט של משרד התמ"ת יאפשר צפייה בכל החוזים הקיבוציים על ידי כניסה לאתר המשרד

שיתוף

משרד התמ"ת ינגיש את כל החוזים הקיבוציים במשק, במסגרת פרויקט סריקה והעלאת החוזים לאתר האינטרנט של המשרד. מטרת הפרויקט לאפשר לעובדים להכיר את החוזים ולעמוד על זכויותיהם בהתאם להסכם.

לצורך הפרויקט שהחל אתמול, נשכרה חברת אימג'סטור מערכות ותחל בסריקת כל החוזים הקיבוציים, כ-33 אלף במספר, הנמצאים בכ-6,000 תיקים שונים בגנזך המדינה. עלות הפרויקט הוערכה במאות אלפי שקלים וצפוי להסתיים עם העלאת הקבצים לאתר משרד התמ"ת בתוך כחצי שנה.

כיום ישנו מאגר של הסכמים קיבוציים באתר משרד התמ"ת אך הוא חלקי ביותר. אופציית השגה נוספת מתאפשרת באמצעות חיפוש בספריות ומאגרי מידע אחרים, שלעתים קרובות כרוכה בחיפוש מורכב ומסורבל.

בתמ"ת מבקשים לאפשר לכל עובד המאוגד בהסכם קיבוצי לדעת מהם זכויותיו, לרבות בתחום השכר, הטבות סוציאליות ולאילו השתלמויות זכאי. נגישות החוזים עשויה לתרום גם לסטודנטים הלומדים והחוקרים את תחום דיני העבודה ולעובדים המכינים עצמם לקראת תביעה של מעסיקיהם.    

שר התמ"ת, שלום שמחון: "האמצעים הטכנולוגיים בימנו מאפשרים לכל אזרח עם גישה לאינטרנט להיות נגיש יותר למידע ולזכויותיו כעובד. הם מחזקים את יכולתו לעמוד על זכויותיו בפני המעסיק ולפנות לערכאות ממשלתיות או משפטיות, במידה וזכויות אלו אינן מכובדות. לצערי, עד כה, לא הייתה לעובדים במדינת ישראל גישה נוחה וישירה להסכמים הקיבוציים עליהם חתומים הארגוני היציגים שלהם, ולמעשה לא הייתה להם דרך קלה ונוחה לבדוק את זכויותיהם לפי ההסכם. אכיפת חוקי העבודה שעברה בכנסת לפני כחודשיים, תשים דגש לא רק על אכיפת חוקי העסקה הקבועים בחוק, אלא גם על חובותיהם של מעסיקים".

אפרים רייך, מנכ"ל אימג'סטור, אמר שהחברה שמה לה ליעד את נושא רתימת הטכנולוגיה המתקדמת לטובת הנגשת מאסות אדירות של מידע שהיו עד לאחרונה סגורות בספריות וגנזכים ללא נגישות מספיקה למשתמש המצוי. "אנו בטוחים כי עבודה זו תסייע לחוליה החלשה בחברה כמו צעירים וסטודנטים, עובדי חברות כוח אדם, ניקיון, שמירה ועוד", אמר. ידה של אוכלוסיה זו איננה משגת לממן שירותי עורך דין המתמחים בדיני עבודה והסכמים קיבוציים בבואם לבדוק את שמגיע להם מכורח אותם הסכמיים קיבוציים".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. שלום לכולם
    אני חושב שהבעיה שלנו עם הסכמים קיבוציים אינה בחוסר ההכרות של העובדים איתם. זהו תפקידם של הוועדים ליידע כל עובד לגבי זכויותיו וחובותיו בארגונו הוא.
    הבעיה היא הכמות העצומה של הסכמים קיבוציים ברמה הכללית, ברמה הענפית וברמה הפרטנית של כל חברה וחברה ומפעל ומפעל. חלק גדול מהסכמי העבודה הקיבוציים מיושנים בני עשרות שנים, עברו עשרות תיקונים,טלאים ושיפוצים ולא בהכרח מתאימים לחיי המאה ה21. יש מפעלים בהם עובדים תחת אותה המחרשה עובד מדור א עם עובד מדור ב עם עובד בעל הסכם מתקופה בה המפעל היה בבעלות "כור" או חברה ארכאית אחרת. למשל ההסכמים בענף העץ ובענף הקרטון ובענף הדפוס אבד עליהם הכלח מזמן.
    כבר שנים עוד בהיותי חבר וועדת העבודה של התאחדות התעשיינים אנו חולמים על עשיית סדר בהסכמים המרובים.
    מה שנדרש זה הקמת וועדת מומחים מטעם ההסתדרות והמעסיקים והממשלה שתשב עד שיצא עשן לבן ותנסח חוזים אחידים ככל שניתן ברמה הארצית והענפית אליהם יחוברו הסכמים מקומיים. זה יקנה גמישות גם להסכמים ארציים כמו הסכמי המסגרת הנחתמים בין ההסתדרות לארגונים הכלליים. קצת גמישות מהוועדים הגדולים ומהמעסיקים וזה ניתן להעשות

השאר תגובה