שיתוף

שבבים מוחדרים מתחת לעורם של חיות מחמד, על מנת לאתר אותם במידה וילכו לאיבוד ויהיו במצוקה. להחדיר שבב לבן אדם נראה כרעיון מופרך.

עם זאת, חברה טכנולוגית בוויסקונסין הציעה לעובדיה לפני מספר חודשים, להחדיר שבב לגופם כדי שיוכלו להיות מזוהים במשרדי החברה. באמצעות השבב, העובדים יכולים לקחת מזון בקפיטריה ללא תשלום, להיכנס לבניין, לעבור בין המשרדים ולעבור בין אגפים שונים ולפתוח דלתות.

השבב, בגודל של גרגר אורז יכול להיות מוזרק לעובד בין האגודל לאצבע על פי בחירתו. המעשה חוקי לחלוטין, שכן העובדים יכולים להחליט בין אם להסכים להזרקת השבב ובין אם לא, השאלה – האם הבקשה הזו אתית?! וזה נתון לוויכוח.

בעיה אפשרית נוספת, לדברי מומחים בנושא שבבים וחיישנים בטכנולוגיה מתקדמת, היא כי שבב שנועד למטרה אחת, עשוי לשמש בסופו של דבר למטרות נוספות. כרגע, השבב המוחדר לעובדים נועד לזהות את הרשאותיהם, אך בהמשך הוא יכול לעקוב אחר דברים נוספים כגון: משך הפסקת הצהריים שהם לוקחים, נסיעות במהלך שעות העבודה, וכד' – ואפילו ללא הסכמתם.

ברגע שהשבבים מושתלים בגוף, קשה מאוד לחזות או לעצור את השימוש עתידי שלהם, וזה מסוכן ואף לא חוקי.
במרכז הסטארט-אפ השוודי Epicenter, החברה מציעה להשתיל לעובדיה שבבים בגודל גרגירי אורז גם כן. השבבים מתפקדים ככרטיסים אלקטרונים כדי לפתוח דלתות, להפעיל מדפסות או לקנות שתיה ומזון באמצעות הנפת היד.

למרות שהיתרון הגדול ביותר הוא נוחות ההפעלה והוויתור על כרטיס אלקטרוני שעליך לשאת בכל עת ולכל מקום במשרדי החברה, הדבר עדיין נחשב בעיני רבים כלא אתי. השבב מאפשר לעובדים אף לבצע סוגים שונים של תקשורת עם קולגות ולקוחות.

הטכנולוגיה עצמה אינה חדשה. בשבבים כאלו נעשה שימוש ע"מ לאתר חיות מחמד ולבצע מעקב אחר משלוחים, אך מעולם לא נעשה שימוש בטכנולוגיה כדי לתייג עובדים בקנה מידה רחב.

וכמו ברוב הטכנולוגיות החדשות, הדבר מעלה בעיות אבטחה ופרטיות. למרות שהשבבים בטוחים מבחינה ביולוגית, הנתונים שהם מייצרים יכולים להראות כמה פעמים עובדים באים לעבודה או מה הם קונים ולפגוע באופן משמעותי בפרטיות העובדים.

כמובן, שגם עצם הרעיון להשתיל שבב אלקטרוני בגוף, לא תמיד מתקבל בשמחה.

הנתונים שניתן לקבל משבב שמושתל בגוף שלך שונה בהרבה מנתונים שתוכל לקבל מהטלפון החכם. אפשר לקבל נתונים לגבי הבריאות שלך, על המקום בו אתה נמצא, כמה זמן אתה עובד, אם אתה לוקח הרבה הפסקות לשירותים ודברים כאלו.

כיום, למרות שמספר חברות ברחבי העולם כבר השתילו לעובדיהן שבבים בגוף, מרבית החברות עדיין מתנגדות לכך. השמירה על פרטיותו של העובד עדיין חשובה ומהותית למרביתן ואין להן כוונה לעשות שימוש בשבבי זיהוי כאלו בעתיד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה