סיכום 2013: ישראלים, היו אופטימיים!

סיכום 2013: ישראלים, היו אופטימיים!

ד"ר גיא בכור, מבכירי החוקרים והפרשנים לענייני העולם הערבי, פתח את כנס ההדרכה 2013 בהרצאה מרתקת ואופטימית במיוחד על מצבה של ישראל במזרח התיכון

שיתוף
גיא בכור

ד"ר גיא בכור

כנס ההדרכה השנתי שנערך ב-24.12.13 נפתח בדרישה מהקהל להיות אופטימיים. "המצב בישראל טוב והוא נמצא במגמת שיפור". כך פתח את הרצאתו ד"ר גיא בכור, מבכירי החוקרים והפרשנים לענייני העולם הערבי.

לדבריו, לאובמה וקרי תפישה שאנחנו המקור לבעיה במזרח התיכון. אנחנו זה הסכסוך הערבי-ישראלי. על פי התפישה הזו, ברגע שנחנו נסיים את הסכסוך – יהיה כאן נפלא, גן עדן. במשך 65 שנים סיפרו לנו שאנחנו לב הסכסוך במזרח התיכון ולכן אנחנו לב הבעיה, אבל – אני עומד להראות לכם עד כמה אנחנו שוליים ולא רלוונטיים במזרח התיכון". כך פתח ד"ר בכור את הרצאתו.

כולנו קוראים עיתונות חדשותית וכלכלית וחושבים שהמצב כאן קשה ומדאיג. ברור שאין טיפת מקום לאופטימיות. הכותרות בתקשורת הכלכלית לא שם כדי להעלות חיוך על פנינו ואפילו לא לאפשר לנו לישון בשקט בלילות. הכותרות מפחידות אותנו כי כולן מכוונות אותנו לחשוב שהמצב הכלכלי של מדינת ישראל בכי רע. אבל האמת היא שהמצב כאן בסדר גמור ומעטים הישראלים שיודעים כמה בסדר אצלנו.

 ישראל נעשית עשירה, המזרח התיכון נהיה עני

אין מה להתבייש במילה עושר. ישראל נהיית עשירה יותר וזו עובדה. העיתון הכלכלי "אקונומיסט" קבע כי תוצר הנפש של ישראל בשנת  2013 הוא קרוב ל-40,000 דולר. לפני עשר שנים תוצר הנפש של ישראל הוערך על ידי האקונומיסט בכ-10,000 דולר. להערכת ד"ר בכור, תוך 3-4 שנים התוצר של ישראל יזנק לכ-50,000 דולר ואז נשתווה לארה"ב. "ישראל עומדת להיות אחת מחמש המדינות העשירות בעולם – בזכות תעשיית ההייטק שלנו".
מה שדוחף את ישראל קדימה, כשהיא משאירה את מדינות ערב מאחור בפערים עצומים (!) זה כאמור תחום ההייטק ומהפיכת התקשורת האלקטרונית. ד"ר בכור: "אני עומד כאן היום כי יורם שולטהייס פנה אלי באמצעות האינטרנט. אתם כאן כי הוא הגיע אליכם דרך האינטרנט. אנו חיים בעולם המדומיין ביותר בתולדות האנושות, שהוא גם העולם האמיתי.. פייסבוק זה לא רק עולם של חברים, זה העולם העסקי. יש שם קליינטים, זה הקהל שאתו אנו עובדים. כל אחד מאתנו יכול להגיע למיליונים דרך הפייסבוק, זה כוח אדיר שבעבר היה שמור רק לממשלות..".

בעידן ההייטק יש שתי מעצמות בעולם: ישראל וארה"ב. לכן משקיעים מגיעים לארץ לקנות חברות הזנק, רעיונות. אנחנו חיים בעידן שבו ריעיון שווה יותר מסחורה, ובעולם הזה ישראל היא מעצמה. בשנת 2012 מכרנו מעל מיליון מל"טים (רק ארה"ב וישראל מוכרות מל"טים). ישראל היא אחת מ-4 המדינות המובילות בעולם במכירת נשק.

איך נגיע בשנים הקרובות ל-50,000 דולר בתוצר לנפש? בעזרת גז. משאבים טבעיים ומוח הם מנת חלקה של ישראל. יש לנו פוטנציאל עצום וחובה לפתח ולייצא גז, כדי להשקיע בעוד פרויקטים לפיתוח שדות ותשתיות גז. ד"ר בכור: "מדינות כבר עומדות בתור כדי לקנות גז מישראל".

הסינים רוצים לבנות מסילת ברזל שתוביל מאילת לאשדוד תוך שעה ועשרים. הרכבת מירדן לחיפה תיבנה בתוך מספר שנים. שדה התעופה ברמון יבנה בעוד מספר שנים (התשתית כבר קיימות לרבות מסלולי המראה). שדה התעופה ברמת דוד ייבנה, ויהיו לנו שלושה שדות תעופה.

אנחנו חייבים לצאת מהדכדוך הישראלי כי דווקא שווה להיוולד בארץ

ישראל עברה את ניוזילנד בתוצר לנפש השנה, והתקרבה לבריטניה. ב-2003 התוצר לנפש בישראל היה 15,000 דולר ושל בריטניה 50,000 דולר. היום התוצר לנפש של בריטניה הוא 40,000 ואנחנו כמעט שם. בריטניה נחלשה וישראל התחזקה בעשור האחרון. אירופה במצב קשה ביותר, יש לה קשיים. העלייה מצרפת מראה שהמצב בה לא טוב.

ד"ר גיא בכור: "אנחנו צריכים לצאת מהדכדוך הישראלי הרגיל, כי טוב להיוולד בארץ!".  האקונומיסט ערך סקר שמטרתו לבדוק היכן כדאי לילדים להיוולד. הסקר נערך פעם אחת בשנת 1986 ובפעם השנייה ב-2012. בשנות השמונים המדינות שהגיעו לראש הרשימה כמדינה שטוב להיוולד בה היו ארה"ב וצרפת. ישראל הייתה במקום ה-30 יחד עם ברזיל ולאחר הפיליפינים. היום ארה"ב מדורגת כבר במקום ה-16 יחד עם גרמניה. ישראל עלתה למקום 20. צרפת צנחה למקום 26.

ומה קורה מסביבנו?

סעודיה מרוויחה מיליארד דולר ליום מנפט, והיא לא מסייעת לפלשתינים. ארה"ב מייצרת כיום 90% מצורכי האנרגיה שלה (באמצעות טכנולוגיה ישראלית). היא יוצאת מתחום קניית הנפט. תוך 3-4 שנים ארה"ב לא תזדקק למפרץ, והאמריקאים יצאו ממנו. אף אחד לא ישמור עליהם מאירן.

ברש"פ (שרצתה להיות מדינה) התוצר לנפש ב-2013 הוא 2000 דולר לאדם בשנה. במצרים התוצר מוערך בכ- 3200 דולר. 

בין ארה"ב למקסיקו יש גדר הפרדה גבוהה, אך כל יום אלפים קופצים מעליה כדי לעבור לארה"ב, מהעולם השלישי לעולם המערבי. ההבדל בתוצר לנפש בין מקסיקו לארה"ב הוא פי 4.  ההבדל בין עזה לאשקלון הוא פי 80. ישראל זינקה בנתון הזה בשנתיים האחרונות, והעולם המערבי צנח. אם היינו פותחים גבולות היו חודרים לישראל מיליוני ערבים. אנחנו האמריקה של המזרח התיכון. כאן מגשימים את החלום האמריקאי של המזרח התיכון.

מספר הילדים במזרח התיכון צונח, מספר הילדים הממוצע למשפחה ברשות הפלשתינית ירד מ-5 ילדים ל-2.7. בלבנון יש גידול שלילי באחוזי הילודה. בעולם הערבי יש גידול אוכלוסין שלילי ואילו בישראל יש גידול בילודה. בסקטור הישראלי היהודי יש גידול חיובי ואילו בסקטור החרדי והערבי יש צניחה באחוז הילודה. אצל היהודים החילוניים, כיום 4 ילדים זה ה-3 של פעם. ממוצע הילדים אצל המשפחות היהודיות בהתנחלות עומד על 6 ילדים למשפחה. ד"ר גיא בכור: "הישראלים הצברים נחשבים למיינסטרים, ואנו במגמת עלייה".

הסונים, השיעים ומה שביניהם

בעולם המערבי מתחוללות מלחמות בי השיעים לסונים כבר למעלה מאלף שנים. המלחמות הללו ימשכו עוד למעלה מאלף שנים. זה לא מדאיג את ישראל ולא צריך להדאיג אותה כי היא לא קשורה לסכסוך הזה. היא אפילו מרוויחה, ואולי המרוויחה הגדולה ביותר.

רק כדי לסבר את האוזן: ישראל הרוויחה שקט בגזרה הלבנונית. חיזבאללה צריך שקט. בקיץ הם קיבלו פקודה לא לתקוף בישראל אלא בסוריה. ד"ר גיא בכור: "הסונים עוד יבואו לדרוש נקמה. חיזבאללה צריך להיות 'מתאבד' כדי לפתוח מלחמה עם ישראל. הוא צריך גב שקט. הוא צריך לשמור את המשאבים שלו לסוניים…".

אז אמרו לנו שאנחנו – ישראל – לב הבעיה במזרח התיכון? ממש לא. אנחנו נחשבים לשוליים וללא רלוונטיים. אנחנו לא שיעים ולא סונים ואין לנו מה לחפש בתוך המלחמה הקשה והארוכה הזו.

דמוקרטיה איסלם-פוליטי אקספרמנטים מסוכנים

ארה"ב רוצה דמוקרטיה במזרח התיכון כאן ועכשיו. זו טעות אסטרטגית חמורה כי דמוקרטיה נחשבת לסטייט-אוף-מיינד. אי אפשר לדרוש דמוקרטיה, זה ניסוי מסוכן. הנשיא בוש שלח את קונדוליסה רייס לנשיא מובארק כשהוא היה בשיא אונו. היא אמרה לו שאמריקה דורשת שהוא יהיה דמוקרטי.

האקספרמנטים האלה של האמריקאים לא עובדים. אי אפשר לכפות דמוקרטיה על מדינות לא דמוקרטיות ולצפות שזה יעבוד. זה רק יוצר כאוס. המזרח התיכון הפך הרבה יותר אכזרי אבל גם הרבה יותר צבעוני. המזרח התיכון נחלש אבל ישראל התחזקה. המזרח התיכון הפך עני אך ישראל התעשרה. אז בהחלט נכון להיות אופטימיים לגבי העתיד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה