גיוון תעסוקתי שנת 2019: סינרגיה של רובוטים ואנשים

גיוון תעסוקתי שנת 2019: סינרגיה של רובוטים ואנשים

מי מפחד מטכנולוגיית העל? כללים לדו-קיום עם עובדים לא אנושיים

שיתוף
אדם ומכונה

אדם ומכונה

בזמנים כמו היום, ישנן אין ספור תחזיות לגבי השאלה האם רובוטים ישתלטו על עבודתם של האנשים או שמא יעבדו בצמוד להם? המספרים שהוצגו מבוססים על השערות היפותטיות עם שוליים רחבים של טעויות. עבור רבים, התחזית היא קשה.

הרוב המכריע של העבודה שאנו עושים היום עתיד להתבצע ע"י רובוטים ומכונות לומדות בתוך כמה עשורים. אך אם בוחנים את העניין לעומק, זה רק מהווה יתרון עבור האדם, שכן האנשים יוכלו להתפנות לעבודות יצירתיות יותר, חדשניות ומרתקות.

הרובוטים הם אלו שישתלטו בעיקר על העבודה המונוטונית, העבודה הבסיסית הפשוטה, או לחילופין עבודות של ניתוח נתונים, שממילא מחשבים בצעו עד כה.
אם כך, מכונות אולי ייקחו חלק מן העבודות, אבל הם לא צריכים לגרוע מן היכולת לשפר את העבודות האחרות.

בין המחקרים הקפדניים ביותר הם אלו של McKinsey & Company כגון: "היכן מכונות יכולות להחליף את בני האדם – והיכן הן לא יכולות (עדיין)". מחקרים כגון זה הוכיחו, כי טכנולוגיות יכולות לבצע כ- 45% מעבודותיהם של בני האדם ובמיוחד עבודות עם מרכיבים אוטומטיים.

יחד עם נתונים מצטברים, מחקר זה מציע סיווג של משרות אוטומטיות ביותר והאחרות לא פשוטות להחלפה ע"י מכונות ורובוטים. מבין העבודות בעלת הפוטנציאל העיקרי להחלפה ע"י מכונות, מדובר בעיקר בעבודות פיזיות או של חקר נתונים. משרות שבהן האדם פחות ניתן להחלפה הן אלו שבהן מעורב ניהול של אנשים אחרים ואלו המצריכות לרתום את הניסיון בקבלת החלטות, תכנון ומשימות יצירתיות.

לגבי הנתונים האחרונים שפורסמו על ידי דוח זה, מקינזי מספק מידע על 54 מדינות. בספרד, למשל, הם חזו את האוטומציה של 8.7 מיליון משרות במהלך העשורים הבאים. המועד להחלפה מסיבית זו של כוח אדם על ידי יחידות ייצור אוטומטיות עתיד על פי המחקר להתקיים ב -2055, אך עם מרווח גדול של 20 שנה, כך שתרחיש זה עשוי לקרות ב -2035 או ב -2075.

חשוב לקחת בחשבון את הדברים הבאים:

השאלה אינה כמה רחוק מכונות יכולות ללכת, אלא כמה רחוק בני האדם הולכים. כמו בכל שוק, תסכול לגבי הישגיו של מתחרה הוא סנטימנט מובהק. זה הרבה יותר מעשי לטפח את היתרונות עוד יותר, במיוחד אלה כי הם בר קיימא וקשה להעתיקם. באופן פרדוקסלי, בזמנים שבהם הרובוטיזציה צוברת תנופה, רבים מתעקשים להמשיך ולפתח יכולות אוטומציה. בקצה השני, אנו מוצאים פרופילים מקצועיים פולימטיים: ידע רב תחומי, עם בסיס הומניסטי מוצק, כמו גם חשיבה הוליסטית ואינטגרטיבית. מרוץ להתמחות על של מכונות אבוד מראש.

זה נכון שמסגרת הזמן להחלפה ע"י רובוטים בעבודות אוטומטיות הינה מעורפלת. המציאות הזו לא צריכה להוביל אותנו רק להתבונן באירועים. כאשר הטכנולוגיה הופכת זמינה לביצוע משימה, זה רק יותר רווחי. לכן, אנשים צריכים לאמץ את האפשרויות הרובוטיות ולשלב אותן כחלק מהעבודה האנושית ולא במקומה.

שילוב של אדם ומכונה

עולם העבודה החדש המשלב רובוטים, יהיה במידה רבה מה שאנחנו רוצים שזה יהיה, ולא רק מה שהטכנולוגיה הזמנית מכתיבה.

השילוב הזה יקל על חיינו, ישחרר אותנו ממשימות מייגעות רבות ויאפשר לנו להתמקד בפעילויות אנושיות אופייניות. כל כך הרבה זמן אנחנו מנסים בעקשנות שלא להמשיך לעבוד כמו בעבר, וזה בדיוק הפתרון האולטימטיבי. לכן, אין לברוח ממנו או לחשוש – אלא לאמץ אותו בחום רב.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה