בית הדין הארצי לעבודה: עובדי בזק שפרשו לא יקבלו תוספת בפנסיה

בית הדין הארצי לעבודה: עובדי בזק שפרשו לא יקבלו תוספת בפנסיה

בית הדין הארצי לעבודה פסק כנגד 2,500 עובדי בזק, שתבעו תוספת לפנסיה בעקבות פרמיה ששולמה להם במסגרת הסכם קיבוצי

שיתוף
נדחתה תביעת העובדים לתוספת פנסיה
נדחתה תביעת העובדים לתוספת פנסיה

2,500 עובדי בזק שפרשו מהחברה מאז 1994, עתרו לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בתביעה לתוספת בפנסיה שלהם בגין הפרמיה ששולמה להם במסגרת הסכם קיבוצי שנחתם ב-1994. הפרמיה בה מדובר עמדה על שיעור של 22.5% משכר העובדים והיא שולמה להם כמידי חודש.

העובדים טוענים כי מדובר על שכר לכל דבר ועניין ולכן על החברה לחשב את שיעור הפנסיה כולל תוספת הפרמיה, ואילו בזק טענה להגנתה כי בהסכם הקיבוצי מ-1994 נכתב במפורש: התוספת הנ"ל [הפרמיה] לא תהווה, בכל מקרה, שכר לכל דבר וענין ותשולם נגד דיווח חודשי בטופס תשלום שעות נוספות ותשלומים אחרים, בעמודה המתאימה. למען הסר ספק, תוספת זו לא תהווה מרכיב לפנסיה, לקרן השתלמות, לקופת כלל, חישוב ערך שעה, לחישוב תוספת אחוזית".

לאחר שתביעתם נדחתה על ידי בית הדין האזורי לעבודה, ערערו עובדי בזק (2,500 במספרם) לבית הדין הארצי לעבודה ושם נדחה תביעתם שנית ובאופן סופי. שופט בית הדין הארצי לעבודה עמירם רבינוביץ' פסק כי יש תוקף לסעיפי ההסכם קיבוצי, לפיהן תוספת מסוימת לא תובא בחשבון בחישוב הפנסיה.

השופט רבינוביץ קובע: "הדעת נותנת כי קביעה זו בהסכם הקיבוצי, נעשתה לאחר מו"מ קיבוצי תוך ויתורים הדדיים, שהטוב והרע שבו לעובדים כרוכים ואחוזים יחדיו. העובדים קיבלו פרמיה, אך ויתרו על הכללתה בערך שעה. הטבה זו יש לה עלות, וייתכן שאילו הייתה נכללת בערך שעה אפשר שלא הייתה ניתנת כלל, או הייתה ניתנת בשיעור קטן יותר… המערערים ידעו על קיום ההסכם הקיבוצי, ועל כך שעל פיו אין הפרמיה באה בחשבון לעניין ערך שעה ולשאר דברים כמפורט בהסכם הקיבוצי. הם סברו וקיבלו, עד שבאה שעתם לפרוש מן החברה, ורק אז בחרו להעלות את תביעתם זו".

עוד אומר רבינוביץ: "הסכמי הפרישה של המערערים כללו חבילת הטבות כספיות משמעותיות מעבר להטבות שהיו זכאים להם המערערים, אילו תוגמלו על-פי החוק בלבד ולא על-פי הסכמי הפרישה. בסעיף 4 להסכם הפרישה של העובדים השונים נכתב במפורש, כי מובהר בזה, כי העובד אינו זכאי לפיצוי נוסף כלשהו מעבר לאמור בהסכם זה. פירושם הפשוט של המילים הוא, שהמערערים, בחתימתם על הסכם הפרישה, הסכימו לכך שלא יהיו זכאים לכל הטבה נוספת מעבר להטבות שקיבלו על-פי הסכם הפרישה, ואשר פורשו אחת לאחת בהסכם. הסכם הפרישה, עליו חתמו המערערים הפורשים, יש לו עלות מוגדרת ומתוחמת. ניתן לסבור, שאילו בזק הייתה יודעת שהיא צפויה לשלם את הפרמיה כרכיב בגמול השעות הנוספות, אפשר שלא הייתה מעניקה הטבות בשיעור כזה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה