שיתוף

מאת: פולה סיטון- מנהלת מחלקת אימון עסקי ופיתוח ארגוני בחברת אל על ומרצה עצמאית

שנת 2016 הציבה אתגר נוסף למנהלים בדמות הצטרפות בני דור ה Z לשוק העבודה בישראל.
כעת צריכים המנהלים להבין את מאפייני דור ה Z ולרכוש ידע ומיומנויות נוספות בנושא הניהול הבין דורי.
כיצד מנהלים ארבעה דורות שונים במקום העבודה? והאם אכן יש הבדלים גדולים בין בני הדורות השונים?

אינספור מחקרים וסקרים נעשו בכדי לאפיין את בני ארבעת הדורות בשוק העבודה ולבחון את הסיבות לפער הבין דורי בהדגישם את השוני שבין הדורות השונים. כך למשל:

מאפייני דור הבייבי בומרס (ילידי 1946-1964) ומאפייני דור ה X (ילידי 1965-1976) הקרובים בגישתם לעבודה באופן יחסי, בעבורם, העבודה היא "האבן הגדולה" בחיים.

הם מתאימים עצמם ושאר מעגלי החיים עד למקסימום האפשרי למקום העבודה. בני דורות אלו אוהבים וזקוקים ליציבות בעבודה, ולרוב לא ימהרו לעזוב את מקום עבודתם אלא אם כן הם נאלצים לעשות זאת. העבודה היא חלק מההגדרה העצמית של בני דורות אלו. הם מכבדים היררכיה, אחראים מאוד ו"יודעים" שניתן להגיע להישגים רק באמצעות עבודה קשה.

מאפייני דור ה Y (ילידי 1977-1994) – בני הדור גדלו במקביל להתפתחויות טכנולוגיות ורשתות חברתיות כך שהם בקיאים בשימוש במחשבים וטכנולוגיה ועושים בהם שימוש תדיר. בעבורם עבודה היא חלק ממכלול החיים ולכן חשובה להם גם סביבת עבודה נעימה כמו גם ההנאה ממקום העבודה. הם טובים בעבודת צוות וחשוב להם תפקיד ומיקום משפיעים בארגון. הם מעוניינים בהכשרות מקצועיות ומסלולי קריירה לקידום מהיר. הם לא יהססו לעזוב מקום עבודה שלא ישכיל לספק להם אתגרים וריגושים (כ 44% מעידים שיעזבו את מקום העבודה הנוכחי שלהם תוך שנתיים)
בני דור ה -Z (ילידי 1995-2009) – הנקראים גם "דור המסכים" – הם הצעירים שהחלו להיכנס לשוק העבודה בשנת 2016. הם נולדו לעידן של טכנולוגיה ורשתות חברתיות ומנהלים חיי חברה פעילים במספר רשתות במקביל כך שהמציאות הווירטואלית היא חלק ממציאות היומיומית שלהם.

דור Z רגיל לנגישות וזמינות גבוהה של מידע ובהתאם מסוגל לעבד במהירות מידע רב. הוא נתפס כדור לומד תמידית (בלוגים, יוטיוב, סרטוני הפעלה וכדומה) וכאחד הדורות המשפיעים יותר בשל היחשפותו ברשתות החברתיות לנעשה בעולם.

באופן מפתיע, בכל הקשור למקום עבודה, מאפייני דור ה Z שונים מהדור הקודם להם: נתוני הסקרים מצביעים על רצון ביציבות במקום העבודה (חוקרים מייחסים זאת לכך שבני הדור חוו את משבר הכלכלי בשנת 2008). כ 55% מעידים על רצונם להישאר במקום עבודה ואלו המעידים שיעזבו את מקום העבודה תוך שנתיים יעשו זאת בעבור לימודים או הקמת עסק עצמאי. בני דור ה Z מכירים בחשיבותם של ערכים חברתיים (סביבה ירוקה, זכויות בעלי חיים, קבלת השונה וכדומה) ושיעור הפעילים החברתיים והמתנדבים בקרב בני הדור גבוה מדורות קודמים כאשר היו באותו הגיל.
נתון מפתיע נוסף על פי הסקרים הינו העובדה שדור ה Z מעדיף תקשורת פנים אל פנים במקום העבודה.

לאחרונה, מתגברת מגמה חדשה בסקרים ומחקרים המדגישה דווקא את קווי הדמיון בין בני הדורות השונים. מאמר המרכז מספר דוגמאות למחקרים כאלו ניתן למצוא בירחון HARVARD BUSSINESS REVIEW גיליון באפריל 2016, //hbr.org/2016/04/what-do-millennials-really-want-at-work .

לדוגמא, אחד המחקרים בחן את המטרות החשובות לעובדים במקום עבודה ומצא שההבדלים קטנים מאוד, כפי שניתן לראות בטבלה:

דירוג מטרות חשובות לטווח ארוךשני הסברים ניתנים לקווי הדמיון, האחד, שההבדלים אינם נעוצים בדור אליו משתייך העובד אלא בגילו ובשלב בו הוא נמצא בחיים שהרי מאז ומתמיד דורות מבוגרים יותר הלינו על הצעירים שהם עצלנים או מרוכזים בעצמם. ככל שהזמן עובר והאדם מתבגר כך הוא הופך שקול ויציב יותר.

שנית, כאשר כבר מצויים במקום העבודה, הצרכים המתקיימים בקרב עובדים הם דומים ללא קשר לגיל: כולם רוצים סביבת עבודה נעימה ומהנה, משמעות לעשייה והערכה.

לסיכום, בני הדורות השונים אכן נפרדים זה מזה בקצב ובמיומנויות טכנולוגיות, יחד עם זאת, הצרכים הבסיסיים במקום עבודה והצורך בקשר רב-דורי דומים.

כדאי להימנע מהשיפוטיות המופנית לאלו שאינם בני דורנו ולהתרכז ביתרונות היחסיים של כל אחד מבני הדורות האחרים. הבייבי בומרס ובני דור ה X מביאים עימם הרבה מאוד ניסיון וידע ובני הדורות הצעירים יותר מביאים עימם מיומנויות טכנולוגיות, ניסיון בנטוורקינג, יכולת לאתר מידע במהירות. שילוב היתרונות היחסיים יניב צוותים מנצחים.

על כלים להתמודדות וניהול דור Y ודור ה Z, בחלק ב' (קישור לחלק השני של המאמר)

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

השאר תגובה