מועמד שהופלה על רקע מוצאו פוצה ב-50,000 ש"ח

מועמד שהופלה על רקע מוצאו פוצה ב-50,000 ש"ח

צעיר בעל תואר ברפואת חירום הופלה על רקע מוצאו כאשר הגיש קורות חיים למשרת פרמדיק בתעשייה האווירית. בית הדין גזר על מקום העבודה פיצוי מקסימאלי בסך 50,000 ש"ח.

שיתוף
אפליה על רקע עדתי

אפליה על רקע עדתי

דורש עבודה ממוצא מזרחי אשר למד רפואת חירום באוניברסיטת בן גוריון ואף התנדב במגן דוד אדום במשך 13 שנים, הגיש מועמדות למשרת פרמדיק בתעשייה האווירית. נציג התעשייה האווירית שהיה אחראי לאיוש המשרה עיין בקורות החיים של המועמד ובחר שלא להתקדם אתו. כאשר המועמד התקשר לדבר עם אחראי הגיוסים נאמר לו שהמשרה כבר איננה אקטואלית. 

המועמד, שהיה סבור שקורות החיים שלו מתאימים בדיוק לדרישות התפקיד, לא אמר נואש. הוא שלח שנית את קורות החיים שלו לאותה משרה רק שהפעם הוא השתמש בשם בדוי שאינו מעיד על מוצאו. אחראי הגיוסים בתעשייה האווירית שקיבל את קורות החיים 'המשודרגים' החליט לזמן את המועמד לראיון עבודה.

במסגרת הניסיון לתאם מועד לראיון העבודה נתבקש המועמד למסור פרטי ממליצים. המועמד נאלץ לחשוף את זהותו האמיתית בשלב זה. חלק מהשיחות בין אחראי נציג התעשייה האווירית לבין המועמד הוקלטו. המועמד פנה אל משרד התמ"ת בהגישו תלונה כנגד התעשייה האווירית ונציגה בגין אפליה על רקע מוצא, אולם אגף האכיפה בתמ"ת החליט לסגור את התלונה שכן זו איננה חושפת עבירה.

המועמד פנה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כשהפעם הוא מגיש תביעה כספית כנגד התעשייה האווירית כפיצוי על אפליה עדתית. "עמותת שיח חדש למען השיח הדמוקרטי והרב תרבותי בישראל" (הקשת הדמוקרטית המזרחית) – התייצבה לצדו בתביעה.

בית הדין האזורי לעבודה פסק שאכן מדובר במקרה של אפליה שמקורה בדעות קדומות בנוגע למוצאו של התובע. סעיף 2 לחוק שוויון ההזדמנויות קובע במפורש שאסור להפלות מועמד (כמו הימנעות מזימונו לראיון עבודה) על רקע מוצאו. בית הדין קיבל את התביעה ופסק לתובע את הפיצוי המקסימאלי הקבוע בחוק בגין פגיעה בחוק שוויון ההזדמנויות – ללא הוכחת נזק – קרי 50,000 שקלים.

מפסק הדין : "בהקשר זה אמנם כל החלטה שלא להעסיק אדם עשויה להיות מעליבה, אך הפגיעה בכבוד מתעצמת משמעותית כאשר הסירוב לשקול מועמדות נובע מטעמי מוצא ואינו נעוץ בטעם רלוונטי כלשהו; הובהר כי יש בכך משום הטבעת אות קלון נוכח השיוך הקבוצתי, כמו גם הפנמה של המשמעות השלילית שהחברה מייחסת להשתייכות הקבוצתית, תוך פגיעה חמורה בדימוי העצמי.

עוד יש לקחת בחשבון את הצורך בפסיקת פיצוי אפקטיבי לצורך מיגור תופעת האפליה…. מטרתנו בפסיקת פיצויים היא במקרה זה לחנך את המשיבה ואת ציבור המעבידים כולו על מנת להשיג את המטרה הסופית של התנהגות שאינה מפלה כנגד פרטים ואינה ניזונה מסטראוטיפים, לשם כך על הפיצויים להיות אפקטיביים."

עוד על חוקי עבודה – חובות המעסיק – ביום העיון שיתקיים ב-11.6.14. לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. זה קורה וזה אמיתי. והלוואי ורשויות החוק יחקרו ויעמידו לדין את כל המגייסים שמסננים בני 40+ ובמיוחד אלה שיש להם שמות מזרחיים. מקווה שהמדינה תעשה משהו, זו שערוריה!

השאר תגובה