אני סמל סטטוס. התקבלתי לעבודה?

אני סמל סטטוס. התקבלתי לעבודה?

בארה"ב פייסבוק משמש לגיבוש דעה על מועמדים למשרות. בישראל? יש כבר מועמדים שחוסמים את הגישה לזרים. פרופיל 97

שיתוף
גיוס עובדים
גיוס עובדים

מחקר שנערך לאחרונה בארצות הברית בנושא השפעת פרופיל הפייסבוק של המועמד על קבלתו לעבודה, מעורר לא מעט תהיות בנוגע לעתיד עולם הגיוס בישראל. האם הרשתות החברתיות, המשמשות מיליונים של גולשים ברחבי העולם בעיקר בשעות הפנאי שלהם, יהוו בקרוב קריטריון חדש לקבלה לעבודה אצל מגייסי עובדים גם בארץ?

רשתות חברתיות הן כלי גיוס עובדים שנעשה פופולארי יותר ויותר, באמצעותן מגייסי העובדים יכולים לבחור להיות אקטיביים וליזום פניה אל מועמדים. המחקר, שנערך בבית הספר לניהול של אוניברסיטת אלינוי, חושף פן שנוי במחלוקת של השימוש ברשתות. עיון בפרופיל המועמד ברשת כולל בתמונות שונות בחייו, משפיע על עיצוב עמדתו של המגייס כלפי אותו מועמד ולפי המחקר לעתים אף מכריע בנוגע לקבלתו לעבודה.

"בדיוק מהסיבה הזאת חסמתי את הגישה לפרופיל שלי מפני מי שלא חבר שלי", אומר ל', צעיר שעד לא מזמן חיפש עבודה. "חבר שלי סיפר לי שהוא שמע שיותר ויותר מעסיקים פוטנציאליים נכנסים לפייסבוק ומסתכלים בפרופיל שלך. אני לא מוכן לקחת את הסיכון שהמועמדות שלי תפסל בגלל שיש לי תמונה מסוימת בפרופיל שלי, או בגלל שהבעתי דעה מסוימת. נכון שבסופו של דבר כולנו בני אדם ואת כולנו מסקרן באופן טבעי מה מעניין את מי שעובד אתך, אבל פייסבוק משקף בהרבה יותר את החיים האישיים שלי ולא צריך להיות לזה שום קשר לעבודה".      

 

יש גם יתרונות

נטע בגים, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת EIM מערכות ורכיבים, אומרת שהמחשבה שפייסבוק יכול להיות מדד להתרשמות מעובד הנה שגויה. "פייסבוק הוא כלי שנורא משתוללים אתו והוא עלול להטעות. בעיני הוא לא יכול לשקף את תכונות המועמד כעובד אלא רק כאדם בחייו הפרטיים", היא אומרת.

אבל החוקרים טוענים שניתן להסיק על המועמד למשל אם וכמה הוא בעל כישורים חברתיים.

"יש הרבה אפשרויות וכלים למדוד יחסי אנוש וכישורים חברתיים, ואני מרוצה מאוד מהתוצאות שמביאים הכלים שבהם אני משתמשת. אני לא הייתי רוצה שמעסיק יכנס לפרופיל הפייסבוק שלי".

מבחינת העומלים על מלאכת גיוס העובדים, יש גם יתרונות בשימוש ברשתות חברתיות ככלי. עינת צור שיין, מנכ"לית משותפת בחברת ServiceWise  והממונה גם על גיוס העובדים בחברה, מעלה גם את היתרונות שיש בשימוש ברשתות.

"הרשת החברתית במקרים רבים מעודכנת בהרבה יותר מקובץ קורות החיים, כי היום יותר ויותר אנשים מטפחים את הכרטיס שלהם לדומא ב-Linkedin", אומרת צור שין. "אני מכירה באופן אישי כמה אנשים שאין להם בכלל קורות חיים, וכשהם מחפשים עבודה הם מצרפים למכתב המקדים את הלינק שלהם לרשת. לכן אצלי Linkedin הוא כלי עבודה מרכזי מאוד לגיוס עובדים, בעיקר אם מדובר בעובדים לתפקידים שאינם ראשוניים או בכירים יותר.

מה דעתך על מנהלי גיוס שמעיינים בפרופיל הפייסבוק של מועמד ומגבשים עמדה והחלטה לגביו?

"היתרון של הפייסבוק הוא שאפשר להשתמש בו למשל ככלי אמינות. אם אדם מספר לך בטלפון שהוא שייך לארגון מסוים או שיש לו תחביב מסוים – בפייסבוק אפשר לראות אם זה נכון או שאולי הוא סתם מנסה לעשות רושם. בנוסף, בעזרת הפייסבוק אפשר להתכונן לראיון עבודה וללמוד על המועמד. אם למשל אגלה שהוא הורה לילדים, זה מראש ילמד אותי על רמת האחריות שלו ומידת הצורך שלו בעבודה".  

 

פרופיל 97

טל נוף, מנהלת הגיוס של אקס ליבריס, סבורה שפייסבוק מספק סוג של סקרנות ראשונית על המועמד, אך אינו גורם מכריע בנוגע לקבלת המועמד לעבודה.

"אני נוהגת לחפש את המועמד בפייסבוק לפני שהוא מגיע לראיון, קודם כל מתוך סקרנות טבעית לראות מי עומד להגיע אליי. שנית, זה מכין אותך לסוג האווירה שעומדת להיות בראיון. ברור שאדם שיש לו תמונות 'משוגעות' מסקרן, אבל האמת היא שלא נתקלתי במועמדים עם תמונות כאלה".

יצא לך להיתקל במועמד מסוים בפייסבוק ולגבש איזשהו כיוון לגביו בנוגע לעבודה?

"לא. אפשר לדעת מידע בסיסי על המרואיין, אפשר להכין שיעורי בית לפני שהוא מגיע לראיון, אך אצלי זה לא יהיה גורם מכריע".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה