איך מצמצמים אנרגיות שליליות במקום העבודה

איך מצמצמים אנרגיות שליליות במקום העבודה

אנרגיות שליליות במקום עבודה מזיקות באותה מידה ולעתים אף יותר - מבעיות מקצועיות אחרות. מנהל משאבי אנוש יכול לפעול לצמצום הנזק, בתנאי שיתחיל מהדרג הבכיר וכמה שיותר מהר.

שיתוף
שימור עובדים
שימור עובדים

בין אם מדובר על תקופת שגשוג או על משבר חמור,  יש עובדים  שתמיד יראו את חצי הכוס הריקה – אופי שכזה.

אומנם נכון שמנהלי משאבי אנוש לא יכולים ואף לא שואפים לשנות אנשים, אולם הם יכולים ואף צריכים לשאוף,  לשפר את האווירה במקום העבודה.

אנרגיות שליליות במקום עבודה מזיקות לא רק מורלית אלא פוגעות ישירות בתפוקה ובעיקר באיכות העבודה. אנרגיות שליליות מצד עובדים ולעתים אף מצד עובד אחד בודד, יכולות לשתק מחלקה מלאה, לגרום לדמורליזציה ולמנוע מהעובדים לממש את הפוטנציאל האמתי הטמון בהם, זאת כי הם נתונים להשפעה שלילית.

אז איך מנטרלים אנרגיות שליליות בארגון?

כמו כל תהליך בארגון – יש להתחיל מלמעלה. לפני שאתם, כמנהלי משאבי אנוש, בודקים את הגישה וההתנהלות של העובדים בארגון, תבדקו את גישתם והתנהלותם של אלה שמעליהם – המנהלים. במקרים רבים אנרגיות שליליות מגיעות מצד מנהלים. ביקורת צינית, מתח, פסימיות, רגשי נחיתות אל מול המתחרים ועוד, עוברים מהמנהלים ישירות לעובדים. זהו תהליך טרנספורמטיבי כל כך טבעי, שלעתים קשה לזהות את המקור שלו, אבל כדי לטפל בבעיה יש להתחקות אחר השורשים ולהתחיל שם.

ברגע שמנהלים בארגון ישדרו אנרגיות חיוביות, של אופטימיות וביטחון בעצמם, ביכולות שלהם ובכלל, הם יפיצו את האנרגיות החיוביות בארגון באותה אפקטיביות שהם העבירו אנרגיה שלילית.

זה לא בכוונה…

חשוב לזכור כי אנרגיה שלילית איננה זהה לכוונות שליליות. ישנם מנהלים סופר מקצועיים וסופר מסורים, שפשוט לא מסוגלים לראות שהם משדרים אנרגיה שלילית.

הדרך היעילה ביותר לנטרל אנרגיות שליליות היא דרך פתיחות ושקיפות. גם אם הארגון נקלע לקשיים כלכליים, גם אם יש צורך בקיצוצים ואף בפיטורים, אם לקוח מאיים לעזוב או שתביעה משפטית מאיימת על עתיד החברה, הדרך הנכונה להתמודד עם המציאות ולמנוע אנרגיות שליליות בחברה היא דווקא לבטוח בעובדים – לספר להם, לשתף ואולי אף להתייעץ איתם בנושא. על ידי כך, העובדים הופכים אף הם לשותפים לגורל החברה במקום לראות את עצמם רק מהצד שלהם, קרי בהיבט של עובדים מול הנהלה.

נסו להתמודד עם עובדים שליליים באופן מידי. ככל שתזהו את התופעה ותטפלו בה מוקדם יותר, כן ייטב. אנרגיה שלילית במקום עבודה היא כמו כדור שלג, ככל שהוא מתגלגל הוא תופס תאוצה. אל תצפו מהבעיה להיפתר מעצמה. היו פרואקטיביים וקחו את נושא סביבת העבודה לטיפולכם המסור.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה