שיתוף

אחת הטענות החוזרות ונשנות בנוגע לאיתור מועמדים טובים וגיוסם לחברה באמצעות כלים של בינה מלאכותית היא שיש בהם הטיות. לדוגמה, אלגוריתם במערכת מסוימת התגלה כמעניק עדיפות בולטת לגברים על פני נשים.

אלא שהטיה מסוג זה אינה נובעת מבעיה באלגוריתם אלא במי שמגדיר אותו, ובדפוסי ההתנהגות הנהוגים בתרבות הארגונית של החברה.

לדוגמה, האלגוריתם שבחר מועמדים גברים על פני נשים 'קרא' את התנהגות החברה שבפועל, גייסה, קידמה והעניקה חוות דעת חיובית לגברים במידה משמעותית יותר מאשר לנשים.

כאשר האלגוריתם מאומן במערך נתונים מסויים, הוא יכול להגיע רק למסקנה שנתונים אלה מובילים אליה, כמו במקרה שבדוגמה, בה מערכת הבינה המלאכותית התייחסה על גברים כאל מועמדים טובים יותר מנשים.

במילים אחרות, האלגוריתם יצור הטיה, אם דפוסי ההתנהגות הקיימים בחברה יוצרים הטיה כזאת בפועל.

בפועל, לא רק שהבינה המלאכותית היא לא זו שיוצרת את ההטיות, למעשה, במתכונתה הנוכחית, היא אף מאפשרת לסייע במזעור חלק מההטיות האמיתיות, שמגבילות את יכולתם של ארגונים לגייס את המועמדים המוכשרים והמתאימים ביותר.

כדי שמערכת הבינה המלאכותית תבצע את מה שהיא אמורה לבצע ותמיין בצורה אובייקטיבית ותמליץ רק על המועמדים המוכשרים והמתאימים ביותר, יש להנהיג בחברה דפוסי התנהגות שאינם מוטים.

כמו כן, יש להסתמך על מקורות אמינים של נתונים, כמו למשל הערכות או ראיונות מובנים. ארגון שיצליח להשתמש בסוגי נתונים שניתן לצפות אותם, יוכל לבצע גיוס נכון וטוב ולשפר את איכות הגיוס, שכן מערכת הבינה המלאכותית מסתמכת על נתונים אלה.

זאת ועוד, מערכת הבינה המלאכותית יכולה לסייע בהפחתתן או אפילו חיסולן של הטיות, אם היא פותחה על ידי צוות מגוון, שהינו מיומן בעבודה מול נתונים מקיפים ללא משוא פנים.

לכל הפחות יכולה מערכת הבינה המלאכותית לסייע בהגבלת הפעמים בהן בני אדם מקבלים החלטות בלי להסתמך על נתונים.

בסיכומו של דבר, מערכות הבינה המלאכותית מספקות פתרון לייעול תהליכים רבים במשאבי אנוש, ובראשן גיוס מועמדים טובים.

אלא שמערכת הבינה המלאכותית יודעת ללמוד דפוסי התנהגות ולפעול על פיהם בשיטות המחקות את החשיבה האנושית.

ברקע צריך לזכור, כי בניגוד לבני אדם, מערכות הבינה המלאכותית אינן מתעייפות, או נחשקות או משתעממות בתפקידן והן לא יוצרות הטיות שלא קיימות כבר בחברה. אם רוצים 'ללמד' אותן לבחור את המועמדים הטובים, המתאימים והמוכשרים ביותר, יש להנהיג בחברה דפוסי התנהגות שאינם מוטים, שכן מערכת הבינה המלאכותית מתאימה את עצמה להתנהגות האנושית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה