החשוב הוא להתמקד בלומד ולא בלמידה

החשוב הוא להתמקד בלומד ולא בלמידה

בכנס ההדרכה השנתי הרצה זיו גלבוע, מנהל שותף בחברת IMPROVE-IT על חשיבות שימת הדגש בלומד ושימוש בטכנולוגיה כמייעלת ומשפרת את תהליכי ההדרכה

שיתוף
זיו גלבוע

זיו גלבוע

זיו גלבוע, מנהל שותף בחברת improve IT העוסקת בליווי ארגונים בתהליך למידה והדרכה, ייחד את הרצאתו בכנס ההדרכה לנושא פתרונות מתקדמים לשילוב בין מתודולוגיות ותוכנה.

"השוק העסקי דורש יותר יעילות!" אמר, "לא משנה אם זה ארגון גדול ועתיר תקציבים או ארגון קטן המתקשה תקציבית. אנו פועלים בשוק שדורש חדשנות ויעילות. הטכנולוגיה נותנת לנו פתרון שכן היא מאפשרת לנו הרבה יותר תחליפים וכלים שהם לאו דווקא יקרים יותר".נותני חסות כנס הדרכה

לדברי גלבוע, הטכנולוגיה מביאה עמה שינויים מבורכים היות שהעובד כבר לא צריך לקום מהכיסא וללכת רחוק כדי לחפש מידע. המידע זמין לו בכל מקום ובכל עת. הגישה למידע היא כבר אינטואיטיבית, אין צורך שילמדו אותנו איך להוריד אפליקציה. הדבר נכון בעיקר כאשר מדובר בדור הצעיר שכבר נולד אל תוך המהפכה, אך כיום גם העובדים הבוגרים בארגון כבר ניגשים לגוגל, לסרטונים ביו-טיוב ומבצעים פעולות כאלה ואחרות באופן כמעט טבעי.

אפשר (וצריך) ללמד גם כשאין תקציב

על מנהלי הדרכה ללמד את העובדים באותו עולם משתנה. אז נכון שלא תמיד יש ברשותנו תקציב שמן אבל אפשר גם בלי. אפשר לדוגמה לפתח לומדה בפאוור פוינט. אפשר להשתמש בדרופ-בוקס לשיתוף חומר הדרכה / שיתוף מידע ארגוני. ניתן ללמוד באמצעות צפייה בסרטונים ביו-טיוב. וכן לפתוח קבוצת למידה ושיתוף מידע בפייסבוק.

הלמידה צריכה להיות רציפה, העובד צריך ללמוד כל הזמן. מומלץ שהמידע יהיה נגיש וזמין לו בכל עת. תהליך למידה אפקטיבי צריך לשים דגש על כך שהעובד יוכל לפתח למידה עצמית. המיקוד הוא בלומד ולא בלומדה, שעבורו ניצור מנגנון של למידה חווייתית משמעותית.

חשוב לשמור על עקרונות הלמידה ולא להתחבא מאחורי התירוץ "אין תקציב". יש כלים חינמיים לחלוטין כמו למשל:

 Canvas – מערכת לבניית קורסים בסיסיים 

 Yammer – פלטפורמה ללמידה חברתית

 Visual.ly כלי לבניית עזר ויזואלי בשם JOB-AID

C4LPT – אתר ללימוד על כלי למידה

 משובי למידה בממשק Google Docs

Kwik Surveyso אתר למבחנים, סקרים ושאלונים מקוונים  בשם 

כיצד מודדים אפקטיביות של למידה?

תוצאותיו של שאלון שביעות רצון לאחר ההדרכה אינן תמיד משקפות הצלחה או העדר הצלחה. גלבוע: "ילדים יכולים לכתוב במשוב שהמורה לחשבון היה ממש טוב, היה ממש מעניין או אפילו סבבה אבל – אם הם לא ידעו לפתור משוואה אז ההדרכה כשלה. מבחן התוצאה בשטח הוא המבחן האמיתי".

איך מייצרים למידה אפקטיבית?

למידה אפקטיבית מתבצעת כאשר יש פעילות אינטראקטיבית ויש שיח בין הלומד לעמיתיו. מבין הקהל כאן, אלא שהצביעו והשתתפו יזכרו טוב יותר את ההרצאה מאלה שלא השתתפו. הלמידה הופכת יותר זכירה, חווייתית,  ואפקטיבית. כאשר הלומד משתתף בה בצורה אקטיבית.
אם ננסה ללמוד תוך כדי קריאת ספר, כעבור שבוע נצליח לזכור בממוצע 10% מהחומר. אם נלמד יחד עם עמית, תוך כדי דיאלוג לצורך העברת מידע, נזכור את החומר באחוזים גבוהים בהרבה. על הנתונים להנחות את אנשי ההדרכה בבניית מערך הלמידה בארגונים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה