שפת האהבה של הארגונים

שפת האהבה של הארגונים

לרגל יום האהבה – ט"ו באב, להלן הדרך בה ארגון מבטא את אהבתו לעובדיו וללקוחותיו

שיתוף
שפת האהבה של הארגונים

שפת האהבה של הארגונים

לפני כעשרים שנה, פרסם גארי צ'פמן את הספר " חמש שפות לאהבה" (The Five Love Languages, Gary Chapman) שהפך לרב מכר לאומי, ומתאר כיצד אנשים מבטאים אהבה ע"י חמישה דפוסים שונים: מתנות, זמן איכות, מילות אישור, מעשי שירות, ומגע פיזי.

על פי התיאוריה של צ'פמן, אם אתה ובן/בת הזוג שלך "מדברים באותה שפה" או מבינים זה את שפתה של זו, תוכלו לתקשר בצורה יעילה יותר ולהיות מסוגלים לקבל ולתת אהבה בדרכים משמעותיות יותר.

החיים מורכבים מסדרה של חילופי דברים. כאשר אנו מדברים, לא תמיד אנו יודעים כיצד המילים שלנו יתפרשו אצל הצד המקשיב. אנשים נותנים פירושים שונים לדברים הנאמרים, תוך שילוב פרשנות סובייקטיבית משלהם, על סמך חוויות שעברו וניסיונות העבר. הפירושים שמתקבלים אצל הצד המקשיב או המקבל, לדברים או למעשים של הצד הדובר, הם אלו שמשפיעים על הדינמיקה של מערכת היחסים.

אופי הקשר שלנו עם המנהלים והעמיתים שלנו לעבודה, שונה בתכלית מאופי הקשר שלנו עם בני הזוג. הדרך בה נתקשר עם המנהל בעבודה, תהיה מקצועית הרבה יותר ופחות נתונה לפרשנויות מאשר מול בן זוגנו. עם זאת, גם בתקשורת עם המנהל ועם עמיתים לעבודה אנו מספקים פרשנות אישית, ועשויים להיעלב מדברים שנאמרו או שלא נאמרו, ושנעשו או לא נעשו, מאותו אדם.

אילו שפות אם כך, מדוברות בארגונים?

שפת המספרים

שפת המספרים בארגון מבטאת חישובים וסטטיסטיקות. היא מתייחסת לנתונים מספרים קרים ולא נותנת ביטוי למחוות ורגשות. כאן נכנס לתמונה גורם ההצלחה והשורה התחתונה של הארגון, לדוגמה, במקרה של משאבי אנוש – בשפת המספרים נבחנות תוצאות הגיוס, הצלחת התאמת העובדים לתפקידם ושימורם בחברה. כל זאת לצד צמצום עלויות גיוס ככל האפשר. בשפת המספרים נמדדת ההצלחה, גם הצלחה היא סוג של אישור מאת ההנהלה בארגון, היא אומנם אינה מבוטאת ברגש, אך בהחלט מעידה על חשיבותך בארגון והוקרתך, במידה והמספרים תואמים לרצוי והנדרש.

שפת העובדות

השפה הלוגית, העובדתית, מתייחסת לחילופי הנתונים שעוברים בארגון בין הצוותים השונים, בין העובדים למנהלים ובין מנהלי הביניים להנהלה הבכירה. מדובר בהקצאת פרויקטים ועבודה על משימות שונות, עדכון על קצב ההתקדמות במשימות, אישור לכך כי הדברים נעשים באופן רצוי, עדכוני לוח זמנים, מועדים קרובים לסיום המשימות, וכן הלאה.

שפת המעורבות

שפת מעורבות העובדים היא הדרך בה העובדים מביעים את שביעות רצונם מהעבודה בארגון ואת האושר שלהם או לחילופין – התסכול שלהם – בעבודה. מעורבות עובדים חזקה מעידה על עובדים מאושרים, מחויבים ופרודוקטיביים. כל ארגון שואף לכך שעובדיו יהיו מעורבים ומרוצים. השאלה היא, האם הארגון יודע להקשיב לשפת מעורבות עובדיו? האם הוא יודע לזהות כשלים במעורבות ולטפל בהם בזמן? או האם הוא מגלה את הבעיות רק כאשר מתרחשת נטישת עובדים.

שפת ההערכה

שפת ההערכה של המנהל את עובדיו ושל העובדים את המנהל, היא אחת השפות החשובות ביותר בארגון. מנהל צריך לדעת כיצד לבטא את הערכתו לעובדיו, ולא להמתין לשיחת המשוב השנתית, על מנת לספר להם זאת. גם העובדים צריכים להעביר בדרכים שונות את הביטוי שלהם להערכת המנהל, על מנת שהוא יידע שהוא פועל כראוי. חיזוקים הדדיים הם משהו שלא ניתן לוותר עליו – לא רק ביחסים אישיים בין בני זוג, אלא גם בעבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה