שיתוף

דקל נוי, מדריך ומורה למשחקי חשיבה כבר יותר מעשר שנים, מרצה מבוקש בערבי חברה וימי גיבוש, העביר בכנס חשיפת מרצים של HRus מקצת מהרצאתו המרתקת על הדרך בה בני אדם תופסים את מושג הניצחון מול מושג ההפסד, ואיך ניתן להגדיר מחדש את כל עולם המושגים הללו.

בהרצאותיו בארגונים, המשלבות משחק אינטראקטיבי עם הקהל, מוסיקה, תנועה וחשיבה, מלמד דקל נוי איך לחיות את החיים כמו משחק, ליהנות מכל רגע, לא לפחד מכישלונות, לא לחשוש ולהעז לנסות דברים חדשים. בנוסף, מלמד נוי בהרצאותיו כיצד ניתן לשפר את כושר האבחנה של כל אחד מאיתנו, את היכולת לפתח מיומנויות חדשות, ואיך לצאת בהרגשה של מנצח מכל מצב, בלי קשר לתוצאות האובייקטיביות.

"אני עובד הרבה שנים עם תלמידים בגיל בית ספר יסודי ובשנים האחרונות גם עם מבוגרים בתחומים של משחקי חשיבה ואני רוצה להגיד לכם שבין ילדים למבוגרים יש שוני אדיר", אמר נוי בהרצאתו בכנס חשיפת מרצים (הסרטון המלא מצורף לכתבה). "זה קהל שונה לגמרי. אבל בכל זאת יש דבר אחד משותף, בין אופן החשיבה של ילדים לאופן החשיבה של מבוגרים".

נוי פונה לקהל ושואל: "מהו לדעתכם המשותף"? והקהל משיב: 'הרצון לנצח'.

"רוצים לנצח", חוזר נוי על תשובת הקהל ומוסיף: "למעשה שונאים להפסיד. כולם שונאים להפסיד. ולכן קמה ההרצאה הזאת: איך לשחק כל החיים בלי להפסיד פעם אחת. כי כאשר ילד מפסיד הוא מגיב בצורה מסוימת. או שהוא בוכה או סתם נעלב ומפסיק לשחק. אותנו כמבוגרים מחונכים לימדו איך להפסיד בכבוד".

לא להפסיד

"אבל אני אומר", ממשיך נוי, "בשביל מה להפסיד בכבוד אם אפשר לא להפסיד בכלל. זה מה שאני מלמד בהרצאה שאורכת כמעט שעתיים ומחולקת לארבעה שלבים: השלב הראשון הוא להפוך מצופה לשחקן. אני תמיד פותח הרצאה במילים: 'ההרצאה שאנחנו הולכים להשתתף בה היום עוסקת בכך וכך, בניגוד להרצאה ששומעים, כי אני לא רוצה אתכם כמקשיבים פאסיביים אלא כשחקנים פעילים'. אז איך הופכים מצופה לשחקן?", שואל דקל את הקהל ומשיב: צריך לשחק".

בשלב זה עורך נוי סדרת משחקי חשיבה בהשתתפות הקהל (לצפייה במשחקים ובתוצאות אנא צפו בסרטון המצורף).

בסופם של המשחקים שואל נוי: "השאלה שלי היא מי ניצח ומי הפסיד במשחקים. אשאל לפי ההרגשה: מי מרגיש שהוא יוצא מהמשחק כמנצח. מי מרגיש שיוצא מהמשחק כמפסיד".

[הקהל זורק תשובות לחלל האוויר].

"איך אתם יודעים? הרי לא הגדרתי בתחילת המשחק שהמנצח הוא זה שישיג כך וכך נקודות. לא נתתי הגדרה. אז איך אתם יודעים להגדיר לעצמכם אם ניצחתם או הפסדתם. לשם כך אנחנו עוברים לפרק שנקרא להגדיר מחדש את הנצחון. כל חוויה שאני עובר, אני יכול לצאת ממנה בתחושה של מנצח או בתחושה של מפסיד בלי קשר למה קרה באמת. כי המציאות היא התפיסה שלנו. זה לא משהו אמיתי.

"כל אחד מצא לפחות משהו שהוא הצליח לעשות במהלך המשחקים: או שהצליח להתרכז או שלפחות נהנה. ואתם יכולים להוסיף משהו משלכם. אבל ברגע שמצאתם את עצמכם מתאימים למשהו חיובי, [זה כשלעצמו] ההחלטה להיות המנצח של המשחק. לא תמיד זה קל. מכיוון שיש מצבים מדידים. יש מצבים שבו אתם רואים א התוצר מול העיניים ומגיעים להחלטה אני לא טוב בדברים האלה.

"למי יצא להגיד: אני לא טוב בדברים האלה? בואו נעשה תרגיל ונראה אם אתם טובים בדברים האלה או לא. סמנו ביד ימין אצבע מאשימה. ביד שמאל עשו סימן לייק. כשאומר להחליף – החליפו בין השתיים. מי מרגיש שהוא לא טוב בדברים האלה? מי חושב שאם אתן לכם שבוע להתאמן בחיים לא תצליחו? זה פרק שלם של עקומת למידה שבו לומדים איך להתגבר על כל מיומנות חדשה. אנחנו חושבים שאנחנו לא טובים בה אבל עם אימון קטן אנחנו כן יכולים להיות טובים. לא נוכל לעשות כלום אם לא יהיה לנו אומץ לנסות. לכן תרגיל חשוב זה לתרגל את שריר האומץ".

[בשלב זה מזמין נוי לבמה שני משתתפים ועורך שני סוגי תחרויות. כדי לצפות בתחרויות יש לצפות בסרטון].

בתום התחרויות אומר נוי: "בתור אחד שעוסק במשחקי חשיבה הרבה זמן אני יכול לומר לכם כי משחק זאת הרמה הכי גבוהה אפשרית ללמידה. כאשר אתם בסיטואציה משחקית אתם לומדים הרבה יותר טוב מאשר בכל סיטואציה אחרת.

"אותנו ניסו ללמד את המשפט You win some you lose some. אני מבקש מכם למחוק את המשפט הזה ולאמץ במקומו משפט אחר: You win some, you learn some. כל החווית שעוברים אלו הן חוויות של צמיחה. החוויה יכולה להיות הצלחה או למידה. הכישלון לא קיים.

"אז אנחנו רגילים לומר שהפסד הוא או לא להשיג את התוצאות הרצויות או שמישהו אחר השיג את התוצאות לפנינו. אבל אני אומר שההפסד הוא הימנעות מביצוע הפעולה שאנחנו רוצים לעשות, אבל מעדיפים לוותר ואז ההזדמנות כבר חולפת.

"[…] תוצאות המשחק האמיתיות הן שהשניים שניצחו, ניצחו. אלה שהתמודדו מולם, הם צמחו והתקדמו בעקומת הלמידה שלהם. והמפסידים הם רק אלו שרצו לשחק והיססו ולא הרימו יד" [כדי להשתתף].

מה אני מציע לארגונים

"מה שאני מציע לארגונים", אומר נוי, "זה פעילויות של משחקי חשיבה ממוחשבים, שבהם אנחנו עושים ערב שלם של משחקים. כמובן שבהרצאה משחקים ממוחשבים משולבים לכל האורך. בנוסף אני מקים מתחמים שהם שולחנות חשיבה מגנטים לאירועי הפנינג בחוץ. ישנו גם משחק מקורי שפיחתי שנקראת פיבוט, עוד מעט הוא מגיע לארץ. זה משחק של שני משתתפים שיכול לשמש כמתנות לעובדים ולקוחות".

להזמנת ההרצאה המלאה וקבלת פרטים נוספים:

noy.dekel@gmail.com  

050-9522323

כנסי משאבי אנוש וימי עיון

אין תגובות

השאר תגובה