לא שיערנו שמעסיק יספוג קנס מנהלי בסדר גודל של חצי מיליון ₪!

לא שיערנו שמעסיק יספוג קנס מנהלי בסדר גודל של חצי מיליון ₪!

עו"ד שי בן-נתן מציג תמונת מצב עדכנית, מיום החלת החוק להגברת אכיפה בדיני עבודה ומסייע לכם המעסיקים להימנע מרוע הגזירה

שיתוף

לפני כמעט שלוש שנים נחקק החוק להגברת אכיפת דיני העבודה. מאז ועד היום ניתנו יותר מ- 10,000 התראות, הוטלו מעל 700 עיצומים ושולמו קנסות בסדר גודל כמעט 50 מיליון ₪(!) חלקם קנסות שהוטלו על הארגון וחלקם על מנהלים באופן ישיר.

ההרשמה לכנס דיני עבודה 2015 בעיצומה! מספר המקומות מוגבל. הירשמו עוד היום – לפרטים והרשמה יש ללחוץ כאן
 

עו"ד שי בן-נתן, משרד זיסמן, אהרוני גייר, הוזמן לקחת חלק בפאנל המרצים בכנס דיני עבודה 2015 שיתקיים ב-26 במרץ. בהרצאתו יציג עו"ד שי בן-נתן את מטרת החוק ותחולתו, יסביר על מי חל החוק ואת תמציתו, ואיך להימנע מעיצומים ומקנסות במסגרת החוק.

עו"ד שי בן-נתן, מתמחה במגוון שירותים משפטיים בתחום דיני העבודה האישי, הקיבוצי והמשפט המסחרי והינו בעל ניסיון נרחב בליווי משפטי שוטף של מעסיקים ובליטיגציה וייצוג בתחום דיני העבודה. ערב הכנס, עו"ד בן-נתן העניק ריאיון בלעדי למערכת .HRus

החוק להגברת אכיפה בדיני עבודה "יצא לדרך" ביוני 2012. הוראות החוק היו ברורות, כך גם מטרות החוק, ובכל זאת יש רושם שלא בדיוק הבנו את ההשלכות שלו. האמנם?
עו"ד שי בן-נתן: היום יודעים מהן ההשלכות של החוק ומהם סדרי הגודל שלו בהיבט של סנקציות ועיצומים מנהליים והתמונה אינה נוחה למעסיקים. בשורה התחתונה אני יכול לומר כיום שהמחיר שמשלם מעסיק מפר שנתפס על ידי נציגי אכיפת החוק מטעם משרד הכלכלה נע על ציר שבין אלפי שקלים בודדים למאות רבות של אלפי שקלים כאשר במסגרת זו הוטלו על חברת ניקיון אחת עיצומים של למעלה מחצי מיליון ₪!

את ההרצאה שלי בכנס דיני עבודה אפתח במצגת קצרה שמציגה את תמונת המצב העדכנית, מיום החלת החוק להגברת אכיפה בדיני עבודה ועד היום. אציג נתונים על מספר ההתראות והקנסות לפי חתכים שונים (סוגי ענפים, סוג העבירות וכיו"ב).

באופן כללי ניתן לומר שאין ענף שהוא חסין מפני החוק. חברה בתחום האופנה ספגה עיצום מנהלי בסך 300,000 ₪. חברת שירותי בריאות ספגה עיצום בסך 280,000 ₪. חברת שירותי רכב ספגה עיצום בסך 140,000 ש"ח. חברת מסחר ספגה עיצום בסך 140,000 ₪. רשת קמעונאית מוכרת ספגה עיצום בסך 80,000 ₪. חברה קנטה שפועלת בתחום הכביסה והגיהוץ ספגה עיצום בסך 105,000 ₪. כפי שניתן לראות, הפקחים האחראים לאכיפת החוק לא פסחו על אף ענף ומעסיקים, גדולים כקטנים, שילמו מחיר יקר על אי קיום החוק.

מהם החוקים שאותם המעסיקים ממש "אוהבים" לעבור עליהם?
עו"ד שי בן-נתן: מבחינת האכיפה המנהלית- החוקים שקיבלו הכי הרבה דגש הם חוק שכר מינימום, חוק הגנת השכר וחוק שעות עבודה ומנוחה. רק כדי לסבר את האוזן, ב-2013 בלבד הוטלו 45 עיצומים בגין עבירות על חוק הגנת השכר בסך כולל של למעלה מ- 5 מיליון ₪ ו- 95 עיצומים בגין עבירות על חור שכר מינימום בשווי של כ- 6 מיליון ₪ כמו כן 37 עיצומים בגין עבירות על הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה בסך כולל של כ- 3 מיליון ₪. עוד נתון מעניין (שמגיע ישירות ממשרד הכלכלה) – עיצומים בגין אי ציות לחוק עבודת נוער הסתכמו בכחצי מיליון ש"ח. מבחינת האכיפה הפלילית המצב אינו שונה בהרבה.

הבעיה המרכזית היא שהמדינה מחוקקת חוקים והיא לא מלמדת את המעסיקים איך לפעול על פי החוקים הללו. יש ציפייה שהמעסיקים: 1. יתעדכנו בחוקים ויכירו אותם 2. ידעו איך לפעול נכון בהתאם לאותם חוקים. אני יכול להגיד, בעדינות, שישנם מעסיקים שלא מקיימים את החוק מתוך חוסר ידיעה / הבנה ולאו דווקא מתוך כוונת זדון. וזה כולל גם משרדי עורכי דין ומשרדי רו"ח. למרות שהם עוסקים במשפטים, לא כולם מתמצאים בדיני עבודה והם לא מכירים / מבינים את החוקים החדשים.

המטרה שלי בכנס הינה לסייע למעסיקים, דרך מנהלי משאבי אנוש, להתמודד עם החוק בדרך של רפואה מונעת. את החלק העיקרי בהרצאה אני עומד כמובן להקדיש לדרכי התמודדות פרקטיים / אפקטיביים עם הוראות החוק, כך שמעסיקים יבינו טוב יותר מה מצופה מהם ואיך עליהם לפעול על מנת להימנע מהסיכונים הלא פשוטים שטומן בחובו החוק. ההרצאה שלי תתייחס לשני סוגי המעסיקים שחוק האכיפה מתייחס אליהם: 1. כלל המעסיקים במשק, בכל ענף ובכל סדר גודל. 2. מזמיני השירותים בתחום האבטחה, ניקיון והסעדה.

אנחנו מאמינים שיש להקדים תרופה למטה ולא לחכות לעימותים קשים ויקרים בבתי הדין לעבודה במקרה הטוב, ועם קנסות ועיצומים במקרה הרע. אנו מציעים ללקוחותינו ליווי וייעוץ משפטי כדי למנוע את המפגש (היקר למעסיק) בשלב מאוחר יותר בבתי משפט. אני מציע לארגונים לבדוק את עצמם, האם הם מכירים את סעיפי החוק? אם הם מסודרים מבחינת הטופסולוגיה? האם הם מבינים את המשמעות של כל סעיף והשלכותיו? מהן נקודות התורפה שלהם כמעסיקים, אם מחר מתקיימת ביקורת פתע? איך נערכים לקראת ביקורת שכזו? ואיך מבטיחים שזו לא תסתכם במחיר יקר?

עו"ד שי בן-נתן יקדיש זמן לשאלות בסיום ההרצאה וינסה להשיב על כמה שיותר שאלות קונקרטיות לפי דרישת הקהל. הנכם מוזמנים להבטיח את מקומכם בכנס דיני עבודה עוד היום. לפרטים והרשמה יש ללחוץ כאן. 

ההרשמה לכנס דיני עבודה 2015 בעיצומה! מספר המקומות מוגבל. הירשמו עוד היום – לפרטים והרשמה יש ללחוץ כאן 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה