הרובוטים באים

הרובוטים באים

המקרה של יצרנית הרכיבים פוקסקון מעלה את השאלה האם רובוטים יביאו לפיטורים או להטבה בתנאי העבודה של פועלים?

שיתוף
שוק העבודה העתידי
שוק העבודה העתידי

הנה עוד משהו בדרך לעתיד הלא רחוק, או אפילו ההווה, שבו משאבי אנוש מוחלפים בטכנאים. אולי לא ממש, אבל במידה מסוימת לפחות. קבוצת Foxconn Technology, יצרנית רכיבים אלקטרוניים בינלאומית הממוקמת בטאיוואן, תכננה "צבא רובוטים". אבל, התכנית לא תצא לפועל במהירות המקורית שלה ציפו, מסר המנכ"ל טרי גו.

במשך שנים יצרנית האייפון מדברת על שימוש ברובוטים כדי לבצע כמה מהמשרות המבוצעות כיום על ידי בני אדם במפעליה. בפברואר השנה אמר מנכ"ל פוקסקון טרי גו שהוא מצפה שהאוטומציה תכסה 70% מקו ההרכבה של החברה שלו בתוך שלוש שנים. אבל ביוני נסוג דו מהצהרותיו אלה, וטען שהעיתונות לא ציטטה נכון את דבריו.

"תוך חמש שנים הרובוטים אמורים להשתלט על 30% מכוח האדם," אמר גו במהלך פגישת מחזיקי המניות השנתית שהתקיימה בטאיפיי. חברת פוקסקון מתכוונת בסופו של דבר ליצור במפעלים שהם יותר מונעי רובוטים, אבל זה ייקח 10 עד 15 שנים, הוסיף מר גו. נכון להיום, החברה עדיין נסמכת במידה רבה על עובדים "בשר ודם". בסין לבדה מעסיקה פוקסקון למעלה ממיליון עובדים, שרבים מהם עובדים בקווי ההרכבה של החברה. לנוכח הידיעות החמורות על תנאי העבודה המזעזעים בפסי ייצור בפוקסון, כולל מקרי התאבדויות של פועלים, אפשר לומר בצער שאולי עדיף שרובוטים ממוכנים יעשו את העבודה ולא אנשים שאמורים לפעול כמו רובוטים.

כוח האדם לא יופחת
על כל פנים, גם לאחר שייעשה שימוש ברובוטים, פוקסקון אינה מתכוונת להסתמך פחות על עובדים אנושיים. הדרישה העולמית למוצרי אלקטרוניקה ממשיכה לגדול ופוקסקון מתקדמת אל אזורים עסקיים כמו פיתוח מכוניות ומרכזי נתונים. נוסף על כך החברה רוצה להרחיב את בסיס הייצור שלה בהודו ובדרום מזרח אסיה.

"אין זה אומר שכוח האדם שלנו יופחת," הוסיף גו. "אותם 30% של כוח אדם ישודרגו לעבודה ברמה גבוהה יותר." התקווה היא שהרובוטים יוכלו להשתלט על התפקידים המונוטוניים במפעלי החברה, מה שיאפשר למועסקים להתמקד במשימות שמצריכות חשיבה, אמר גו.

פוקסקון נחשבת ליצרנית האלקטרוניקה הגדולה ביותר בעולם. היא בונה מוצרים עבור, אפל, סוני, אמזון ואחרים. אולם החברה ממשיכה להתמודד עם ביקורת על תנאי העבודה במפעליה, על אף המאמץ שנעשה לכאורה לתקן את הבעיות. בפגישה עם מחזיקי המניות תקף גו את העיתונות הבריטית ואת הקבוצות להגנת פועלים מהונג קונג על הביקורת שלהם כלפי החברה. "העובדים שלנו אוהבים מאוד לעבוד בחברה הזאת," אמר גו. "אם אפרסם מודעת גיוס, קהל של אנשים יגיע. איננו חוששים שלא נוכל לגייס עובדים."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה