קנס בסך 70,000 ש"ח הוטל על בעל חנות שהעסיק עובדים בשבת

קנס בסך 70,000 ש"ח הוטל על בעל חנות שהעסיק עובדים בשבת

בית הדין לעבודה גזר על בעל חנות שהעסיקה עובדים בשבת קנס בסך 70,000 ₪

שיתוף
חוקי עבודה
חוקי עבודה

משרד התמ"ת הגיש לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים כתב תביעה כנגד הבעלים של חנות שהעסיקה עובדים בשבת. מדובר בחנות לממכר מוצרי קוסמטיקה של ים המלח, שהעסיקה שתי עובדות (מוכרות) ביום שבת, כשאחת מהן היא אף נערה, כך שלמעשה, בעל החנות עבר על שתי עבירות על חוקי העבודה במקביל: חוק שעות עבודה ומנוחה וחוק עבודת נוער.

שופט בית הדין לעבודה, אייל אברהמי, הרשיע את מנהל החנות בעבירות המיוחסות לו והטיל על החנות קנס בסך של 45,000 ₪ ועל מנהל החנות קנס של 25,000 ₪.

עו"ד אסף אבישר (דיני עבודה) הגיב לפסיקה באומרו כי: "פסק הדין בא להגן על מדיניות ראויה של אכיפה והגנה על זכויות העובדים ולאפשר לעובדים אלו יום מנוחה שבועי בו יוכלו לנוח ולאסוף כוחות לקראת שבוע העבודה החדש הממתין להם, תוך שמירה על ערכי המסורת היהודית. ברור לכל כי במקרים רבים לעובד אין כלל את זכות הבחירה ו/או ברירה האם לעבוד ביום המנוחה השבועי, והעבודה נכפית עליו ע"י המעביד, אשר מעדיף להאדיר את רווחיו הכספיים על פני רווחת העובד, וזאת בייחוד במקרים בהם העובדים הינם בני נוער, שכן המעבידים מנצלים את העובדה שיש מעט משרות המיועדות לבני נוער, וכי בני נוער רבים זקוקים לעבודה לשם סיוע בפרנסת משפחתם ו/או כלכלתם, ומשמדובר במגזר חלש אשר פחות מודע לזכויותיו החוקיות, הדבר מעצים את הפגיעה ברווחת העובד ואת הפרת החוק."

לדעת עו"ד אבישר, פסק הדין במקרה דנן מדגיש את האחריות המוטלת על המעסיק, בבואו להעסיק עובד בשבת ובפרט כאשר מדובר על העסקת נוער. ענישה מקלה במקרים מסוג זה איננה מונעת ממעסיקים לעבור על החוקים שכן המעסיקים עושים שיקולי עלות-תועלת, כאשר התועלת הכלכלית לעסק 'מצדיקה' לקיחת סיכון הטומן בחובו עבירה על חוקי העבודה. אשר על כן, לשם השמירה על זכות העובד ורווחתו, יש לייצר מערכת הרתעה בצורת הטלת כנסות כבדים למעסיקים פורעי חוק.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. הצחקתם אותי. תפסו בעל חנות מסכן והוא משלם כמו כל ש.ג טוב.
    יש מאות בתי עסק ומפעלים שעובדים בשבת וימשיכו לעבוד בשבת.
    אני מכיר מפעל אחד מקרוב מאוד שבשיניים נלחם שלא לעבוד בשבת אבל שני מתחריו הגדולים עבדו בשבת ובגלוי ובכך השיגו יתרון יחסי רב על המפעל שאני מכיר. איך? המפעלים האלה הצליחו לעבוד בשלוש משמרות כשזמן העבודה שלרשותם גדול הרבה יותר מלמתחרה שלהם. התלוננתי ואפילו התרעתי בפני הגורמים בתמ"ת אבל דבר לא נעשה. מפעלים עוברים בגלוי על חוקי העבודה כדי להתקיים, כדי להתחרות. חלק מעסיק ערבים ודרוזים כגויים של שבת וחלקם הלא קטן פשוט מצפצפים.

השאר תגובה