קוד ההתנהגות האתית של המנהל המעודכן

קוד ההתנהגות האתית של המנהל המעודכן

מאירועי חברה בסביבת העבודה ועד רשתות חברתיות – אלה הכללים שכל מנהל חייב לזכור

שיתוף
ענבל גלפרב- אימון לסגנון אישי

אתה מנכ"ל, סמנכ"ל, ראש חטיבה או מנהל אגף. על כתפיך מוטלת אחריות גדולה. אתה יושב במשרד הפינתי והרחב שלך ומוצא את עצמך מוטרד מקשת רחבה של נושאים – החל מתשלומים וניהול שרשרת האספקה ועד לחששותיך בעניין שביעות הרצון והחיבה שחשים כלפיך עובדים וספקים.

לעיתים, הרצון להיות פופולרי ואהוד יכול להכניס אותך לצרות או אפילו לתביעה משפטית. טעויות התנהגותיות בארגון יכולות להיות יקרות מאוד, בהתאם לצד הנפגע או לרמת הפגיעה בו.

במאמר הזה תמצא אסופה של קודים להתנהגות חברתית בסביבת העבודה, ובעיקר מה לא לעשות כדי להימנע מטעויות.

1. אל תישאר תמיד מאחורי שולחן העבודה שלך: אתה יכול לשבת שם כשנכנסים אליך עובדים כדי לדון בנושאים שוטפים כמו תקציב, דו"חות ונושאים מקצועיים אחרים. אך לכל נושא שאינו חלק מהעבודה השוטפת, כגון פגישה עם לקוח, ראיון עבודה או פגישת הערכה, התקדם לקראת האורח ולחץ את ידו.
אם אתה נשאר לעמוד מאחורי שולחנך, או שאינך טורח לקום – אתה יוצר משחק כוחות מול אותו אדם. נכון, אתה נראה אחראי, אך גם שתלטן ובלתי-חדיר ומונע כל אפשרות לשיחה פתוחה וכנה.
שולחן הקפה בפינת משרדך נועד בדיוק בשביל שיחות כאלה.

2. אל תקמץ בשיחות חולין: שיחת חולין יכולה להיראות כלא-מעניינת – למי באמת אכפת ממזג האוויר? אבל זהו מידע בסיסי המסייע לעובדים שלך להתחבר אליך. שיחת החולין חשובה ביותר וכדאי שיתלווה אליה 'גורם האמ"ן': להתפס כאמין, מעורר חיבה ונאמן לדבריך",  זה חלק בלתי נפרד מאמנות ה-Small Talk.
הדרך היחידה להכיר מישהו היא באמצעות גורם האמ"ן.

3. אל תתערבב בשיחות של פינת הקפה: המנהל הרכלן ייראה כחסר כנות ולא אמין. אתה לא אמור לשתף יותר מדי בחייך הפרטיים ורצוי להימנע מלשאול את עובדיך בנושאים אישיים כמו נישואין, עניינים כספיים, ילדים וכו'.
מומלץ לדבוק בנושאים הקשורים לעולם העסקי, המתחרים או נושאים כלליים אחרים.
אם מתפשטת שמועה על הארגון שלך, אתה צריך להתייחס אליה ישירות. אתה לא רוצה ליצור אווירה של דלתיים סגורות והתלחשויות. זה יוצר אווירה של חוסר אמון והורג את הפרודוקטיביות.

4. אל תימנע ממחמאות: מנהלים רבים חושבים כי משוב חיובי ירגיל את עובדיהם להיות אדישים ולא להתאמץ. אך אם תימנע מלתת מחמאות בכלל, תמצא את עצמך מוקף בצוות ממורמר וחסר מוטיבציה. מחמאות אמיתיות, הניתנות לעובדים הראויים להן בדרך שגרה, ייצרו אווירה חיובית בארגון. יתרה מכך, אחד מתפקידי המנהל הוא לזהות את הטאלנטים ולסייע להם להתפתח, ומחמאות היא דרך נפלאה לעשות זאת. זה משאיר את הארגון חיוני וצומח.

5. אל תעיר הערות על לבוש ובגדים: החשיבות כאן היא באופן בו אתה מנסח את ההערה. אם אתה חושב שהעובד שלך לבוש נחמד, נסה משהו כמו: "זה נפלא שאתה תמיד משדר מקצועיות". לעומת זאת, הערה שלא תנוסח באופן רגיש עלולה להיראות כנסיון להטרדה מינית. אתה לא תגיד למישהו מהמיגדר השני משפט כגון: "אני אוהב את החולצה שלך".
זוהי טריטוריה מסוכנת ורצוי להימנע מכך ככל האפשר.
 
6. אל תתלבש בצורה מרושלת: אתה הקובע, בסגנון לבושך, את קוד הלבוש הארגוני, את הטון שלו ואת ההקפדה עליו.
שאל את עצמך מדי בוקר מה סדר היום המתוכנן שלך, תוך התייחסות לתחום העיסוק שלך ושל הארגון.
אם אתה עורך דין, חליפה ועניבה יהיו, מן הסתם, הלבוש ההגיוני עבורך. אך אם אתה מנכ"ל בחברת סטארט-אפ כדאי שתלבש מכנסי כותנה וחולצת פולו.
בכל מקרה, הבגדים צריכים להיות במידה המתאימה – לא רפויים וגדולים ולא קטנים וצמודים מדי, נקיים ומגוהצים.
עוד על קודי לבוש בעבודה קרא במאמר שלי "להתלבש להצלחה".

7. אל תזמין את עובדיך כחברים ברשתות החברתיות: כשעובדיך ולקוחותיך מתחברים לפייסבוק או לטוויטר בשעות הפנאי שלהם, זוהי הפוגה עבורם מענייני העבודה ודרך להיות בקשר עם אנשים שאינם בהכרח קולגות. אם המנהל מוסיף אותם כחברים ברשתות החברתיות שלו, הם עלולים להרגיש חוסר נוחות לגבי מה שהם משתפים שם ועם מי הם מקושרים.
ייתכן והם לא יירצו אותך שם, אז אל תציע והימנע מלהיות היוזם ביצירת הקשר. עם זאת, אם עובדיך יוצרים את הקשר הראשוני – קבל את ההצעה.

8. אל תשתמש בסלנג של סמסים כשאתה כותב אימייל עסקי: בת-זוגך או הילדים יכולים לקבל בחיוך את הסמיילי שצירפת כששלחת להם הודעת טקסט קצרה, אך צירופו במייל עסקי יכול להיראות כמרושל ובלתי הולם.
התייחס אל חילופי המיילים הראשונית כאל תכתובת עסקית ונסח אותם באופן מקצועי ורשמי. ככל שתכיר יותר את האדם איתו אתה בקשר, תוכל "לשחרר מעט את העניבה" ולכתוב בצורה חופשית יותר.
עם זאת, חשוב לזכור כי אמוטיקונים (סמיילים ושאר סמלי רגש) יכולים לייצור רמה נוספת של בילבול: הם לא תמיד נקראים באותה דרך בפלטפורמות טכנולוגיות שונות ועלולים ליצור אי הבנות מביכות אצל המקבל.
באופן דומה יש להתייחס לקיצורי הודעות טקסט מקובלים, כגון: OMG (Oh My God), LOL (Laughing Out Loud) ודומיהם.

9. אל תשכח את הבעות הפנים שלך: כמנהל, בוודאי למדת ליצור "פני פוקר" במהלך משאים ומתנים, אולם כשאתה משוחח עם עובדיך נסה להיות חם ולבבי יותר. מנהל אשר מזעיף פנים ועוטה הבעה קשוחה מרחיק מעליו את העובדים, אולם מנהל אשר מתבדח ומפגין חביבות מוגזמת, גורם להתרופפות האווירה הארגונית.
נסה ליצור הבעה של רצינות והקשבה תוך שאתה מחייך מדי פעם.

ענבל גלפרב – מנחת סדנאות לתדמית אישית ועסקית. 

 

כנס משאבי אנוש שנתי 2022

אין תגובות

השאר תגובה