קבלת החלטות בשטח – ניווט בתנאים משתנים

קבלת החלטות בשטח – ניווט בתנאים משתנים

האם ניתן ללמוד מביצוע ניווט על קבלת החלטות? מה בנוגע לביצוע הדרכה של מנהלים ועובדים באמצעות ניווט? מודל הדרכה שמוציא אתכם לשטח בשביל לשפר את הביצועים במשרד.

שיתוף
למידה חוויתית בשטח

"….מר ישראלי יצא למסע שיש לו יעד מוגדר. היו בו תערובת של ביטחון שנסמך על היותו גבר ישראלי שהיה בצבא, וחשש סמוי שיטעה בדרך…עד מהרה הגיע לצומת שבילים. החשש הסמוי מרים ראש ומטיל ספק. החלק הבטוח אינו מוותר ודוחק בו להחליט מהר ללא היסוסים מיותרים ומתישים…."

מצב דומה קורה לא רק אצל גברים, ולא רק בשטח הררי אלא גם בשטח עסקי, משפחתי, אישי, חברתי, כלכלי ועוד… הדרך אל הגשמת המטרה רצופה צמתים משמעותיים שאיכות הבחירה בהם מקדמת או מרחיקה אותנו מהמטרה.

ניווט הוא מיומנות בחירת הדרך היעילה, המהירה, הבטוחה והחסכונית ביותר בדרך אל היעד. כך הוא הדבר בניווט גיאוגרפי בשטח וכך הוא הדבר בניווט אישי, עסקי, ניווט צוות או ניווט ארגוני.

לנווט פירושו לקחת אחריות, להחליט, להוביל. רבים רוצים לעשות זאת, רבים חוששים מהתוצאות. כולנו, כן כולנו עושים זאת ממילא.

מרתקת ההשוואה בין ניווט גיאוגרפי בשטח לא מוכר ולא ידוע, לניווט עסקי, אישי-משפחתי או כלכלי. בשניהם תהליך קבלת החלטות הוא לב העניין. בשניהם יש מרכיבים זהים – התנהלות במצבי אי וודאות, מציאות לא מוכרת ומשתנה, טעויות והצורך לזהות טעות ולתקן אותה, הצורך באיסוף מידע כתהליך מקדים לקבלת החלטה ועוד..

אומנם בזכות ה-GPS, קל לנווט באזורים גיאוגרפים לא מוכרים, אך לא בנמצא מכשיר GPS לעסקים, למציאות לא צפויה שזה עתה נולדה, ומיד תשתנה. לכן, יש בסיס להנחה שהשימוש בעקרונות ובמיומנויות ניווט בשטח יכול לסייע רבות גם לניהול יעיל יותר של מצבי צומת, להגדלת הסיכוי למנוע טעויות, להיות מסוגלים לזהות טעות מהר יותר ולתקנה, תפישת מצב/שטח מדויקת, ועוד.

מה משפיע על אדם הנמצא בצומת קבלת החלטות?

מסתבר שכתוצאה מאין ספור החלטות שאדם מבצע בחייו, נוצר דפוס דומיננטי המשפיע על תהליך קבלת ההחלטה. זה יכול להיות דפוס הנשען על זהירות, על פחד, על נטילת סיכון, על שטחיות, על יסודיות, על דעת קהל, על חולשה או חוזקה…כל אחד והדפוס הייחודי שלו. אין דפוס טוב או רע, אך ברור שאין דפוס שמתאים לכל מצב. לרוב אנחנו לא ממש מודעים או מזהים את הדפוס הזה ששולט באופן מסתורי בהחלטות שלנו.

האתגר הוא להגיע ליכולת שימוש מושכל בדפוסים שונים במצבים שונים. להצטייד בארגז כלים שיש בו יותר מכלי אחד. אתגר גדול שגם שיפור קטן בו יביא לתוצאות משמעותיות.  

קבלת החלטות – מה כבר אפשר להוסיף שלא שמענו?

אין ספור מילים, הסברים, גישות, תיאוריות ומודלים הוצעו בנושא. בסופו של דבר אדם עומד לבדו וצריך להחליט. ברגעים מכריעים אלו יבואו לידי ביטוי ההכנות, הלמידות והקולות שיסייעו או יפריעו. האם אנו חדורי אמונה שיש מה ללמוד ולשפר ביכולתנו? או שנאמץ את הגישה שאומרת שאין מה לעשות, מה שיש יש ויהיה אשר יהיה?

בהנחה שתשובתכם היא שיש מה ללמוד, השאלות שעולות הן מה לומדים? איך מתרגלים?

כיצד לייצר מצב בו למידה ותרגול תהליכי קבלת ההחלטות יהיו בהתאמה גבוהה ויתרמו למציאות היומיומית העסקית, ארגונית, אישית …?

על כך במאמר הבא שיסכם את המסע לבדיקת האפשרויות של גיוס 'השטח' ו'הטבע' לקידום מטרות אישיות וארגוניות. למידע נוסף על למידה חוויתית בשטח לחץ כאן!

סימני דרך (נקודות למחשבה):

  • התבוננו על מצבי הצומת אליהם הגעתם לאחרונה … האם היה שם דפוס מסוים שהוביל אתכם בבחירת הדרך הלאה?
  • מכירים אותו? חדש לכם? … התבוננו בפעולותיהם של אחרים, נסו לזהות שם דפוסים אחרים, פחות מוכרים לכם.
  • יש כאלה שהייתם רוצים לאמץ? … דברו עם אותו אדם, שאלו אותו איך זה מרגיש? מה עושים? תמיד אפשר ללמוד עוד משהו מהאחר.

שאולי לב - קבוצת מומנטוםסיגל קרמר - קבוצת מומנטום

שאולי לב וסיגל קרומר – מנחים בקבוצת מומנטום. בעלי ניסיון עשיר בהובלת יחידים וקבוצות להצלחה תוך שימוש ייחודי בשטח בתהליכי הדרכה, למידה וטיפול. שותפים ליצירת קונספט הדרכה ייחודי (NEWS Walk). <– למידע נוסף ניתן ללחוץ על הלינק!

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה