ארה"ב: בימ"ש אישר פיטורי עובדת ציבור על השמצת הבוס בפייסבוק

ארה"ב: בימ"ש אישר פיטורי עובדת ציבור על השמצת הבוס בפייסבוק

עוד מקרה של פיטורי עובד בגין התנהגות "על קו התפר" בין המותר לאסור ברשת החברתית פייסבוק

שיתוף
דחיית תשלום משכנתא

דחיית תשלום משכנתא

בסוף יום ארוך ומתיש, בסוף יום רע ובמיוחד – בסוף יום ארוך במיוחד – העובדים רוצים ללכת הביתה ולהתלונן. הם רוצים להתלונן בפני בני הזוג וחברים על העבודה הקשה, על ההתמודדויות הבלתי אפשריות, על היחס המזלזל של הבוס או הלקוחות הטורדניים. עד לפני 10 שנים הם היו משתפים חברים ובני משפחה בשיחה בפורום מצומצם. היום הם משחררים  פוסט אחד קטן, על הקיר האישי שלהם, וגם אם יש להם רק עשרה חברים, זה מתפשט ומיד!

עובדי ציבור במדינות השונות קיבלו הנחיות כאלה ואחרות לגבי התבטאויות בפייסבוק ובשאר הרשתות החברתיות אבל… הקווים עדיין לא ברורים לגמרי. אנחנו עדיין לא שם. הרשת לא מפסיקה להתפתח ולייצר אתגרים חדשים ושאלות עקרוניות שמבדילות בין מקרה אחד לאחר לדוגמה: האם העובד פרסם בקבוצה סגורה או פתוחה? האם הקיר שלו חשוף לכל חבר ברשת או רק לקומץ חברים? כמה חברים יש לו?

אתר משאבי אנוש TLNT דיווח על מקרה נוסף של פיטורים על רקע התבטאות של עובדת בעמוד הפייסבוק שלה הגיע לאחרונה לדיון בבית המשפט בארה"ב. מדובר בשוטרת שבסוף היום התלוננה על הבוס שלה בעמוד הפייסבוק שלה ובעקבות כך היא פוטרה. העובדת פנתה לבית הדין בטענה שהפיטורים לא היו חוקיים היות שהם מנוגדים לחופש הביטוי.

חופש הביטוי של עובדי המגזר הציבורי (החל על רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק) הינו חלקי ומוגבל. על פי ההגדרה העדכנית כיום של חופש הביטוי, לעובד ציבור מותר להביע דעה בנושא שהוא על סדר היום הציבורי או עניין ציבורי, כל עוד הוא עושה זאת כאדם פרטי.

האם השוטרת נחשבת לאדם פרטי כשהיא מעלה פוסט על הבוס בעמוד הפרטי שלה?

על פי הפסיקה אחרונה של בית המשפט, אמנם השוטרת פעלה במסגרת החשבון הפרטי שלה אך הפוסט עצמו – בו היא משמיצה את הבוס שלה – נכתב "בכובע" של עובדת המגזר הציבורי ולכן זו לא התבטאות אישית של אדם מן השורה אלא של עובד ציבור.

העובדת הייתה יכולה לזכות בחיסיון תחת חופש הביטוי לו התכנים המתייחסים לתנאי העבודה, בעיות בעבודה ודרכים לפתור בעיות בעבודה, היו נכתבים דווקא בפורום מצומצם עובדי ציבור. במקרה הזה השיח ביניהם היה חסוי. עצם העובדה שהשוטרת בחרה לכתוב על נושאים הקשורים לעבודה, בעמוד האישי שלה, שאת המידע בו היא חולקת עם אנשים שאינם משתייכים לקהילת עובדי הציבור, שוללת ממנה את החירות להתבטא חופשי בנושאים הקשורים לעבודה.
אשר על כן, בית המשפט לערעורים דחה את הערעור שהגישה השוטרת כנגד מנהלת המשטרה.

 

מנהלים יקרי, ריבוי הדיונים שמתנהלים בימים אלה בבתי המשפט ברחבי הגלובוס, שבמרכזם נבחנות סוגיות סבוכות הקשורות ליחסי עובדים-מנהלים-ארגון ברשת החברתית, מבהירים לנו חזור והבהר: הגיע הזמן לקחת ברצינות את הרשת החברתית! הפכו את 2015 לשנה שבה אתם מנסחים, מוציאים אל הפועל ומשמרים בקנאות את הנהלים וההוראות הברורות להתנהלות החברה והעובדים ברשתות החברתיות. הקפידו להתעדכן ולעדכן הנהלים, בכל פעם שמשתחררת אפליקציה חדשה, פונקציה חדשה וטרנד חדש המשנים את כללי המשחק ברשת, על מנת לצמצם את "השטחים האפורים" המרובים שהרשת טומנת בחובה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה