עצור בטרם תעבוד

עצור בטרם תעבוד

עייפות יתר בעיניים, כאבים בפרקים או בגב הם חלק מסימפטומים הנובעים מישיבה ממושכת ועבודה במחשב. כמה טיפים לשיפור ההרגשה

שיתוף
פיטורים אקסנט

עייפות עמוקה, עיניים צורבות, כאבי גב, צוואר וכאבים בכפות הידיים – מוכר לכם? כיום בניגוד לעבר, רוב סוגי העבודה מתאפיינים בישיבה בלבד ומול מחשב . וליתר דיוק – שעות עבודה מרובות תוך ישיבה מול המחשב. יש גם מכורים שמגיעים הביתה לאחר יותר מעשר שעות עבודה – ושוב מתיישבי מול המחשב, גם אם לצרכים פרטיים, ולהם במיוחד קשה להפטר מהסימפטומים הטורדניים. היום נביא בפניכם מספר גורמים לבעיות בריאות אלה, וכמובן עצות לשיפור ולמניעתן. 

ד"ר יצחק בכר, כירופרקט ומרצה בתחום הארגונומיה במוסד לבטיחות ולגיהות ובמוסדות נוספים, אומר שבכל יום מגיעות אליו עשרות פניות מאנשים הסובלים מכאבים כתוצאה מעבודה ממושכת בישיבה ומול המחשב. "ככל שדוחים את הטיפול בבעיה, כך גדל הנזק העצום", הוא אומר. "בנוסף, ככל ששעות העבודה מול המחשב הן רבות יותר, כך עולה גם הסיכון לפציעה באמת ממערכות העצב, השריר ושלד".

כאבים ותחושת נימול בידיים, בגב התחתון, בצוואר ובכתפיים, עבודה מונוטונית ללא שינוי תנוחות של הגוף, תאורה לא נכונה, עבודה ממושכת ללא הפסקות – הם חלק מהגורמים שעשויים להביא לכאבים ולנזקים בפרקים.

עבודה רציפה ללא הפסקות, צג בוהק, מיקום והתאמה מסך מחשב, עבודה ללא גיוון ו/או שינוי של מיקוד הראייה – הם חלק מהגורמים שמביאים לתחושות הלא נעימות בעיניים בסוף יום העבודה.

מחלה של המאה ה-20

אלעד, בן 33, עובד בחברת הייטק כעשר שעות ביום, מספר שלעתים קרובות בעיקר לקראת סוף יום העבודה הוא חש צריבה בעיניים, ואין יום אחד שהוא לא חש עייפות רבה וכובד בעפעפיים. "הלכתי לרופא והוא לא התרגש מזה. קרא לזה 'אחת המחלות הכרוניות של המאה ה20' והמליץ לי לשים טיפות עיניים, ולצאת לעתים קרובות יותר להפסקה. בעבודה אינטנסיבית ומרובה כמו שלי קשה לצאת להפסקות לעתים קרובות".

בכר גורס כי "עמדת מחשב ארגונומית" במקומות עבודה הכרחית לשיפור בריאותו של העובד ואף עשויה למנוע את הסימפטומים הקשים מהם הוא עלול לסבול. הקפדה על ארגונומיה בעבודה כוללת ציוד איכותי המאפשר למשל ישיבה נכונה, מסך דק והקפדה על כללים מסוימים עשויים להקל משמעותית על העיניים, הידיים והגב.

     הנה מספר המלצות שיסייעו לכם לעבור את יום העבודה בשלום:

  •      יש להצטייד בכיסא שבו יש תמיכה לגב התחתון
  •      יש להישען על מסעד הכיסא ב90 עד 130 מעלות
  •      יש להניח את כפות הרגליים על הרצפה או על הדום
  •      על הידיים והמרפקים להיות צמודים לגוף, פרקי כף היד ישרים, מרחפים מעל המקלדת
  •      יש לשבת כאשר הראש, הכתפיים והגב ישרים
  •      עריכת הפסקות התאוששות לעיניים כל 20 דקות – יש להביט למרחוק במשך 20 שניות
  •      יש לקום ולהתהלך כל 40 דקות, למשך 4 דקות
  •      יש למקם קרוב אלינו חפצים שאנו משתמשים בהם לעתים קרובות
  •      יש לבחור בסוג מסך דק
  •      יש למצמץ לעתים קרובות
  •      יש להאיר את החדר, ולדאוג שלא תהיה השתקפות במסך

 

אורי, 30, עובד אף הוא בעבודה משרדית אינטנסיבית, סובל מכאבים בשורש כף היד בעקבות השימוש המונוטוני בעכבר בעבודה. "אחת לכמה שעות תוקפים אותי כאבים עזים", הוא מספר. "הרופא הציע לי מספר אפשרויות להתמודדות עם הכאב כמו זריקות והידרותרפיה, אך הדבר היחידי שיפתור את הבעיה לתמיד הוא ניתוח, וכרגע אני מעדיף לוותר על האופציה הזו".

לגבי השימוש בעכבר ממליץ בכר להחליף מפעם לפעם את המכשיר, להשתדל לשנות את תנוחת היד לעתים קרובות ולמנוע מלחיצות חזקות על כפתור העכבר.

שלומית לוי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת "קודאק", אומרת שהחברה נוהגת לערוך הדרכות פנים ארגוניות בנושא, ולקבל המלצות מיועצת ארגונומית. "כך אנו מונעים מראש אצל העובדים את הבעיות הנוצרות בעקבות העבודה במשרד", היא אומרת.  "לאחר השיחות עם היועצת הארגונומית, יצרנו במשרדים סביבת עבודה נכונה. כמו כן החברה מעודדת פעילויות ספורט ופתחה חוגי פעילות גופנית בתוך מקום העבודה. זה מתוך התפיסה שיש ליצור איזון בין חשיבות הבריאות לבין העבודה במחשב".     

 

אין תגובות

השאר תגובה